Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook vs. PowerBook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 18:55

aw, svårt svårt. har blivit charmad av apple med allt vad mac och mac os heter. nu är ju bara frågan vilken liten man ska köpa, dvs. vad pengarna räcker till: en bra iBook eller en PowerBook av basmodell?
vilka komponenter, typ minne, borde man uppgradera och hur mycket?

sitter på en dell med celeron 2.5 och 256 mb idag.

tack på förhand.

Som det ser ut i dag så hade jag helt klart valt en iBook (vilket jag också gjorde...). Otroligt mycket dator för lite pengar. Minst 512Mb minne behöver du och gärna 60Gb HDD. Köp dock inte minnet på Applestore, de är alldeles för dyra. Jag tycker inte att Powerbookens lilla övertag motiverar prisskillnaden. Hade Poerbooken haft G5 så hade situationen varit en annan. Troligtvis blir det också en sådan när de väl dyker upp.

Ibook 12" är en väldigt prisvärd dator, dock beror det på vad man skall använda datorn till vad man gör för inköp...

Vad har du tänkt använda den till?

--
Daniel

• Oregistrerad
  • 2004-08-01 15:01

mestadels ssom en snygg bordsdator man kan plocka med sig på tåget ibland. jag spelar aldrig spel, men pysslar med musik. är det sånt man ska ha mycket ram till?
kan man på något sätt kopiera över filer från sin gamla pc till sin nya mac?

Citat:

Vad har du tänkt använda den till?

Ursprungligen av raadik:

mestadels ssom en snygg bordsdator man kan plocka med sig på tåget ibland. jag spelar aldrig spel, men pysslar med musik. är det sånt man ska ha mycket ram till?
kan man på något sätt kopiera över filer från sin gamla pc till sin nya mac?

Om du skall flytta filer så behöver du bara en vanlig nätverkskabel. Den behöver inte ens vara korsad. Och snabbt går det också.

Kopieringen sker lättast över nätverk.

• Medlem
  • 2004-08-01 21:05

tjaa 512 är väl ett måste för alla..minnet köper du så klart på Applestore det blir snabbast/säkrast så..+ detta så bidrar du apple med lite stålar också..500 spänn hit eller dit.

vad vet jag.. du kanske klarar dej med 256..testa o se..men jag tror att det blir lite väl segt då.
Mer ram, mindre hack och hårddiskknaster.
Jag har 384 här o jag är ganska nöjd..hade jag stoppat i 256mb extra så hade den säkert gått 2x snabbare eller nått

• Oregistrerad
  • 2004-08-02 00:12

Något som kan vara kul - om man gillar att lyssna på musik - är att kanske köpa en lite billigare laptop (läs: iBook) och komplettera med någon av iPod-modellerna. Då får man lite mer av allt det nya som Mac-känslan bjuder på också. Själv har jag ingetdera, men "leker med Applestore" hela tiden...

Det är grymt enkelt att köpa ett bra och billigt minne över disk hos en pc-handlare. Jag hjälpte min mor med samma grej till sin Ibook. Hon fick 500:- över till annat... Så enkelt...

Senast redigerat 2004-08-19 20:22

...och det är inget garantiproblem att montera minne själv. Apple har ju t.o.m. installationsanvisningar på sin hemsida.

1
Bevaka tråden