Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSH eller VPN ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-24 16:43

Jag har kollat runt i forum om att skapa en tunnel för den som vill hämta en fil hos min datorn.
Men jag blev inte klokare för det! Dessutom vill slippa använda Terminal.
Jag vill lägga upp på min webbdelning och de som kör Explorer på PC ska kunna ladda ner min fil genom tunnel. Jag vet att PC Explorer har en hänglås som kan bli aktiverat när man t.ex. ska betala bank-räkningar, detsamma är det hos Mac. Men hur gör man det ? Hur går det till steg för steg att lägga upp på sin webbdelning med tunnel ?
Jag vill gärna slippa använda Terminal program. Kanske finns det program som fixar snabbt och lätt ?
Tacksam för några tips

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-24 16:48
Ursprungligen av REP:

Jag har kollat runt i forum om att skapa en tunnel för den som vill hämta en fil hos min datorn.
Men jag blev inte klokare för det! Dessutom vill slippa använda Terminal.
Jag vill lägga upp på min webbdelning och de som kör Explorer på PC ska kunna ladda ner min fil genom tunnel. Jag vet att PC Explorer har en hänglås som kan bli aktiverat när man t.ex. ska betala bank-räkningar, detsamma är det hos Mac. Men hur gör man det ? Hur går det till steg för steg att lägga upp på sin webbdelning med tunnel ?
Jag vill gärna slippa använda Terminal program. Kanske finns det program som fixar snabbt och lätt ?
Tacksam för några tips

Har du fast IP?
Har du datorn hemma eller på jobbet?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-24 16:51

Det är hemma och IP är fast.
Jag har DHCP hos Telia, men har samma IP sedan flera månader

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 16:58

Hur avancerade är användarna som ska hämta filer på din dator?
scp (ftp över ssh) rockar, men kan vara lite knöligt att komma igång med (I varje fall för fönsteranvändarna på mitt jobb).... I och för sig har jag för mig att Transmit klarar scp (SecureFTP) eller så var detl FTP över ssl som den klarar...

Nåja, vpn är lite lurigare att få igång (har för mig att vissa wlan / firewalls som man kan köpa har vpn) men är klart lättare att ansluta med (finns ju i alla moderna OS).

Men om det bara är vanlig filtransfer så rockar scp (IMHO)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-24 17:08

Tack för svar swede:
Jag har på känn att det kommer bli mycket vanlig med tunnlar i framtiden.
Eftersom det är obehaglig att bli avlyssnad av de som har onda avsikter eller bara kollar.
Lika bra att få använda tunnel gratis och jag vill lära mej mera om tunnel.
Jag har inga avancerat användare. Det är bra att få använda säkerhet som är ju freeware.
Jag misstänker att det är endast via FTP man kan köra så.
Men det vore kul med bara webbläsaren. De användare slipper omständiga att skaffa FTP program.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-24 19:47

Jag skulle använda scp eller sftp för att föra över filer men om nu promt måste använda explorer så ska dett funka:

På Servern (din dator):
1. Starta apache (eftersom du skrev att du använder webbdelning så är väll den igång redan skulle jag gissa)
2. Starta SSHD
3. Skapa ett användarkonto på burken som dina gäster kan använda.

På windows klienten:
1. Tanka putty och lägg exen nånstans.
2. så skapar du följande bat-fil i samma mapp som innehåller

putty.exe -ssh [användare]@[dator] -L 80:[dator]:80

Du ändarar givetvis [användare] till den användaren du skapa på din burk och [dator] till ditt IP
3. Kör bat-filen på klienten och voila nu kan de surfa säkert till din dator igenom att skriva http://localhost i explorer

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-24 20:50
Ursprungligen av drutten:

Jag skulle använda scp eller sftp för att föra över filer men om nu promt måste använda explorer så ska dett funka:

2. Starta SSHD

Hur startar man SSHD ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 20:03

Läs mer om säker MacOSX-login mm på http://www.net-security.org/article.php?id=713

Dom hänvisar till en uttömmande bok att ladda hem gratis!

Tipset hittade jag hos http://www.macpro.se/

MVH

Thomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 20:07

Jo jag glömde - vill man göra SSH-login utan Terminalen finns iGet. http://www.fivespeed.com/
Men - för full säkkerhet bör man lägga upp en särskild användare och ge den bara precis dom rättigheter den ska ha. Före Tiger tror jag inte man klarar det utan Terminalen. Men hur man gör står i boken (mitt förra tips).

Thomas

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-24 20:44

Taxk för inlägget ! Det var intressant och nu ska jag läsa era länkar

Lättast gör du det genom:

Systeminställningar -- fildelning -- fliken tjänster -- kryssa i 'fjärrinloggning'

/K

• Oregistrerad
  • 2004-07-25 00:12

Vapor är ett trevligt GUI för att skapa allehanda tunnlar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-25 09:52
Ursprungligen av Schuckert:

Vapor är ett trevligt GUI för att skapa allehanda tunnlar.

Toppen ! Tack för tipset !

1
Bevaka tråden