Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther GUI: Ändra/förminska systemikoner?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-23 09:49

Jag försöker alltid få några extra kvadratcentimeter på mina dubbla skärmar genom att bl.a. få ner storlekarna på diverse ikoner, eller t.o.m. använda text istället för ikoner om möjligt. Vet nån hur man kan förminska ikonerna i "sidebaren" (se bild)?
Eller kanske också helt byta ut dom mot nya eftersom jag aldrig gillat dom?

Jag har dragit in sidofönstret så bara ikonerna syns, utan text. Mycket praktiskt.

Det är fruktansvärt mycket onödigt skärmutrymme som försvinner om man har fem Finder-fönster öppna. Fattar fortfarande inte varför Apple valde att lägga in de där. Det var bättre i 10.2 med ikoner i menyraden.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Jag har dragit in sidofönstret så bara ikonerna syns, utan text. Mycket praktiskt.

Det är fruktansvärt mycket onödigt skärmutrymme som försvinner om man har fem Finder-fönster öppna. Fattar fortfarande inte varför Apple valde att lägga in de där. Det var bättre i 10.2 med ikoner i menyraden.

Ciryon

Håller med... Så varför inte låna en idé från Safari?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-23 09:59

Håller med Ciryon. Dessutom borde det finnas ett sätt att ställa in så att symboler eller listor visas på ETT sätt, generellt i hela systemet. Det är en av de få saker som fungerar bättre i Windows.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-23 10:17

Cyrion: Jo, det är ju ett sätt förstås. Bra tips.

Mondo: Jo, jag har alltid svurit över att man inte kan ställa in detta rakt genom hela systemet. En jäkligt uppenbar sak som jag inte kan begripa hur Apple har missat.

Men för att gå tillbaka till frågan: Kan man förminska eller t.o.m. byta ut ikonerna?

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-23 10:22

Jag tycker det är bättre med dem på sidan än ovanpå. Pixlar i höjd finns det mindre av än pixlar i bredd, framförallt på widescreen skärmar. Gillar dock inte att de ikonerna ändrar storlek automatiskt. Vill alltid ha dem i minsta storleken oavsett höjd på fönstret.

Huvudet på spiken Mondo...otroligt irriterande när man helt plötsligt får feta 128pixlar blaffor i ett fönster... verkar ju dessutom vara helt slumpartat många ggr. Kan det vara fixat i Tiger?????

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-23 10:28

Jo, jag svär över att man inte heller kan ställa in så att ALLA fönster öppnar i "column view".
Men för att gå tillbaka till frågan: Kan man förminska eller t.o.m. byta ut ikonerna?

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-23 10:38

Enda sättet är väl att alltid ha små fönster/fylla med tillräckligt med ikoner så att de blir små. Så gör jag. Byta ut dem gör du lätt med Candybar

http://www.iconfactory.com/cb_home.asp

Eller genom att markera ikonen, trycksedan kringla-i, markera den ikon du vill använda och tryck ctrl-c.
Markera ikonen i info fönstret du fick in tidigare och tryck ctrl-v så byts ikonen ut. Om den inte byttes ut
i raden till vänster så är det bara att ta bort den där och dra dit den modifierade så ligger den där istället.

Vet att jag inte är speciellt pedagogisk i mitt sätt att skriva, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-23 10:56

Mattan: Ska testa. Tack.

Stenbäck: Jorå, byta ikoner har jag gjort några gånger. Men inte själva system-ikonerna.

Om jag orkar nån gång ska jag se om det inte finns nån prefs-fil som anger storleken på ikonerna i sidebaren. Tack för svar, alla!

Danne

Ursprungligen av Danne V:

Mattan: Ska testa. Tack.

Stenbäck: Jorå, byta ikoner har jag gjort några gånger. Men inte själva system-ikonerna.

Om jag orkar nån gång ska jag se om det inte finns nån prefs-fil som anger storleken på ikonerna i sidebaren. Tack för svar, alla!

Danne

Kan vara jag som inte fattar.....är ju rätt ny på det här, men så här ser mina systemikoner ut.

// Danne

1
Bevaka tråden