Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjlig "switcher" behöver hjälp och råd

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej jag är möjligtvis en framtida så kallade ”switcher”.
Jag har enbart arbetat o ”lekt” med PC för bara några dagar sedan då jag fick möjligheten att kika på en ny ibook.
Jag lekte bara runt lite i tio minuter och ”konfade” trådlöst Internet på den. Eller konfade och konfade… Allt verkade sköta sig själv…

Blev nu ruggigt sugen på liten bärbar mac i och med det lilla jag såg och det jag har läst här.
Jag äger för närvarande 2st PC – en stationär spel/nerladdningsdator och en bärbar som jag köra AutoCad och surfar
Men bärbara datorn är stor och tung och om det finns program för det jag behöver så säljer jag den på en gång.

Har kommit fram till att jag är intresserad av en Powerbook 12” med superdrive
Eftersom jag vill ha en liten och nätt dator, men har krav på att den ska ha DVD-Brännare

Datorn ska användas till följande/ eller rättare sagt jag behöver vissa program:

Direct Connect:
har läst att det finns att få tag på till mac, funkar det bra?

Packa upp rar filer:
även detta har jag läst att det finns, funkar det bra?

Bränna DVD, iso + .img filer osv:
Toast har jag läst att man ska köra, gratis?

Utskriftsprogram som skriver ut fodral i rätt storlek:
Finns detta?

AutoCad:
Finns detta program? Eller är det så att det finns ett annat program med samma funktion? Pris?

Alla dessa program måste finnas för ett köp…

Sen undrar jag om det finns något bra program som man kan lista sina DVD filmer och ha koll på vilka som är utlånade
Är inte ett krav men det vore väldigt bra.

Sen har jag några frågor angående själva datorn och tillbehör.
Det är mycket viktigt för mig att få datorn tyst. Är det några problem med fläktljud och hddljud?

Jag ska köpa en extern hdd till Powerbook:en - kravet är att den måste vara extremt tyst och helst 160GB minst (vet inte om laptopsmodeller är tillräckligt…) Finns denna externa hdd eller kan man lösa hdd utrymmes problemet på annat sätt…

Ska åka och kolla på Macoteket imorgon och pilla och höra lite vad dom säger
Uppskattar lite hjälp här eftersom det är väldigt nytt för mig
Tack på förhand

Direct Connect:

Finns officiell version och tredjepart ("hacker") version. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt.

Packa upp rar filer:

Inga problem.

Toast kostar pengar, men är ett bra program. Det följer också med diskbrännarprogram med OS X, som räcker gott till att bränna ISO's m.m.

Finns inbyggt i iTunes. OS X har extremt bra stöd för skrivare och utskrifter. Kanske för att Mac traditionellt har använts mycket i den grafiska branchen.

AutoCad:

Jag tror inte det finns för Mac faktiskt. Det finns andra varianter, och det finns ett par andra trådar på 99mac om detta. Sök!

Citat:

Sen undrar jag om det finns något bra program som man kan lista sina DVD filmer och ha koll på vilka som är utlånade
Är inte ett krav men det vore väldigt bra.

Finns säkerligen massor, om inte annat webbaserade känner jag till.

Citat:

Det är mycket viktigt för mig att få datorn tyst. Är det några problem med fläktljud och hddljud?

En iBook är näst intill knäpptyst. Apple har verkligen ansträngt sig för att göra tysta datorer.

Ciryon

Kolla:

Här,

här,

här och

här.

Ciryon

Ursprungligen av Blabar:

Datorn ska användas till följande/ eller rättare sagt jag behöver vissa program:

Direct Connect:
har läst att det finns att få tag på till mac, funkar det bra?

Packa upp rar filer:
även detta har jag läst att det finns, funkar det bra?

Toast har jag läst att man ska köra, gratis?

Finns detta?

AutoCad:
Finns detta program? Eller är det så att det finns ett annat program med samma funktion? Pris?

Hej och välkommen! Bra val av dator enligt mig. Till att börja med så kan jag tala om att alla bärbara macar är väldigt tystgående nästan ljudlösa, även när fläkten sätter igång, vilket händer oerhört sällan, så förvånas man över dess tysthet.

Angående alla programmen så kan jag råda dig att söka efter andra trådar, har sett ett antal som tar upp "vad ska jag använda för motsvarande program på mac"-ämnet! Men jag kan säga redan nu att du lär inte bli missnöjd om du köper dig en mac! Det enda som är lite minus för mac är spelandet som är något begränsat....men du verkar ju inte ha något behov av det o du har ju kvar din stationära PC så....!

What are you waiting for?!

Ojojoj vad bra respond det va här! Hämtade bara lite kaffe och redan flera svar

AutoCad är inte ett krav men det vore bra om man hittade ett billigt ett som kan fungera med PC o autocad - alltså ändra i varandras ritningar osv.

Måste bara säga att en tyst extern hdd är exteremt viktigt för mig och om det inte finns, blir det inget köp. Som referens på tyshet så äger jag en maxtor onetouch 250 GB och den kan jag inte ha på eftersom den är på tok för högljudd. Ska inte låta mer än bärbara datorn - och ska vara väldigt tyst när den jobbar också.

Men programmen verkar finnas och jag kan inte hitta något negativt om datorn samt OS

Ursprungligen av Blabar:

AutoCad är inte ett krav men det vore bra om man hittade ett billigt ett som kan fungera med PC o autocad - alltså ändra i varandras ritningar osv.

Här är en intressant artikel om Auocad och OS X. Det verkar som om det är på g i alla fall.

Ursprungligen av Blabar:

Måste bara säga att en tyst extern hdd är exteremt viktigt för mig och om det inte finns, blir det inget köp. Som referens på tyshet så äger jag en maxtor onetouch 250 GB och den kan jag inte ha på eftersom den är på tok för högljudd. Ska inte låta mer än bärbara datorn - och ska vara väldigt tyst när den jobbar också.

Jag har själv ganska begränsad användning av externa diskar, men jag är helt säker på att det finns tysta diskar. Du kan ju alltid köpa till en iPod, den fungerar ju som extern disk och är riktigt tyst.

Ciryon

Saken är den att jag behöver rätt bra med utrymme och hygglig fart på disken
Allt nerladdat läggs på externa disken, uppackning sker på externa disken och filer bränns från den externa disken.

Ja det mesta görs med den externa disken...därför det är viktigt för mig att hitta en väldigt tyst, stor och snabb firewire disk...

Ursprungligen av Blabar:

Saken är den att jag behöver rätt bra med utrymme och hygglig fart på disken
Allt nerladdat läggs på externa disken, uppackning sker på externa disken och filer bränns från den externa disken.

Ja det mesta görs med den externa disken...därför det är viktigt för mig att hitta en väldigt tyst, stor och snabb firewire disk...

LaCie Big Disk rekommenderas härmed å det varmaste!
http://lacie.com/products/range.htm?id=10024

Är dessa Big Disk verkligen tysta? Brukar ju vara destu större utrymme destu högre ljudvolym...

• Oregistrerad
  • 2004-07-26 17:14

jag kan nada om cad men har hört av caddande polare att ett program kallat archicad är både överlägset och kompatibelt med autocad...
det borde finnas informatioon om det på versiontracker.com alt. google...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-26 19:38

Har en LaCie 160GB disk, den är allt annat än tyst!

• Oregistrerad
  • 2004-07-26 19:47

köpte ett speedmania desktop schassi och en seagate-disk på 120gb... mysig och lika tyst som min pismo... helt ok i min bok. Hade en IBM disk i samma schassi förut och den var lite för högljudig... platsade bättre i en server än i en extern disk till en tyst PB.

Va o kikade igår på macoteket
Kollade då mest på Powerbook 12" och den va inte lite läcker
Dock märkte jag direkt att den va rätt varm och till min förvåning blev den ändå kyld med 2 fläktar på ett ställ...
Är detta ett problem med powerbooken? ibooken däremot va inte så himla varm och hade inga fläktar under sig...

Hur bra fungerar det med extern firewire hdd:ar?
Vet inte om jag får ställa frågor om DC++ och sånt här eftersom alla trådar blir låsta som handlar om det...
Om någon är kunnig inom området kan ni väll maila mig på robbert_eng@hotmail.com istället

Ursprungligen av Blabar:

Är detta ett problem med powerbooken? ibooken däremot va inte så himla varm och hade inga fläktar under sig...

Hur bra fungerar det med extern firewire hdd:ar?

Tycker inte alls att dom blir så himla varma, men OK sitter du med den i knät och bara iförd kortbyxor, ja då kanske det svider till lite. Händer enstaka gånger att jag hör fläktarna men det är ytterst sällan som när jag lyssnar på iTunes och surfar samtidigt. Funkar som det ska med extern FW-disk, dvs. perfekt... kör FCP så med materialet på en 120 Seagatedisk, den jag har använder ingen fläkt och det är tyst som i graven. Bästa köp sedan Cuben gick hädan

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-29 15:05
Ursprungligen av Blabar:

Va o kikade igår på macoteket
Kollade då mest på Powerbook 12" och den va inte lite läcker
Dock märkte jag direkt att den va rätt varm och till min förvåning blev den ändå kyld med 2 fläktar på ett ställ...

Dom kanske har väldigt varmt i butiken?

Extra kylning ska inte behövas.. Visst kan den bli varm ibland, men inget som jag stör mig på.
Sitter ofta med den i knät i soffan.

• Medlem
  • 2004-07-28 19:46

Får jag reckomendera Macdc++ http://sourceforge.net/projects/macdcpp/ och Shakespeer http://sourceforge.net/projects/shakespeer/ som alternativa DC++ klienter

Vad är FCP för något?
Hade tänkt köpa macotekets firewire låda och stoppa in en samsung hdd jag har hemma, som är klassad som tystaste 3,5 disken... Borde bli rätt tyst tycker man...

Ursprungligen av Blabar:

Vad är FCP för något?
...

Ah.. sorry - FCP är Apples redigeringsprogram för DV och heter Final Cut Pro

DVD Pedia har jag fastnat för:

DVDPedia

DVD Pedia såg riktigt bra ut! PC programet jag kör nu är nog helt klart sämre...
Verkar som man inte kommer ha några problem med programen ändå då

DVDpedia såg riktigt fint ut.

"Offtopcvarning" Hoppas de skapar en sharingfunktion så man kan se vad ens vänner har för samling över nätet.

Om man skaffar en extern hdd, vad ska det vara för filsystem? NTFS går ju inte att skriva till på mac har jag hört?
Men FAT32 klarar inte filer över 4GB+, så vilket filsystem ska man använda? Finns det filsystem för mac som klarar filer på 4GB+?

Standard filsystem för OS X känner jag inte till begränsningen på men jag har haft DV-videofiler på 22-25 gb. Men du kanske vill ha ett filsystem så du kan flytta hårddisken mellan Mac och PC? Jag tror det finns sådana diskussioner på forumet sedan tidigare.

Hej jag har nu kommit på att jag kommer att behöva ett program som gör att internetanslutningen hela tiden är aktiv
har Tele2 stadsnät och man måste logga in om man inte vart aktiv i 1min typ... Fruktansvärt irriterande

Till PC finns det program som automatiskt loggar in mig och håller mig aktiv tills jag stänger av datorn
Snälla säg att det finns ett sånt här program till mac

• Medlem
  • 2004-08-05 11:12
Ursprungligen av Blabar:

Hej jag har nu kommit på att jag kommer att behöva ett program som gör att internetanslutningen hela tiden är aktiv
har Tele2 stadsnät och man måste logga in om man inte vart aktiv i 1min typ... Fruktansvärt irriterande

Till PC finns det program som automatiskt loggar in mig och håller mig aktiv tills jag stänger av datorn

Dett program är för Com Hem och Telia, men eftersom man själv kan sätta inloggningssida så kanske det även kan funka för Tele2.

MacICX
http://www.cs.lth.se/~roger/macicx.html

Ursprungligen av Blabar:

Räcker det inte med att ha iChat igång?

Keep-alive i OSX det enklaste/svåraste sättet beroende på läggning

Ursprungligen av Blabar:

Hej!

(Promo: Använt DOSWintel sedan 1985, bytte till linux nästan enbart 99 och köpte iBook G4 i feb. Laptops enbart sedan ca 1995. Jobbar som läkare och forskar så mest artikelsökningar och statistik + det vanliga DC,DVD,iTunes,surf etc. Tid programmerat mycket. iBooken är utan tvekan den absolut bästa laptop jag någonsin använt. Tyst och snabb. OSX är underbart snyggt, allting flyter på och kombinationen med *nix gjorde att jag som älskar friheten/kraften i unix var såld. Slutade bry mig om PC-teknik för många år sedan, det blev aldrig revolutionerande bättre och laptopsen lät som helvete. iBooken gav mig "nydatorglädjen åter"

Jag har inte behövt använda några keep-alive program för nätverksförbindelse men följande borde funka om du inte räds lite unix:

lägg till exv följande rad i /etc/crontab
1 * * * * root /sbin/ping www.dn.se

så pingar den DN eller annan stackars server en gång i minuten. Räcker det inte med ping finns det säkert miljarder andra sätt (exv curl -O URL-till-liten-websida > /dev/null då hämtar en websida och kastar den).

Se även följande artikel om schemalagda program i OSX:
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/excerpt/runmacxpanther8/index.html
Övrigt:
http://mac.oreilly.com/
http://www.macdevcenter.com/mac/
www.macosxhints.com
www.macsurfer.com

Lycka till! Gissar att du blir nöjd

Det finns sådana program. Inget jag använt så jag minns tyvärr inte vad de heter. Sök på forumet.

Delicious Library

OJOJ! Vilket jäkla program för en DVD-samling! Snyggast jag sett på länge. Med en hyllfunktion där man kan browsa sina dvdskivor per omslag. Gjord av fd OMNI group killar. Funkar även med CD-skivor etc.

He, man kan få in en massa info genom att skanna in streckkoden med iSight!

Preview av think secret:
http://www.thinksecret.com/news/deliciouslibrary.html

Bevaka tråden