Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Bostreams "Scream" och OS X

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med en ny vacker Powerbook 15" framför mig så förstår jag inte varför jag väntat så länge innan jag tog klivet över till mac från pc (jag behåller nog min pc ett tag till då doom3 är runt hörnet ).

Det är bara ett litet problem, jag får inte min uppkoppling att fungera.
Det är Bostreams "Scream" och jag trodde bara det var att fylla i rätt uppgifter i nätverksinställningarna men det fungerar inte.

Modemet är av sorten "Alcatel Speedtouch 510" och det fungerar perfekt på pc'n. Måste man installera någonting för att OS X ska kunna lira med modemet?

Jag har tappat bort alla papper och cd-skivor som man fick av bostream och på deras webbsida finns det bara anvisningar till "IStream".

Inget extra ska du behöva göra, säker på att du har fyllt i uppgifterna rätt? Kan det vara så att bostream har låst uppkopplingen mot nätverkskortet i din PC?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-08-01 19:13
Ursprungligen av hamster:

Med en ny vacker Powerbook 15" framför mig så förstår jag inte varför jag väntat så länge innan jag tog klivet över till mac från pc (jag behåller nog min pc ett tag till då doom3 är runt hörnet ).

Det är bara ett litet problem, jag får inte min uppkoppling att fungera.
Det är Bostreams "Scream" och jag trodde bara det var att fylla i rätt uppgifter i nätverksinställningarna men det fungerar inte.

Modemet är av sorten "Alcatel Speedtouch 510" och det fungerar perfekt på pc'n. Måste man installera någonting för att OS X ska kunna lira med modemet?

Jag har tappat bort alla papper och cd-skivor som man fick av bostream och på deras webbsida finns det bara anvisningar till "IStream".

Har i princip samma abonnemang som du (jag har iStream). Det fungerar klockrent, och jag har inte behövt göra något speciellt. Jag har bara skrivit in användarnamn och lösenord i inställningarna i macen. Fungerade direkt, utan krångel. Du borde ringa Bostream och be om support.

-- Patrik

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-01 19:19

japp, även jag kör scream, och med ett likadant modem. byter ofta mellan macen och pcn, och det fungerar utmärkt på båda två. Var dock lite krångel precis i början, men efter en reset på modemet så var saken biff. testa det om du inte gjort det redan.

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-01 21:51

Har Bosteram VDSL hade ADSL... i båda fallen händer det att modemet liksom låser sig och det är bara att dra ut elkabeln och starta om... oftare i början - numera knappast alls...

Vi byter datorer ofta från Stationär till Bärbar Inga problem... så leta på.... antagligen en punkt som blivit ett komma ellerngt liknande????

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-01 22:10

Med Telia ADSL brukar det ta 20 minuter att få igång internet om jag flyttar modemet från en dator till en annan...
TIPS: skaffa en router så kan du använda båda datorerna till internet.

Finns väl en återställningsknapp på framsidan ( gör det på min ), håll in den och om alla lampor slocknar så tryck på den igen - dra ut strömsladden baktill kan nog funka på samma sätt

Uppkopplad och lycklig

Efter att ha släpat pb'n till jobbet och gjort en komplett uppdatering så fungerade "Scream" utmärkt.
Verkade som om "10.3.4" var det som behövdes ...

Scream är väl inte ADSL? Då kan man inte använda Speedtouch 510. Det är ett ADSL-modem.
Scream är väl någon typ av VDSL?
Skickar inte Bostream ut modem till sina Scream-kunder?

• Oregistrerad
  • 2004-08-03 12:20
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Scream är väl inte ADSL? Då kan man inte använda Speedtouch 510. Det är ett ADSL-modem.
Scream är väl någon typ av VDSL?
Skickar inte Bostream ut modem till sina Scream-kunder?

Jodå, scream är ADSL upp till 8Mbit, sedan VDSL...

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-03 11:42

Jag har då Bostream VDSL Scream.... och fick ett NYTT modem för VDSL när jag blev uppdaterad från ADSL hos dem....(det skulle sändas åter - ,med betalt porto! SERVICE!)

• Medlem
  • London
  • 2004-08-10 10:06

Jag kör också Scream men vill använda flera datorer på samma uppkoppling. Jag har fått ett modem skickat till mig men jag har redan ett likadant. Det nya har inga som helst inställningsmöjligheter medans det gamla kan köra NAT och DHCP, vilket ju är precis vad jag behöver. Någon som vet hur jag ställer in mitt gamla modem så att det får rätt ip och sen delar ut interna ip-nummer till mina datorer?

Alltså: hur ställer jag in ett fast ip mot internet med netmask och dns mm och dhcp mot mitt LAN?

Senast redigerat 2004-08-11 02:13
1
Bevaka tråden