Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Supportade kameror med iChat

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet vilka kameror man kan använda förutom iSight? Länk till Applesida?

Nu när många digitala stillbildskameror kan spela in enklare video, borde det ju gå att använda dem för videokonferenser med iChat också.

Eller är det bara via firewire som iChat funkar?

Alla firewirekameror som funkar i osx ska funka, inklusive firewire DV-kameror.
Sök på google efter ichatusbcam, med hjälp av det så kan man köra med de flesta usbkameror. JAg använder det och en logitech usbkamera(som har originaldrivisasr för osx) och det funkar utmärkt.

/Jerker

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Sök på google efter ichatusbcam, med hjälp av det så kan man köra med de flesta usbkameror.

/Jerker

Ok, ichatusbcam verkar bara ha support för just webbcameror. Ska testa vid tillfälle med en digitalkamera med videofunktion jag har här. Tycker det vore helt genialt att kunna utnyttja den optik en sån kamera har, även fast man nog måste dra ner upplösning osv för att banta dataöverföringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 23:49

Jag har för mig att du kan använda DV-kameror också i iChat.

Problemet blir nog att hitta drivrutiner för videofunktionen till osx, det verkar som om det tom är få webkameror som har drivisar till osx... Där går det iofs att hitta generella drivrutiner som funkar efter lite joxande, men de är ofta sämre.

Om kameran stöds av QuickTime (t.ex. att det går att spela in i iMovie) så kommer kameran nästan helt säkert fungera i iChat med iChatUSBCam.

Ciryon

Min Panasonic funkar utmärkt med iChat, men problemet är att den går ned i powersave mode efter några minuter. Tricket är isåfall att ha kasettluckan öppan, men det blir rätt kladdigt jämfört med en iSight eller liknande kamera som sitter på plats hela tiden.

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Min Panasonic funkar utmärkt med iChat, men problemet är att den går ned i powersave mode efter några minuter. Tricket är isåfall att ha kasettluckan öppan, men det blir rätt kladdigt jämfört med en iSight eller liknande kamera som sitter på plats hela tiden.

/CX

Kladdigt? Är det sån "live-chat" du pysslar med?

Hehe - tänk vad tiden flyger... för fyra månader sedan hade jag inte en iChat. Men nu har jag det, och det händer faktiskt att jag ägnar mig åt sån där chatt eller vad kidsen nu kallar det

/CX

alla dv-kameror kopplade via firewire ska fungera i ichat.

Ursprungligen av abens:

alla dv-kameror kopplade via firewire ska fungera i ichat.

Jo, jag såg det nu, men min DV-kamera slutade fungera i och med OSX (!!) Det finns ju inte längre en "All firewire" eller vad den hette, utan man MÅSTE ha en av de som är på Apples kompabilitetslista. Urdåligt, eftersom det ju fanns stöd för den i OS9. Funkar inte via Classic heller verkar det som. (obegripligt för mig det här...) Kameran heter för övrigt Samsung VP-D65.

Därför vill jag ha en BILLIG kamera, inte en ny DV, för det har jag tyvärr inte råd med. Vi snackar USB.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-12-08 07:56

Jag har en sån här:
http://www.unibrain.com/1394_products/fire-i_dig_cam/digital_camera_mac.htm

Till och med iChat ikon på förpackningen

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 12:45

Webkamera

Webkamera
Söker en Webkamera ny eller begagnad som skall funka till:
Power Mac G3.
System: 9.2.2
USB1. eller Firewire
Använder Yahoo messenger
Kan någon tipsa mig?

Senast redigerat 2005-02-01 14:37
1
Bevaka tråden