Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ferrariröd???

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En kollega frågade mig om jag kunde svara på vad ferrariröd motsvarar för pantone färg. Vad skulle ni säga?

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-02 11:01

vågar ej - men:

maila ferrari o fråga: www.ferrari.com

eller maila: www.pantone.com - och deras faktabas.

Är verkligen Ferarri så pigga på att "avslöja" det då..

Men kanske någon tillverkare av lackfärger har tagit fram färgkoderna.

• Medlem
  • 2004-08-02 11:35

Gå ut på gatan, gå fram till närmsta Ferrari och kolla med en Pantone-karta!

Alternativt kan du gå in på ferrari.com och mäta upp deras färg de använder där, och konvertera den. "Mustig röd", med en gnutta svart är väl nära nog?

Ursprungligen av LongSunnyDay:

En kollega frågade mig om jag kunde svara på vad ferrariröd motsvarar för pantone färg. Vad skulle ni säga?

Sampla på www.ferrari.com

Har dock för mig att de använder olika färger på standard och racebilarna.

/Claes

• Medlem
  • 2004-08-02 12:07

...eller så kan du gå in på Ferraris hemsida och kolla!

Kolla hos målfärgsfirman, Rosso Corsa är Glasurit FER 300/9

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-08-03 01:26

sen kan man ju också skrapa av lite färg från en ferrari och springa med den biten till närmsta färhandel och be dem mäta den med sin densitometer

När vår bil fick en ful skrapskada gick vi till en billackerare som hade listor med alla bilmärken och årsmodeller. Sen tog han med sig en färgsticka, för att försäkra sig om rätt färg han skulle blanda till, med tanke på blekning av många års bruk av bilen. Färgen är på pricken den färg vår bil har nu. Så det kan ju vara ett tips, att snacka med en billackerare.

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-03 09:07

De vet vad DEN färgen heter japp - men inte Pantone blandningen vilket ferraris reklamavdelning vet... maila dem anser jag vara bästa sättet.. näst bäst är Pantone själva då de har ett register över företagens färger (de större kända)...

Ursprungligen av fjellis:

De vet vad DEN färgen heter japp - men inte Pantone blandningen vilket ferraris reklamavdelning vet... maila dem anser jag vara bästa sättet.. näst bäst är Pantone själva då de har ett register över företagens färger (de större kända)...

Nej de använder inte Pantone, men de blandar färger på samma sätt som alla andra med blandingar av grundfärgerna och med hjälp av den blandningen kan man få med sig värden som kan tolkas om till RGB eller vad du vill. Med deras färgkarta i handen och en Pantonefjäder så gissar jag att man kommer så nära det går.

Billack bygger på helt andra saker än det vi pysslar med.
Jag tippar på 100 M, 100 Y och 10 K.

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-03 10:38

Skulle jag med tippa... eller bara 6K......

men frågan var:

”En kollega frågade mig om jag kunde svara på vad ferrariröd motsvarar för pantone färg. Vad skulle ni säga?”

• Medlem
  • Sverige
  • 2004-08-03 10:51
Ursprungligen av fjellis:

Skulle jag med tippa... eller bara 6K......

men frågan var:

”En kollega frågade mig om jag kunde svara på vad ferrariröd motsvarar för pantone färg. Vad skulle ni säga?”

485 kanske...

Det finns en del ställen på nätet som tillhandahåller företagslogotyper. Inte något jag brukar använda mig av, men jag letade runt bland mina bokmärken och hittade http://web.brandsoftheworld.com, vilka har ett par Ferrari-relaterade logotyper. Ingen aning om hur tillförlitlig sidan är, men de logotyper som är definierade med Pantonefärger använder Pantone 485 C. Inte hundraprocentigt, men ett hyffsat alternativ. Vill du vara helt säker är det bästa nog att fråga snällt hos Ferrari eller gå ut på stan med färgkartan i handen och leta upp ett lämpligt mätobjekt!

• Oregistrerad
  • 2004-08-04 15:58

När jag gick i skolan så lärde jag mig att ferarrirödafärgen har patentskydd. Just den speciella blandningen får man alltså inte återskapa. Det är vad jag lärde mig av en lärare på berghs...men han kan ju ha fel.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-11 10:56
Ursprungligen av Dega:

När jag gick i skolan så lärde jag mig att ferarrirödafärgen har patentskydd. Just den speciella blandningen får man alltså inte återskapa. Det är vad jag lärde mig av en lärare på berghs...men han kan ju ha fel.

Man kan inte patentera en färg.

• Oregistrerad
  • 2004-08-11 11:20

aja men det var det jag hörde. Jag fattar också att man inte kan pententera typ grön färg men just en blandning färg som är mycket svår att få fram tror jag säkert att man kan patentera. men vad vet jag?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-11 11:46
Ursprungligen av Dega:

aja men det var det jag hörde. Jag fattar också att man inte kan pententera typ grön färg men just en blandning färg som är mycket svår att få fram tror jag säkert att man kan patentera. men vad vet jag?

Nej, det kan man inte. Ett patent är "en lösning på ett tekniskt problem". En färg kan aldrig under några som helst omständigheter på något vis patenteras, eftersom en färg inte är en lösning på ett tekniskt problem.

En färg kan heller inte registreras som ett varumärke eller på annat sätt skyddas, eftersom färgen inte når verkshöjd. För att ett verk ska kunna erhålla upphovsrätt måste det ha verkshöjd. Begreppet "verkshöjd" innebär ett verks konstnärliga och personliga utseende.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 11:32

Det är ju därför det är så fullt på våra anstalter i Sverige. I själva verket har Tony O och de andra hållit på och målat saker och ting Ferrariröda i flera års tid.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-11 11:48

Min granne har en Testarossa i garaget. Vill ni att jag går och kollar?

• Oregistrerad
  • 2004-08-11 12:47

Okey så man kan inte ens skydda blandningen för att få fram färgen? det måste ju vara "en lösning på tekniskt problem"

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-11 13:01
Ursprungligen av Dega:

Okey så man kan inte ens skydda blandningen för att få fram färgen? det måste ju vara "en lösning på tekniskt problem"

Nej. En telefon är en lösning på ett tekniskt problem, en färgblandning är det inte. Att blanda en färg med en annan färg, eller flera färger, pigment, etc, löser inget tekniskt problem.

I USA är de lite galnare vad gäller patentlagen, där räcker det typ att man har en abstrakt ide (dubbelklicket är exempelvis patenterat (att trycka två gånger snabbt på en knapp)), medans vi i Sverige fortfarande håller oss till att patent är en "lösning på ett tekniskt problem".

En gång till: En färg kan inte patenteras, och inte skyddas med varumärke eller något i den stilen. Jag talar naturligtvis om våra lagar i Sverige, inte i USA, Indonesien, Kina, eller något annat ställe som inte är relevant.

• Medlem
  • 2004-08-11 13:05
Ursprungligen av tjogin:

En gång till: En färg kan inte patenteras, och inte skyddas med varumärke eller något i den stilen.

Den har något slags patent. Jag lovar.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-11 13:10
Ursprungligen av stfm:

Den har något slags patent. Jag lovar.

I något slags land kanske, men inte i Sverige. Dessutom är det inte färgen i sig som är patenterad, utan den fysiska substansen. Dock fortfarande inte i Sverige, utan i USA där nästan vad som helst kan patenteras.

• Medlem
  • 2004-08-11 12:54

He [Yves Klein] is renowned for his almost exclusive use of a strikingly resonant, powdery cobalt pigment, which he patented under the name “International Klein Blue,” claiming that it represented the physical manifestation of cosmic energy that, otherwise invisible, floats freely in the air. In addition to monochrome paintings, Klein applied this pigment to sponges, which he attached to canvases as relief elements or positioned on wire stands to create biomorphic or anthropomorphic sculptures.

• Medlem
  • 2004-08-11 13:16

Jag skulle gissa på Frankrike, men det är nog ingen som någonsin tagit det patentet på allvar.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-11 13:17
Ursprungligen av stfm:

Jag skulle gissa på Frankrike, men det är nog ingen som någonsin tagit det patentet på allvar.

Jag är inte 100% säker, men jag tror inte Frankrike har "liberalare" (läs: vansinnigare) patentlagar än vad vi har.

• Oregistrerad
  • 2004-08-11 14:58

nu gissar jag bara, men man kan säkert på något vis mönsterskydda färger. till exempel Carlsbergs gröna, så att ingen annan gör ölburkar/flaskor med samma grön. Samma med Heineken, CocaCola, Pepsi osv.

men det är nog upp till bedömning i varje fall. och då är det nog mer varumärkessnyltande man är inne på.

men om någon har patent på en färg, så kan man ju ändra den färgen en pytteliten ton bara, typ en droppe mer vit färg per 100 liter, så är det ju inte exakt samma färg?

Bevaka tråden