Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DWL-2000AP+ som brygga?!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag försöker just nu koppla ihop en DWL-2000AP+ med en DI-614+. Jag skall använda den förstnämnda som en brygga till det trådlösa nätverk som jag redan har via 614. Men jag förstår inte riktigt vad jag skall göra..

Jag har hittat vart man skall ändra men det finns så många olika val, så jag blir lite konfunderad vad jag skall skriva in vart..

AP Mode .
Access Point
Wireless Client; Remote AP MAC ________________
Wireless Bridge; Remote Bridge MAC __________________
Multi-point Bridge .
Repeater; Remote AP MAC __________________

Om någon vet vad jag skall skriva in under vilken rubrik för att använda DWL-2000AP+ som en brygga skulle jag bli tacksam.

/Thomas

Är det ingen som vet hur man gör?!?

Eller har jag varit väldigt oklar med vad jag menar?

Tacksam för några nya infallsvinklar..

/Thomas

Någon av Bridge mode ska du använda, är det tänkt att den enbart ska brygga mot 614+ så är det Bridge mode du ska anväda, Remote MAC adress fyller du i din 614+ WLANs macadress som du finner under status fliken i 614 routern.

Hör av dej om du behöver mer hjälp

//johan

Multi Point Bridge är ett alternativ om du har flera olika AP som ska kunna töle med varandra som en stjärna ungefär.

//johan

Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Någon av Bridge mode ska du använda, är det tänkt att den enbart ska brygga mot 614+ så är det Bridge mode du ska anväda, Remote MAC adress fyller du i din 614+ WLANs macadress som du finner under status fliken i 614 routern.

Hör av dej om du behöver mer hjälp

//johan

Tack Johan

Den skall enbart användas som en förlängning av det trådlösa nätverket, då jag tappar mottagning rätt snabbt i huset. Kommer även att sätta på en extra antenn på 2000AP+:en för att få ordentlig mottagning även utomhus.

Tyckte jag testade det där i går kväll, men förstod aldrig om jag använde 614- eller 2000s nät, kan man se det någonstans?

Jag lär säkert återkomma med frågor..

Tack än en gång för hjälpen..

/Thomas

Nu funkar det!!

I det här fallet skulle man skriva in 614:s LAN adress i Repeater-fältet på 2000AP:n. Då jobbar den som en brygga.

/Thomas

Aha, okej, det finns ju olika sätt att använda bryggor på. Ett sätt är ju med hjälp av en trådlös punkt förlänga ett koppar nät, ett annat sätt är ju att ansluta AP med hjälp av en kabel till 614+ och få en ytterligare trådlös punkt längre bort. I det sista fallet så kan du se vilket AP du ligger på. Om du har en dator med ett trådlöst nätverkskort då blir det ju som en basstation till nätet du monterar. Då kommer ju datorn att ansluta till basstationen som i sin tur är förbunden med en kopparkabel med routern.

//johan

Ok. Det verkar vara en riktig djungel hur man kan göra med de trådlösanätverken. I mitt fall ville vi inte dra mera kabel utan bara få ett större område att kunna surfa på.
Det jag tycker är rätt dåligt, är att man inte jobbar mer på användarintegration. Det skulle ju varit jätte lätt att ha en ruta där det stod att "för bryggning av befintligt nätverk, välj det nät i rutan nedan som du vill använda", och så kunde man se de olika nät som man har att välja på. Enkelt och smidigt. Ungefär som den 'wizard' som man får ställa in när man sätter i gång maskinen första gången. Nåja, den som lever får väl se om det blir några förbättringar..

/Thomas

Så du har alltså ingen kabelanslutning mellan din AP och router? Har du kabel mellan AP och dator då? Eller hur ser det ut fysiskt?

//johan

Alla datorer skall ansluta trådlöst, även de stationära. Det finns möjlighet att ansluta några datorer direkt i 614 men eftersom den står i ett avlägset rum kommer det inte bli aktuellt. Man kanske kan koppla in en skrivare där senare.
DI-614+ sitter med en kabel i en ADSL-låda. Den delar ut adresser trådlöst. Tyvärr räcker den bara till att man har full kontakt på ett våningsplan och halv styrka på ett annat. DWL-2000AP+ är nu placerad en våning ned från 614 och nu får jag full motagning på två våningsplan, halv styrka i källaren och mellan full och halv på de ställen på tomten där man vill kunna sitta och surfa.
Vi ville ha så lite kabeldragningar som möjligt i huset, därför var inte en kabel mellan 614 och 2000AP så intressant.
Skulle man vilja bygga ut det mer är en brygga placerad i källaren aktuellt och kanske sätta en utomhusantenn på 614 så har man full täckning överallt. (Men det är frågan om det är nödvändigt).

Man kanske skulle kunnat lösa det på annat sätt, men eftersom 614 fanns sedan tidigare och huset är gammalt där "första jacket" är placerat där det är, tyckte vi att denna lösning blev relativt 'billig'.. Även om köpet av den externa antennen var rätt meningslöst då den inte alls gav den förlängning av området som det framgavs i specarna..

/Thomas

Hur är prestandan med denna lösning jämfört med om man hade dragit kabel mellan basstationerna, någon som vet?

1
Bevaka tråden