Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL router med freesco

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå.
Jag fick ett mail off list om hur och varför jag använder en gammal skrotad pece till att routa mitt adsl abonnemang, Tyvärr läste jag det "på resande fot" och har varken mail eller avsändare kvar. Så nu drar jag svaret här istället. Hoppas att du som frågade mig hittar hit och att andra har överseende.

Jag har en 486:a med 16 MB ram (386 25MHz 8 MB räcker), två isa nätverkskort och en diskettdrive med freesco installerat på en diskett i, samt en 10/100 hub. Det är allt. Ingen hdd eller fläktar som stör. Detta routar ett nätverk med upp 5-7 datorer... (Mm, är lite smågalen ibland men vi är ju två...) men det fungerar utmärkt. Den klarar klart fler än så. Routern fungerar även som dhcp och brandvägg åt mig. (Kan ju även vara www-, mail-, ftpserver ect. om man vill och sätter i hdd. Freesco finns på www.freesco.com och är ett gratis routerprogram som går under linux. Det är lätt konfigurerat, tar fem minuter och allt är uppe om man har lite grundläggande kunskaper om nätverk.

Värför gjorde jag nu så här? Jo, rätt enkelt. Jag hade grejorna hemma, det var helt gratis. En d-link 701 hade inte gjort något bättre, (snarare tvärtom efter alla problem folk haft) 704:s 4 portar räcker inte, så det hade bara kostat pengar. En sak dock, de lådorna skulle ju tagit mindre plats.

Summa: Något jag hade liggande hemma löser mer än vad en s.k. bredbandsrouter hade gjort. Sedan är det lite kul att väcka skräp...

En lite trött Pelle.

Skaffa en bredbandsrouter istället..... MYCKET enklare (och snabbare - 486´r rockar inte så snabbt)

1
Bevaka tråden