Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik Hjälp !!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-02 17:58

Ska börja med att plugga Java på min min PB nu men upptäckte att tecknet { och } inte finns på PB´n. Jag skriver i Emacs och kan man på ett enskelt ! sätt komma åt de tecknen?
Eller hur gör ni som skriver Java på era PB ?

Tacksam för svar

alt + shift + 8 = {
alt + shift + 9 = }
eller
systeminställningar/internationellt/indatameny/tangentbordsvisning

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-02 18:11

{} Alt+shift+8(9)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-02 18:14

Har du kolla så att du har rätt tangentbordslayout?
Antingen ska du ha en svensk flagga allra längst upp i "menu-baren" som det ska stå "pro" under. Har du nån annan flagga (t.ex. svensk utan "pro"), så klicka på den och ändra.

Gå sen in i Systeminställningar -> Internationellt och välj "Input menu" (vad det nu kan heta på svenska). Välj "Swedish Pro".
Sen klickar du på knapppen "Options" längst ned i samma fönster. Då får du upp ett nytt dialogfönster med två förkryssade "kryssfält". Ta bort kryssen i dom.

Sorry om det blev rörigt, men jag har allt på engelska och då blir det så här. Men jag hoppas du kan "översätta"....

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-02 19:12
Ursprungligen av Danne V:

Har du kolla så att du har rätt tangentbordslayout?
Antingen ska du ha en svensk flagga allra längst upp i "menu-baren" som det ska stå "pro" under. Har du nån annan flagga (t.ex. svensk utan "pro"), så klicka på den och ändra.

Gå sen in i Systeminställningar -> Internationellt och välj "Input menu" (vad det nu kan heta på svenska). Välj "Swedish Pro".
Sen klickar du på knapppen "Options" längst ned i samma fönster. Då får du upp ett nytt dialogfönster med två förkryssade "kryssfält". Ta bort kryssen i dom.

Sorry om det blev rörigt, men jag har allt på engelska och då blir det så här. Men jag hoppas du kan "översätta"....

Det är lungt, jag fattar allt du skrev utom vad som händer om jag avkryssar rutorna

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-02 19:13

Kar den svenska flaggan med PRO under sig. Men kan man ändra sättet man får fram de önskade tecknen på eller det är alltid Alt + Shift 8/9 som gäller?

• Oregistrerad
  • 2004-08-02 19:53
Ursprungligen av basic:

Kar den svenska flaggan med PRO under sig. Men kan man ändra sättet man får fram de önskade tecknen på eller det är alltid Alt + Shift 8/9 som gäller?

Alltid, for ever, så skall det vara - allt annat är fel
(Parenteser är alltid på '8' och '9' - vilken sorts parentes väljs med shift, alt eller shift och alt…)

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-02 21:05

ok, tackar för alla svar.
Vet att jag sett en hel lista på alla kortkommandon innom Mac men kan inte hitta den ny (har för mig det var på Apples sida)

Vet nån var man kan hitta en sån lista så man kan börja lära sig allt sånt här

Ursprungligen av basic:

ok, tackar för alla svar.
Vet att jag sett en hel lista på alla kortkommandon innom Mac men kan inte hitta den ny (har för mig det var på Apples sida)

Vet nån var man kan hitta en sån lista så man kan börja lära sig allt sånt här

Här komer en lista på tangentkomandon
Hittade ett program som följde med Suitcase; Font Book

Svensk tangetlbord gammalt och nytt(Pro)

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-02 23:06
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Här komer en lista på tangentkomandon
Hittade ett program som följde med Suitcase; Font Book

Svensk tangetlbord gammalt och nytt(Pro)

Kanon...super tack !!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-02 19:29
Ursprungligen av basic:

Det är lungt, jag fattar allt du skrev utom vad som händer om jag avkryssar rutorna

Jo, Apple har i sin visdom bestämt att Macen ska ändra skrivbordslayout (som jag istället vill kalla "teckenuppsättning") om du t.ex. är inne på en webbsida med en särskild teckenuppsättning specifierad. Ungefär.

Sen är det några shortcuts för att ändra som jag inte tror nån egentligen använder.

Genom att kryssa av alternativen, så sätter du stopp för det.

Dock: Många med Mac OS 10.2.8 och tidigare har problem med att inställningen inte fastnar, utan man får ställa om då och då, t.ex. när ett @ blir ett "TM"

Vet inte om du är ute efter den här sidan, men den är i alla fall rätt bra att ha

http://davespicks.com/writing/programming/mackeys.html

Kanske det enklaste är att titta under "flaggan"- Show Keyboard Viewer. då får du upp ditt tagentbord.

Du har i princip 4 möjligheter; ex 8, skift 8=(, alt+8=[, shift+alt+8 = {

dessa 4 möjlihheter finns på i stort sett varje tangent

vissa tecken är inramade ex ´(accent). Tryck ´+ e,u,i,o,a eller mellanslag så får du éíóá´

Lycka till

1
Bevaka tråden