- Ciryon
- Medlem ●
Ok, nu är jag kraftigt imponerad. Jag har inte direkt "main stream" musiksmak och när jag sökte på iTunes Music Store för några månader sedan var det väldigt dåligt utbud med det jag lyssnar på. Nu har det sannerligen förändrats! Praktiskt taget hela min skivsamling finns nu på Music Store. Fantastiskt!
Här är bara exempel på sånt jag sökte på och hittade nu (i ingen speciell ordning):
* Moonspell
* Paradise Lost
* Cradle of Filth
* Dimmu Borgir
* Lacuna Coil
* Sepultura
* Type O Negative
* Fear Factory
* Deathstars
* Dissection
* In Flames
* Dark Tranquillity
* Snake River Conspiracy
* Sepultura
* Pantera
* Entombed
Snälla, snälla, SKYNDA HIT så vi får köpa också!!!
Ciryon
Håller med om att Storen är grym...Använder den som provlyssning & köper/beställer skivorna (nån annanstans) jag hittar där...
Tyvärr kommer jag aldrig köpa musik jag måste "installera/avinstallera" på min burk, har råkat ut för för många missöden genom åren för att orka med detta. Har kommit in i den där "begagnat-lunken" nu & får tag i skivor som nya för en spottstyver. Omöjligt att motivera mig själv att köpa för dessa priser. Låt mig poängtera att jag INTE tycker det är för dyrt....bara för mig....
Håller med om att Storen är grym...Använder den som provlyssning & köper/beställer skivorna (nån annanstans) jag hittar där...
Tyvärr kommer jag aldrig köpa musik jag måste "installera/avinstallera" på min burk, har råkat ut för för många missöden genom åren för att orka med detta. Har kommit in i den där "begagnat-lunken" nu & får tag i skivor som nya för en spottstyver. Omöjligt att motivera mig själv att köpa för dessa priser. Låt mig poängtera att jag INTE tycker det är för dyrt....bara för mig....
Jag köper också mycket begagnat - väldigt prisvärt. Fördelen med Music Store är ju då man vill köpa en eller två låtar från ett album. Om man inte bryr sig om resten av plattan är det bra mycket billigare än även begagnat. Det ska ju tydligen vara Apple-enkelt att registrera datorer, så jag tror inte det är ett problem faktiskt.
Ciryon
Jag köper också mycket begagnat - väldigt prisvärt. Fördelen med Music Store är ju då man vill köpa en eller två låtar från ett album. Om man inte bryr sig om resten av plattan är det bra mycket billigare än även begagnat. Det ska ju tydligen vara Apple-enkelt att registrera datorer, så jag tror inte det är ett problem faktiskt.
Ciryon
Jo, som "singel-köp" är det ju oslagbart. Det jag tycker är lite "scary" är själva avinsallationen av låtarna. Man byter ju dator lite då & då, hårddisk, krasher, formatering m.m. Vet att förr el. senare kommer jag glömma/förlora auktoriseringar, vare sig jag vill el. inte. Gillar det inte alls, men jag kanske missuppfattat lite hur det funkar.
Anledningen är att jag förr hade program med "mjukvarunycklar". Det var väldigt mycket som kunde gå fel & jag blev himla nojig om en nyckel gick förlorad. "Då har du ju ändå 2 kvar", kändes inte tryggt...
Ciryon
Jag testköpte ett par skivor på Music Store i vintras, genom en bekant som har amerikanst kreditkort. Det är verkligen busenkelt att autentisera/avautentisera datorer. Inget krångel whatsoever.
Kommer handla där flitigt när det äntligen dyker upp här.
Är det inte det som är själva krånglet?
Well, jag uppfattade inte frågeställningen på det sättet.
Att det funkar så får man acceptera tycker jag, men vad jag menade var att jag tyckte Apple löst det på ett sätt som känns som minimalt krångel - för att vara krångel.
Ok, nu är jag kraftigt imponerad. Jag har inte direkt "main stream" musiksmak och när jag sökte på iTunes Music Store för några månader sedan var det väldigt dåligt utbud med det jag lyssnar på. Nu har det sannerligen förändrats! Praktiskt taget hela min skivsamling finns nu på Music Store. Fantastiskt!
Här är bara exempel på sånt jag sökte på och hittade nu (i ingen speciell ordning):
* Moonspell
* Paradise Lost
* Cradle of Filth
* Dimmu Borgir
* Lacuna Coil
* Sepultura
* Type O Negative
* Fear Factory
* Deathstars
* Dissection
* In Flames
* Dark Tranquillity
* Snake River Conspiracy
* Sepultura
* Pantera
* Entombed
Ciryon
Pratar du sanning broder!?? Damn it, give me my MUSIC STORE!!!
köpa, köpa, köpa!!
* Moonspell
* Paradise Lost
* Cradle of Filth
* Dimmu Borgir
* Lacuna Coil
* Sepultura
* Type O Negative
* Fear Factory
* Deathstars
* Dissection
* In Flames
* Dark Tranquillity
* Snake River Conspiracy
* Sepultura
* Pantera
* Entombed
tsk tsk, mainstream...
* Moonspell
* Paradise Lost
* Cradle of Filth
* Dimmu Borgir
* Lacuna Coil
* Sepultura
* Type O Negative
* Fear Factory
* Deathstars
* Dissection
* In Flames
* Dark Tranquillity
* Snake River Conspiracy
* Sepultura
* Pantera
* Entombed
Ciryon
s.k. metallmainstream
Men visst är det kul att även de lite mer obskyra musikgenrerna tittar fram på itms, t o m mina gamla favoriter Opeth fanns! ( -- tips till Ciryon, svinigt bra om du inte hört dem förut)
s.k. metallmainstream
Heh, ja, jo, kanske det...
En intressant sak är att man inte kan gå på "Top downloads for this artist" för att få fram "bästa" låt för de mindre grupperna. De flesta verkar nämligen redan ha de bästa låtarna på skiva förstås och köper därmed bara de ovanliga grejerna, kanske "den där låten som är rätt ok, fastän det är deras sämsta skiva".
Ciryon
Härligt, då är det bara musik i stil med
Darkthrone
Amon Amarth
At the gates
Borknagar
Children of bodom
Dark Funeral
Emperor
Hollenthon
Katatonia
Summoning
Morbid angel
mörk gryning
my dying bride
type o negative
old mans child
samael
som fattas Har iofs inte kollat om nån av dessa finns då jag inte skulle betala för en skiva när man inte får den i handen, att man inte ens kan köpa i råformat/ALE är rätt ruttet tycker jag.
Skall nämnas att utbudet inte alls är lika bra i Europa som det är i staterna än så länge vilket kan göra en riktigt sur.
Kollar man upp en grupp på te.x engelska sidan så hittar man ibland bara ett album och i värsta fall "partial album" alltså bara några låtar (fråga mig inte varför de har några låtar men inte alla).
Om man går till den amerikanska så finns hela bandets katalog där. Eftersom artist licenserna för olika skivor är ganska annorlunda i Europa mot USA tror jag det kommer dröja ett bra tag innan vi har samma höga standard som där.
Detta är min erfarenhet efter att ha köpt och letat efter ganska mycket på den engelska sidan.
Skall nämnas att utbudet inte alls är lika bra i Europa som det är i staterna än så länge vilket kan göra en riktigt sur.
Jag märkte tyvärr det också.
Kan man inte handla med europeiskt kreditkort på den amerikanska affären då?
Ciryon
Tyvärr fungerar inte det. Man får ett medelande som säger att ens konto bara är tillgängligt för det landet där man har kontot.
Man blir sedan omdirigerad till hem landet och får ett annat snopet medelande.
Men.....de goda nyheterna är om man gillar Briteny Spears och all annan tuggumipop som skivbolagen är väldigt måna om att försöka prångla ut till alla och envar borde det inta vara några som helstt problem att finna det man söker