Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jämföra värden i Excel?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-25 16:57

Jag har datalistor med två kolumner med värden som jag skulle vilja jämföra med varandra och undrar om man kan göra det automatiskt i Excel. Nu sitter jag och letar siffrorna för hand vilket både är otroligt tråkigt och tar en massa tid.

Det jag vill undersöka är om det finns en motsvarighet till första värdet i första kolumnen i något av värdena i den andra kolumnen. Och sedan jämföra med värde nummer två osv. Jag har försökt med exakt, eller, index, delta m.m. men inte lyckats få det att funka.

Är det någon Excelkung som kan hjälpa mig?

Det är alldeles för länge sedan jag satt och pysslade i Excel....

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-25 18:50

Det verkar väl som att det är LOOKUP eller VLOOKUP du ska titta på i första hand. Det finns i o f s en massa olika sätt att lösa detta på beroende på datatyp och datamängd.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-25 18:57
Ursprungligen av Gunnar B:

Det verkar väl som att det är LOOKUP eller VLOOKUP du ska titta på i första hand. Det finns i o f s en massa olika sätt att lösa detta på beroende på datatyp och datamängd.

Nu har jag kommit på vad jag gjort för fel och jag har löst det genom att använda =ELLER(EXAKT(a1;b1:b2)). I och med att det är en matrisformel räcker det inte med att bara trycka enter efter det att jag matat in formeln. För att det ska bli rätt måste man trycka ctrl-shift-enter, då fungerar det alldeles utmärkt.

1
Bevaka tråden