Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ProTools->Logic->ProTools Går det?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena, alla svettiga ljudingenjörer!

Jag har ProTools LE 6.4 på min PB 1GHz och den jobbar ihop med Digi 002:an.
Det blir lite tungt ibland för Titanen med alla pluggar, så jag skulle vilja köra PT
mot Logic Pro 6.4.2, som jag har på min G5 dual 2.0. Det borde väl gå?
Jag tänkte linjen så här: Ett midi spår i PT skickar message till ett Audioinstrument i
Logic. Där ligger EXS24:an och väntar med ett skönt ljud som den skickar tillbaka till PT.
PT tar emot samma ljud och placerar det som...vaddå?
Linjen är PB->G5->PB. Jag tänker mig att det ska gå att göra över IAC, men att det oxå
skulle vara möglich med Wormhole, Rax, Jack, eller nån så'n audio-pryttel.
Men hur bär man sig ÅT?

Jag borde ju egentligen köra rubbet i G5:an, men då missar jag finessen med 002:an, eftersom
den inte stöds av Loogic. Fanns det ett protokoll som jobbar mot 002:an på samma sätt som
PT, då skulle jag slippa allt detta frågande.

Ett annat sätt att slippa detta är att synka PT och Logic, som det står bekrivet i Logic FAQ:en, här nedan
men anvisningarna stämmer inte med dagens mjukvaruwerklichkeit, så jag får inte till det.
Det som stör mig mest i anvisningarna nedan är OMS-snacket(OS9), ety jag kör OSX 10.3.4

Nån som kan det här på sina fem fingrar?...............Fyra då?... Tre?!

Hoppla, sa Efraim!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
24.9 Syncing Logic & Pro Tools
This is how to sync Logic & Pro Tools so they run together:

A. In OMS: Double click on the IAC driver in the OMS setup
in the first box type "MTC to Logic"
in the second box type "MMC for Pro Tools"
click OK and save your OMS setup/quit

B. In Pro Tools:
MIDI
MIDI > MIDI Thru (OFF)
MIDI > Input Devices: uncheck everything except the "MMC for ProTools" box

Setups > Peripherals > Synchronisation

for 'Device' select "Generic MTC Reader"
for 'Port' select "MMC for Pro Tools"
check "Enable Control of Pro Tools via MMC"
Leave the ID at 127

Windows > Show Session Setup

set 'Frame Rate' to "30"
in the 'Generate Time Code' box at lower left, check "MTC to Port" and use the pull down to set "MTC to logic"

C. In Logic:
Options > Settings > MIDI Interface Communication: check "Use OMS if available"
Environment window: create two instruments (it should automatically create 2 IAC drivers for OMS, but if it didn't you can create them manually. They should both be on Midi channel 16 and assigned to the 2 IAC ports you defined under point A)
Options > Settings > Synchronization Settings

In the 'General' tab:

Sync Mode : "MTC",
check 'Auto-enable external sync',
check 'External Stop ends Record Mode',
Frame Rate set to 30,
check 'Auto Detect format of MTC'
set 'Validate MTC' to Always,
set 'Bar Position' to "1 1 1 1",
set 'plays at SMPTE' to "0 : 0 : 0 : 0"

In the 'MIDI' tab: set 'Transmit MIDI Clock' to "MMC for PT"

Options > Settings > OMS Preferences > Input Mapping: pick "MTC to Logic"
Options > Settings > OMS Preferences > Output Mapping: pick "MMC for Protools"

- - - - - - - - - - - - - -- - -- -- -- -- - --

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-01 00:40

är du säker på att 002an inte stöds i logic? vad jag vet brukar protoolshårdvaran fungera utmärkt i logic. nåja. annars är det väl bara att köra en midikabel mellan 002an och nåt midiinterface på G5an, och sen dra allt utljudet från G5an till ett input-par på 002an, och köra in ljudet på en aux-kanal i PT. Sålänge du helt använder PT som sequencer så behöver du ju inte synca programmen, räcker ju att du låter Logic bara ta emot midi-signalerna från PT och spela upp ljudet. Du behöver ju aldrig trycka på play i logic så att säga.

ska dock tillägga att jag aldrig jobbat med logic personligen, utan kör uteslutande PT (körde även cubase i några år).

EDIT: och en fråga....varför skippar du inte bara logic och kör PT på G5an? Hade ju jag gjort direkt. PT slår ju allt och så slipper du en massa jobbigheter. och kan ju passa på att tipsa om ett musikerforum jag är med och driver, dit alla är välkomna: http://www.datormusik.net/

Senast redigerat 2004-08-01 01:12
Ursprungligen av xevve:

är du säker på att 002an inte stöds i logic? vad jag vet brukar protoolshårdvaran fungera utmärkt i logic. nåja. annars är det väl bara att köra en midikabel mellan 002an och nåt midiinterface på G5an, och sen dra allt utljudet från G5an till ett input-par på 002an,

Optiskt ut från G5an, eller? Inte Firewire, va?

[/QUOTE] Du behöver ju aldrig trycka på play i logic så att säga.[/QUOTE]
Det är bra, för det var heller inte meningen...

[/QUOTE]
EDIT: och en fråga....varför skippar du inte bara logic och kör PT på G5an? Hade ju jag gjort direkt. PT slår ju allt och så slipper du en massa jobbigheter. och kan ju passa på att tipsa om ett musikerforum jag är med och driver, dit alla är välkomna: http://www.datormusik.net/[/QUOTE]

Ja, kanske det, men då kan jag inte lägga pluggarna nånstans. Jag tänkte ju lägga all audio-belastning på G5an och endast köra "administration", dvs, mixning på PBen. jag vill kunna köra EXS24an, Kontakt och alla tunga pluggar med för fulla muggar via VSM(DFD) t.ex å då räcker inte PBen till. Om jag kör allt på G5an, då har jag inte mycket nytta av PBen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-01 19:34
Ursprungligen av Efraim Läder:

Optiskt ut från G5an, eller? Inte Firewire, va?

nej, inte firewire, därigenom går inget ljud. optiskt kan du köra ja, men det enklaste är väl bara att dra ett stereopar med telekablar från den analoga stereoljudutgången (kan kräva att du har en kabel med mini-stereotele i ena ändan och ett par vanliga tele i andra ändan) på G5an in i ett par analoga inputs på 002an. men har du en optisk ljudutgång på G5an (det ingår väl numera va?) så kan du ju dra en vanlig optisk kabel till 002an. Se dock till att ha den optiska ingången på 002an inställd på S/PDIF och inte ADAT-pipe (ställs in i PT).

Ursprungligen av xevve:

nej, inte firewire, därigenom går inget ljud. optiskt kan du köra ja, men det enklaste är väl bara att dra ett stereopar med telekablar från den analoga stereoljudutgången (kan kräva att du har en kabel med mini-stereotele i ena ändan och ett par vanliga tele i andra ändan) på G5an in i ett par analoga inputs på 002an. men har du en optisk ljudutgång på G5an (det ingår väl numera va?) så kan du ju dra en vanlig optisk kabel till 002an. Se dock till att ha den optiska ingången på 002an inställd på S/PDIF och inte ADAT-pipe (ställs in i PT).

optical=s/pdif i hardware setupen.

Sen ska vi ha in det i logic oxå...få se, nu...

----
På tal om ingenting...du som verkar överjävlig på PT. Hur kommer det sig att jag inte får ordning på mina pluggar? Focusrite d2/d3 och Di-Fi? De följde med som bundle till 002an och allt var frid och fröjd tilkls jag uppgradera till osx. Då pajade alltihop. Supporten på DD är inte vad den borde vara, heller. Efter långt om länge fick jag nya auktoriseringskoder, men de dög f-n inte. Så nu sitter jag där med halva ute,
varenda gång jag startar eländet.
ÅCK, varför craschar PT varenda gång jag väcker PBen efter vila? Är det trist, eller?
Den klarar tydligen inte att tappa kontakten med 002an.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-01 20:22

optical=s/pdif i hardware setupen.

Sen ska vi ha in det i logic oxå...få se, nu...

----
På tal om ingenting...du som verkar överjävlig på PT. Hur kommer det sig att jag inte får ordning på mina pluggar? Focusrite d2/d3 och Di-Fi? De följde med som bundle till 002an och allt var frid och fröjd tilkls jag uppgradera till osx. Då pajade alltihop. Supporten på DD är inte vad den borde vara, heller. Efter långt om länge fick jag nya auktoriseringskoder, men de dög f-n inte. Så nu sitter jag där med halva ute,
varenda gång jag startar eländet.
ÅCK, varför craschar PT varenda gång jag väcker PBen efter vila? Är det trist, eller?
Den klarar tydligen inte att tappa kontakten med 002an.

För att förklara lite vad det är jag tipsar dig om att göra: det du ska göra är alltså att få midisignalerna som går ut från PT in i Logic, ungefär som om du hade kopplat en midi-keyboard till logic, fast du låter PT spela upp noterna istället så att säga. Väldigt enkelt och logiskt egentligen. Och sen, för att få in ljudet från logic i protools behöver du ju alltså bara dra ljudet som spelas upp i logic på G5an in i 002an, som om G5an vore vilken synth, gitarr eller annat instrument som helst

Nu har jag inte jobbat med PT på mac. Men jag skulle tro att dina problem beror på att du måste uppdatera dina pluggar så att de funkar i ProTools 6.x. Du kan tanka hem alla sådana uppdateringar på digidesign.com under support/downloads. Och sen används nya auktoriseringssystem för pluggarna fr o m PT 6.x, som görs via en hårdvarunyckel, kallad en iLok, som sätts i en USB-ingång på datorn. Jag tror du fick med en sån till 002an, om inte så får du köpa en sån från digidesign. Kolla digidesign.com för mer info om det, leta i Answerbase under Support så hittar du det mesta du behöver svar på skulle jag tro

Ursprungligen av xevve:

För att förklara lite vad det är jag tipsar dig om att göra: det du ska göra är alltså att få midisignalerna som går ut från PT in i Logic, ungefär som om du hade kopplat en midi-keyboard till logic, fast du låter PT spela upp noterna istället så att säga. Väldigt enkelt och logiskt egentligen. Och sen, för att få in ljudet från logic i protools behöver du ju alltså bara dra ljudet som spelas upp i logic på G5an in i 002an, som om G5an vore vilken synth, gitarr eller annat instrument som helst

Det där är klart som korvschpad! Logiken är ju väldigt enkel, precis som du säger. Jag har kommit så långt att PT skickar fem midispår ut till 002an, så här: DIGIport1cha1, DIGIport1cha2, etc. Och det funkar ut. Iaf så fladdrar volymen i resp. spår. Men jag vill ha in det i Logic oxå.
Om man tar det andra vägen - tillbaka - så har jag försökt få aux1 o 2 att ta emot på S/PDIF mono 1 o 2,
men får felmeddelandet att: "The input could not be made active because the input path is currently not available." Å hur får man den input-stigen tillgänglig, då? Istället försöker jag få auxarna att ta emot på input 5 o 6, för S/PDIF arna är pekade dit, från 002an(i standalone-läget vill säga!)
[/QUOTE]
Nu har jag inte jobbat med PT på mac. Men jag skulle tro att dina problem beror på att du måste uppdatera dina pluggar så att de funkar i ProTools 6.x. Du kan tanka hem alla sådana uppdateringar på digidesign.com under support/downloads. Och sen används nya auktoriseringssystem för pluggarna fr o m PT 6.x, som görs via en hårdvarunyckel, kallad en iLok, som sätts i en USB-ingång på datorn. Jag tror du fick med en sån till 002an, om inte så får du köpa en sån från digidesign. Kolla digidesign.com för mer info om det, leta i Answerbase under Support så hittar du det mesta du behöver svar på skulle jag tro [/QUOTE]
Nu föschtår jag inte...vad har dom att göra med midi? Jag har tankat hem alla nya pluggar och jag har fått aukt.nycklar till allihop, jag har en iLok reg:ad på deras site, men det funkar inte ändå. iLok är helt död. Focusrite och Di-FI ska väl gå att reg:a manuellt, utan iLok, men jag har inte lyckats med nåtdera.
Jag höll på med detta i två veckor, se'n tröttnade jag...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-02 00:26

Det där är klart som korvschpad! Logiken är ju väldigt enkel, precis som du säger. Jag har kommit så långt att PT skickar fem midispår ut till 002an, så här: DIGIport1cha1, DIGIport1cha2, etc. Och det funkar ut. Iaf så fladdrar volymen i resp. spår. Men jag vill ha in det i Logic oxå.
Om man tar det andra vägen - tillbaka - så har jag försökt få aux1 o 2 att ta emot på S/PDIF mono 1 o 2,
men får felmeddelandet att: "The input could not be made active because the input path is currently not available." Å hur får man den input-stigen tillgänglig, då? Istället försöker jag få auxarna att ta emot på input 5 o 6, för S/PDIF arna är pekade dit, från 002an(i standalone-läget vill säga!)

om du vill ha in midi-signalerna från PT i logic måste du alltså dra en midikabel från en MIDI-OUT på 002an till en MIDI-ingång på G5an. Detta förutsätter alltså att du har ett midi-interface med ingångar på G5an. Sedan får du ställa in rätt midi-ingångar på spåren med mjukvaruinstrumenten i logic så att de tar emot midi-signalerna från PT.

Felmeddelandet du får vet jag faktiskt inte vad det beror på. Exakt hur har du kopplat? Och hur ser ljudutrustningen ut på G5an? Kör du enbart med G5ans inbyggda ljudmöjligheter eller har du nåt ytterligare ljudkort du kör med? Du måste ju se till att Logic skickar ut ljud genom S/PDIF-ugången på G5an. Sen ska det räcka att dra en sladd från den utgången till en likadan ingång på 002an, och sen välja den ingången på en aux-kanal i PT som sagt. Har du konfigurerat eller åtminstone kollat upp alla in- och utgångar i PT så du vet vad respektive in-/utgångar representerar på 002an? blir lättare för dig att veta hur du ska hantera in/utgångarna i PT isåfall.

Citat:

Nu föschtår jag inte...vad har dom att göra med midi? Jag har tankat hem alla nya pluggar och jag har fått aukt.nycklar till allihop, jag har en iLok reg:ad på deras site, men det funkar inte ändå. iLok är helt död. Focusrite och Di-FI ska väl gå att reg:a manuellt, utan iLok, men jag har inte lyckats med nåtdera.
Jag höll på med detta i två veckor, se'n tröttnade jag...

Dom har inget alls att göra med midi, men du undrade varför dina pluggar inte funkade och då svarade jag på det men hur som helst verkar det ju som att nåt är fel med pluggarna där. vet dock inte vad det kan vara i så fall. som sagt, sök runt på digidesign.com så hittar du kanske hjälp där.

Ursprungligen av xevve:

om du vill ha in midi-signalerna från PT i logic måste du alltså dra en midikabel från en MIDI-OUT på 002an till en MIDI-ingång på G5an. Detta förutsätter alltså att du har ett midi-interface med ingångar på G5an. Sedan får du ställa in rätt midi-ingångar på spåren med mjukvaruinstrumenten i logic så att de tar emot midi-signalerna från PT.

Så långt är allt "rätt". Bortsett från att audioinstrumenten i Logic verkar ta emot på alla midi-kanaler, eftersom varje spår i logic tar emot dynamikstyrning från vilken som helst av reglarna på 002an.

Ursprungligen av xevve:

Felmeddelandet du får vet jag faktiskt inte vad det beror på. Exakt hur har du kopplat? Och hur ser ljudutrustningen ut på G5an? Kör du enbart med G5ans inbyggda ljudmöjligheter eller har du nåt ytterligare ljudkort du kör med? Du måste ju se till att Logic skickar ut ljud genom S/PDIF-ugången på G5an. Sen ska det räcka att dra en sladd från den utgången till en likadan ingång på 002an, och sen välja den ingången på en aux-kanal i PT som sagt. Har du konfigurerat eller åtminstone kollat upp alla in- och utgångar i PT så du vet vad respektive in-/utgångar representerar på 002an? blir lättare för dig att veta hur du ska hantera in/utgångarna i PT isåfall.

Koppling: PB-eldsnöre->002an. 002an-Midi UT->Midiinterface(Midisport2x2)-USB->G5an.
G5an-optisk TOSlink->002an.
Ljudutrustning: Inbyggt ljud IN/UT från burkens eget ljudkort.
Utgångar: Logic skickar audio via G5ans optiska utgång. Det gör den per default. Men just den här gången hör jag inte ett kamelpiss från den. Det hör säkert ihop. Ska kollas!

Ursprungligen av xevve:

Dom har inget alls att göra med midi, men du undrade varför dina pluggar inte funkade och då svarade jag på det men hur som helst verkar det ju som att nåt är fel med pluggarna där. vet dock inte vad det kan vara i så fall. som sagt, sök runt på digidesign.com så hittar du kanske hjälp där.

Jag får väl ta mig ett varv till med dom där....då*!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-02 19:46

Jag borde ju egentligen köra rubbet i G5:an, men då missar jag finessen med 002:an, eftersom
den inte stöds av Loogic. Fanns det ett protokoll som jobbar mot 002:an på samma sätt som
PT, då skulle jag slippa allt detta frågande.

Men visst funkar väl logic och 002:an ihop?

Ursprungligen av Peth:

Men visst funkar väl logic och 002:an ihop?

Tjena Peth!

Funkar å funkar....Allt jag har fått ut från G5an till 002an är audio via optiska porten.
Men jag ingen övrig styrning på pan, reglar och sånt.
Jag har bara lyckats köra 002an i stand-alone-läge och det är mycket skrik för lite ull, sa
bonden som klippte grisen.002an blir inte alls utnyttjad som den kan bli. Det är bara två reglar som
jag kan styra, L&R. Dessutom blir det ett fruktansvärt avgrundsvrål ur de andra kanalerna, när jag sätter
G5an i vila. Det bruset är inte vitt, snarare svart...å j-vligt högt! :eek:
Men funkar ihop....ja, det beror på vad du menar?

Jag har kommit så långt nu att dörren UT från PT är öppen. Dörren IN till Logic är oxå öppen, så jag har signaler på fem audioinstrument i Logic. De försöker hitta dörren UT från Logic, via Output 1-2, men det går inte....002an tar inte emot nåt, å PT's dörr IN tar inte emot nåt...Det verkar va nåt crazy med Logics dörr UT, för den skickar ingenting till 002an i stan-alone-läge heller, som den alltid har gjort förut.

Måste man bussa audioinstrumenten i logic, eller går det att köra RAKT ut i Evigheten, via Output 1-2?

1
Bevaka tråden