Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemkrav till Doom 3?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 17:10

Vad blir systemkraven till Doom 3 för Mac? Någon som vet?
Jag har en G5 1,6GHz 1,25GB RAM & Radeon 9800pro, vilket jag inte tvivlar på att Doom 3 kommer vara "spelbart" på, men hur "spelbart" då?
Känner att min 1,6:a är lite snabbare än brorsans P4 på 3GHz i vanligt arbete, men den blåser juh förbi i program som är kraftigt anpassade för Altivec.
Någon som hört något om prestandan på Macverisionen?

Det har knappt sagts något om Mac-versionen alls, förutom att den kommer. Dessutom är det mycket olika var folk drar gränsen för spelbart. Det är nog bara att vänta och se hur det funkar på specifika modeller.

Har läst på en del forum och dessa kraven har angetts.

1.4GHz eMac, 1GB RAM, 8x Superdrive, 1 Evil Microsoft Mouse

Vet dock inte om det stämmer.

Källa: http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=934658&postcount=1

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 00:17
Ursprungligen av FileX:

Har läst på en del forum och dessa kraven har angetts.

1.4GHz eMac, 1GB RAM, 8x Superdrive, 1 Evil Microsoft Mouse

Vet dock inte om det stämmer.

Källa: http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=934658&postcount=1

Det där är bara hans signatur

Ursprungligen av Pallish:

Det där är bara hans signatur

Den var bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 12:20

Tror inte det finns några officiella krav klara för DOOM 3 för Macversionen. Dock så vet jag att spelmotorns storhet ligger i att den stödjer pixel och vertex shaders, vilket endast de senaste grafikkorten stödjer (mao. de kort som klarar Core Image med Tiger. Kolla 'System Requirements' här: http://www.apple.com/macosx/tiger/core.html )

Den andra storheten och nästan krav med motorn är surroundljud. Det är viktigt att man i spelets "grafikmörker" kan höra vart monstren kommer ifrån. Där finns det Logitech Z-680 ( http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/US/EN,CRID=2,CONTENTID=5048 ) om du kör G5 eller nått från M-Audio ( http://www.m-audio.com/index.php?do=products.subfamily&ID=consumerproducts ) om du kör någon annan modell (PM/PB/iMac/eMac).

Minimikravet för processor är, skulle jag tro, +1 GHz G4 eller bättre samt 512 MB RAM eller mer.

sitter just nu och njuter av detta underbara spel på min PC, en P4 2,0 GHz med 512 Ram och GeForce 3 Ti500 och de flyter bra i lägsta upplösningen och ser ruskigt snyggt ut!!

Citerar däremot Christofer i att dom borde lagt till "nersläckt rum" och 5.1 ljud i systemkraven... samt att jag skulle vilja tillägga blöjjor om man är lite känslig av sej... det behöver inte ens vara fiender i närheten för att man måste hålla andan och kolla byxorna då och då... stämningen är fruktansvärt kuslig!

japp.... helt mörkt i hemmet skall det vara. Man sitter och är skitskraj hela tiden. Varje mörkt hörn kan det lura nåt ont i, och det finns GOTT om mörka hörn. Otroligt klaustrofobisk och isolerad stämning i spelet (du är på en så gott som tom industrianläggning på mars med monster från helvetet som enda sällskap och lamporna i industrianläggningen fungerar mycket dåligt). Resident Evil framstår som rena terapin i jämförelse med detta spel.

Flyter rätt bra på en 3000+ AMD 9600 Radeon 512mb ram-dator. Helt okej spel tycker jag.

CPU kraven kommer att bero mycket på om motorn är riktig SMP som Quake III eller i stort sett bara använda en CPU som UT. Utan SMP så lär det vara senaste G5 som klarar sig skapligt och riktigt bra på kommande versioner.

Med SMP kan förmodligen dual 1GHz G4 klara sig.
CPU kraven kan dessutom påverkas av ljudhanteringen förhoppningsvis kan ljudkort från M-audio och ljudhanteringen i 10.4 avlasta CPUn.

I praktiken kan man spekulera i olika varianter och hamna allt från att Altivec löser allt och spelet fungerar bra på en dual 450 MHz G4 och ATI 8500 kort till att dålig open GL och höga krav på busshastigheten gör att allt under 2GHz G5 är odugligt. Vi får vänta och se!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 22:22

Raowr!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 22:28

Tur att man just har en Dual 2 GHz G5 Men grafikkortet kan jag sätta min högra arm på kommer vara flaskhalsen i det hela

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-08-14 02:36
Ursprungligen av Pallish:

Tur att man just har en Dual 2 GHz G5 Men grafikkortet kan jag sätta min högra arm på kommer vara flaskhalsen i det hela

Man kan säga att ditt gamersliv ligger lite i mina händer.. eller snarare i min G5a... muhahah

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 02:43
Ursprungligen av Peter Esse:

Man kan säga att ditt gamersliv ligger lite i mina händer.. eller snarare i min G5a... muhahah

Och så håller vi oss till ämnet

QuakeCon Keynote med ID Software: (sidan är typ "slashdotted" för närvarande så den är lite seg)
A Mac "gamer" asked about the port to OS X. Apparently there is no current time for the release of a port. The game runs, but there is a lot of optimization, and currently they feel the Mac platform can not yet offer the same experience as the PC. Activision will not publish the Mac version of Doom 3. There is no publisher set currently.

Låter inte alltför positivt med andra ord.

Tycker dock att det låter lite konstigt, vi har trots allt NV6800 och ett par härliga ppc970 dubbelproppar på våran platform, men de kanske mer menade överlag hela apples nuvarende produktlinje..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 14:41
Ursprungligen av johan dansk:

QuakeCon Keynote med ID Software: (sidan är typ "slashdotted" för närvarande så den är lite seg)
A Mac "gamer" asked about the port to OS X. Apparently there is no current time for the release of a port. The game runs, but there is a lot of optimization, and currently they feel the Mac platform can not yet offer the same experience as the PC. Activision will not publish the Mac version of Doom 3. There is no publisher set currently.

Låter inte alltför positivt med andra ord.

Tycker dock att det låter lite konstigt, vi har trots allt NV6800 och ett par härliga ppc970 dubbelproppar på våran platform, men de kanske mer menade överlag hela apples nuvarende produktlinje..

Skulle snarare tippa på att det är portningen som inte håller hög kvalitet än. En hel del kvar kådmässigt att fixa först.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 04:21

Förmodar att det blir Aspyr som får ta hand om det...

Jag tror på MacSoft... Aspyr tar mindre och mindre hjälp utifrån när det gäller portningar. Finns iofs undantag även där, som t ex Rainbox Six-serien.

Om Doom 3 kommer till mac lär det inte blir förrän om ca 1 -2 år då är spelet sen länge glömt på pc plattformen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 16:15

Vågar du betta Hunter78?
Ett id-spel, bortglömt efter ett till två år, unheard of!

Jag sätter en tusing.

1
Bevaka tråden