hej !
Jag har ljud separerat på var sitt spår.
Bra, om du har ljudet separerat som musik, tal, atmosfär och effektspår, då har du ju mer kontroll på varje ljudtyp för sig. Du behöver ju inte lämna final cut egentligen då. Det finns ju ett mixerfönster från och med version FCP 4.0 har jag för mig.
Börja med att ställa ljudnivåerna i det fönstret för varje ljudkanal separat.
Kanske behövs den där basspåret som distade dras ner i volym. Kolla likadant med de andra ljudkanalerna. Experimentera med alla ljudkanalers volym tills du tycker det är balans, dvs ingen ljudtyp tar överhanden helt.
Om basen ingår i ett stereo musikspår drar du ju ner volymen på all musik. Inte vad du önskade. Då kan du börja använda eq som finns för varje ljudspår i FCP. Testa att dra ner basfrekvensen så den skär runt 40Hz. Experimentera här också tills den där disten försvinner.
Exportera mindre klipp du mixat och lyssna i andra högtalare. Kanske kan du koppla till flera olika högtalare och switcha medans du mixar? Hur är det med TV:n? Kan du koppa direkt till den och lyssna också?
Hur är det med de spår som innehåller effekter och atmosfärljud? Var i bilden kommer ljuden ifrån. Börja experimentera med panorering av dessa. Nån ljudeffekt sker till vänster i bild? Testa att panorera kanalen för det ljudet till vänster?
Jobba med dom här 3 grejerna som grund. Dvs varje ljudspårs:
Volym
Eq
Panorering.
Det är grunden för att få en bra mix. Tänk inte tanken på mastering innan dessa fungerar,
Mastering är att få nånting som redan låter bra att låta det där lilla extra.
Ta det lugnt och metodiskt. Var inte rädd och göra fel. Experimentera och gör om.
Mixa är som att spela ett musikinstrument, du blir inte proffs på ett par veckor.
Men du kan få det att låta helt ok.