Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mastering med pro tools??

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-02 19:29

Hej !

Jag har slutat ett video projekt . Allt funka som det borde utan ljudet. Problemet dyker upp när jag spelar upp videon på någon annas video spelare/högtalaren. Ljudet blir helt annorlunda till det ljudet som jag hade på min dator ( som är kopplade till 2 vanliga pionner hemma-högtalare. Jag tycker att de är helt ok). Det är några ljud som knappast hörs, andra blir väldigt höga. Jag har ett strakt bassigt ljud som blir helt distortionerad på några högtalare (särskilt med stora semi-pro högtalare). jag har a full range of volym levels in my projekt

Jag vill veta om problemet handlar om att jag borde göra ett mastering, Borde jag använda Normalize istället? vad är skillnaden?. Hur kan jag göra för att få ungefär samma ljud på olika högtalare?.. Är det lätt att göra det i Pro tools, kanske Peak ?. Jag har jobbat allt i Final cut pro och kan ingenting om ljud.

hoppas att det är någon som har tid att hjälpa mig.

Tack i förhand!!!!!!

• Oregistrerad
  • 2004-08-02 19:50

Du kan inte få samma ljud i olka högtalare, omöjligt.

Mixa i de högtalare du tycker det låter dåligt i.

Om det är olika ljud måste du "komprimera" ljudet, alt. normalisera ljudet el. både och...

Du måste ha en kompressor, minns inte hur det ser ut i ProTools men det borde finnas en att öppna...

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-02 23:31

Finns kompressor i protools. Och att normalisera är inte alls samma sak som att komprimera. Exempel på normalisering är när programmet kollar var högsta peaken är i en ljudfil, sedan väljer du att höja hela klabbet så högt det går utan att högsta peaken slår över...typ. Om peaken ligger på -5db så kan du höja allt 5dB alltså.

• Medlem
  • 2004-08-03 22:58

Innan du börjar joxa med olika pluggar så tipsar jag dig att försöka utjämna ljudet så mycket som möjligt genom att sänka de kanaler (ljud) du tycker sticker ut så att de matchar den övriga ljudbilden. När du lyckats få en behaglig mix på detta sett har du kommit en bra bit på väg... Du löser inga problem genom att komprimera paketet. Du ska Mixa!

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-04 12:21

Fast komprimerar "hela paketet" gör man ju först i slutet vid mastering. Och då använder man sig ju av en flerbandskompressor. Man komprimerar ju även endel i mixningen, enstaka källor.

• Oregistrerad
  • 2004-08-04 12:33

Som du beskriver det har du mixat efter dina högtalare som kanske inte går så lågt i basen. När du sedan kör i ett par fullrange har du överdrivit basen och det blir väldigt boomigt. Det gäller alla frekvenser.

Använd så bra högtalare som möjligt och mixa materialet utan överdrifter.

Master EQ för broadcasting för att undvika problem.
Low pass filter: 16kHz
High Pass: 40Hz

Låt mig se om jag kommer ihåg rätt men en
L1 (limiter) vid -8db och försök att hålla materialet runt -12dB för broadcast.

• Oregistrerad
  • 2004-08-07 00:19

Kolla även mixen i en vanlig TV om det skall spelas på TV apparater senare, den bör funka i allt från en liten mono högtalare till ett värsting surroundsystem, det kommer all låta lite olika i alla system.

Ursprungligen av joselo:

Hej !

Jag vill veta om problemet handlar om att jag borde göra ett mastering, Borde jag använda Normalize istället? vad är skillnaden?. Hur kan jag göra för att få ungefär samma ljud på olika högtalare?.. Är det lätt att göra det i Pro tools, kanske Peak ?. Jag har jobbat allt i Final cut pro och kan ingenting om ljud.

Hur har du ljudet upplagt i Final Cut? Är allt ljud ihopbakat som en stereo kanal eller har du varje ljudtyp separerat på var sitt spår? T.ex ett spår för tal, ett annat för ljudeffeker, atmosfärljud, andra för musiken osv?

• Oregistrerad
  • 2004-08-15 00:29

hej !

Jag har ljud separerat på var sitt spår.

Ursprungligen av joselo:

hej !

Jag har ljud separerat på var sitt spår.

Bra, om du har ljudet separerat som musik, tal, atmosfär och effektspår, då har du ju mer kontroll på varje ljudtyp för sig. Du behöver ju inte lämna final cut egentligen då. Det finns ju ett mixerfönster från och med version FCP 4.0 har jag för mig.
Börja med att ställa ljudnivåerna i det fönstret för varje ljudkanal separat.

Kanske behövs den där basspåret som distade dras ner i volym. Kolla likadant med de andra ljudkanalerna. Experimentera med alla ljudkanalers volym tills du tycker det är balans, dvs ingen ljudtyp tar överhanden helt.

Om basen ingår i ett stereo musikspår drar du ju ner volymen på all musik. Inte vad du önskade. Då kan du börja använda eq som finns för varje ljudspår i FCP. Testa att dra ner basfrekvensen så den skär runt 40Hz. Experimentera här också tills den där disten försvinner.

Exportera mindre klipp du mixat och lyssna i andra högtalare. Kanske kan du koppla till flera olika högtalare och switcha medans du mixar? Hur är det med TV:n? Kan du koppa direkt till den och lyssna också?

Hur är det med de spår som innehåller effekter och atmosfärljud? Var i bilden kommer ljuden ifrån. Börja experimentera med panorering av dessa. Nån ljudeffekt sker till vänster i bild? Testa att panorera kanalen för det ljudet till vänster?

Jobba med dom här 3 grejerna som grund. Dvs varje ljudspårs:

Volym
Eq
Panorering.

Det är grunden för att få en bra mix. Tänk inte tanken på mastering innan dessa fungerar,
Mastering är att få nånting som redan låter bra att låta det där lilla extra.

Ta det lugnt och metodiskt. Var inte rädd och göra fel. Experimentera och gör om.
Mixa är som att spela ett musikinstrument, du blir inte proffs på ett par veckor.
Men du kan få det att låta helt ok.

• Oregistrerad
  • 2004-08-17 09:27

tack Killergull !

jag ska börja att experimentera. Det kommer att ta tid, men det bli bra till slut.
Vad är det som är viktigt med panorering?

tack igen
[

Ursprungligen av joselo:

t
Vad är det som är viktigt med panorering?

[

Panorering är positionen av ett ljud mellan vänster och höger högtalare(för stereo då).
Jag tror du märker av det mest om du lyssnar på t.ex en vanlig cdskiva i stereo med hörlurar. Något ljud/instrument i låten kanske du hör enbart i vänster öra samtidigt som ett annat bara låter i höger öra, eller hur? Det kallas för att ett ljud är panorerat.
Samtidigt hör du kanske alltid bas, sång och bastrumman i mitten. Det är väldigt vanligt i allafall.

För stereo som du nu också ska experimentera med kan du dra i reglaget för panorering i mixerfönstret i FCP för ett av dina ljudspår. Testa med ett ljudspår som t.ex innehåller tal(dialog). Stäng av alla andra spår först så hör du bättre.

Har du spår som är i stereo, består dom av en vänster och en höger kanal som är panorerade rakt till vänster o rakt till höger. Du kan röra dem och se vad som händer men ställ tillbaka rakt vänster/höger om det låter konstigt.

Vartefter du drar i panoreringsreglaget kommer du höra ljudet vandra från vänster, klockan 11, mitten, klockan 1, och höger mellan dina högtalare.

Du kanske har en person som syns i din film och samtidigt pratar. Vore inte kul om hans tal hördes komma från den position han finns i bild? Ser ju konstigt ut annars om hans tal kommer från nåt helt annat håll. Eller en telefon som syns till vänster i bild, men ljudet kommer från höger. Kommer ju inte heller funka.

Experimentera med det här ett spår i taget och se vad som händer. Du borde få det låta avsevärt bättre när du väl fått skaplig häng på volym, eq och panorering.

Fråga om det är nåt du undrar.

1
Bevaka tråden