Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarproblem: Får inte igång Firefox

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 03:03

Jag fick min första mac idag och har aldrig suttit vid en förut. Har börjat fatta OSX lite bättre nu iofs men har fortfarande lite "problem" med vissa saker. T.ex så ville jag ha en annan webbrowser och tankade hem Firefox. Jag får hem en .dmg fil och den mountas eller nåt på skrivbordet, när jag dubbelklickar på den ploppar ett nytt fönster upp med en Firefox-ikon. När jag klickar på den så hoppar en Firefox-ikon upp och ner i docken och försvinner sedan. Inget händer. :/

Vad ska man göra med .dmg filer egentligen? Installerar man inte dem som andra program? Vad gör jag fel?

Endel program vill inte köras direkt från dessa virtuella skivor (framför allt av skrivskyddad typ). Om du kopierar Firefox till hårddisken så kommer det troligtvis funka bättre.

.dmg-filer är ett vanligt sätt att överföra Mac-program via nätet.

• Oregistrerad
  • 2004-07-23 04:10

Jepps provade nyss att bara dra firefoxikonen till applications och då funkade det prima!

tack iaf.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-23 11:23
Ursprungligen av HAL9083:

Jepps provade nyss att bara dra firefoxikonen till applications och då funkade det prima!

Det är så en installation fungerar på macen.

Det finns även traditionella installerarprogram, men de blir mer och mer sällsynta.

• Medlem
  • 2004-07-26 12:01
Ursprungligen av HAL9083:

tack iaf.

Det tog lite meckande för mig också, men visst känns det skönt när man kommer på hur man installerar program! Jag blev mest förvånad över att man bara kastar in det i Applications, och så var det liksom klart. Knasigt...

Ursprungligen av AnnaD:

Det tog lite meckande för mig också, men visst känns det skönt när man kommer på hur man installerar program! Jag blev mest förvånad över att man bara kastar in det i Applications, och så var det liksom klart. Knasigt...

Det är ju för att programmen är ju egentligen kataloger med en massa filer i sig. Lite grand som att windows skulle skapa ett program som innehöll alla .dll filer så att inga filer behövde kopieras till olika mappar.

Håll ned tangenten "CTRL" samt håll ned muspekaren på programikonen så finns där "Visa Paket"... det är detta som Mandrake tänker på då det gällde jämförelsen med "kataloger". Gott att ha allt på ett ställe då man vill kasta... förvisso så finns lite ".plist" filer som nog dräller kvar men det gör sällan något.

1
Bevaka tråden