Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att veta: HP köper Compaq!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HP köper Compaq för 25 miljarder dollar och bildar ett jätte med en omsättning inte långt från IBMs.

Framöver tror jag fler och fler tillverkare (Dell, Gateway, Emachines, IBM osv) kommer gå ihop eller helt lämna PC-markanden pga konkurrensen och den ständiga prispressen som råder.

Läs mer om HP och Compaq här.

En uppenbar fråga blir således: Vilket företag, om något alls, bör Apple köpa eller gå ihop med och varför just det?

Jag antar att du menar 250 Miljarder dollar

Det är först när de stora företagen köper upp varandra som man börjar förstå storleksskillnaden storföretagen sinsemellan.

Inte för att jag spekulerat men om något av företagen skulle köpa det andra skulle jag lugnt tippat på att Compaq skulle köpa HP. Fast det kanske inte alltid är så att de stora köper de små eller?

Och att det nya företaget för lika hög omsättning som IBM säger ganska mycket om hur stort IBM är (eller i alla fall hur hög omsättning de har).

Nä, det stämmer att köpesumman är 25 miljarder Dollar (c:a 250 miljarder SEK), i aktier.

Tänkbar fusionpartner eller uppköp? Mitt förslag vore SGI (före detta Silicon Graphics). Släng ut pentiumprocessorerna och Linux, tillbaka med deras egna Risc-processorer och dunka in Mac OS X 10.1. Dotterfirman Maya har ju redan produkter för OS X. Dream machine...

Sedan kan ju Apple köpa Palm bara för att jävlas med Gassee...

[ 04-09-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Tycker jag med, Apple är företaget som kan rädda Palm. Det behövs en nytändning. Vad gäller design och vad gäller mjukvaran... Compaq och Pocket PC börjar dra ifrån.

Marcus, ja, köper företaget för att jävlas med honom och sen blir det kicken

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-04 18:02

Det bästa vore om Compaq valde ett annat operativsystem för iPaqen.. iPaqen är fräck, men PocketPC är det inte..

Min pappa kör Linux på sin iPaq.

Linux på iPAQ är helcoolt, funkar jättebra, men jag tvivlar starkt på att Compaq/HP kommer byta ut det inom den närmsta framtiden... Palm OS känns lite för begränsat för att köra på den kraftfulla dator som iPAQ:en trotts allt är (även om den saknar flyttalsprocessor - fick bitter erfara det när vi försökte använda den för att komprimera MP3), Epoc/Symbian OS borde ju kunna funka. Psions Series 7 / Netbook använder ju samma processor som iPAQ:en men det är för dåligt spritt för att vara ett vettigt alternativ... och vill man kunna kommunicera med sitt kalender/epost/address program på dator är väl Windows CE tyvärr det lämpligaste alternativet...

Hmm... man kanske skulle skriva ett eget PDA OS... vad tror du om det kent, är det något vi har tid med?

• Oregistrerad
  • 2001-09-04 23:29

Egentligen borde det varit apple som köpte Be och kört in bfs i macosx. Och laggt till ett till api. Men nu när palm äger all rättighet och så på BeOS och BeIA så får väl jag hålla med er andra om Palm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-05 09:22

HP-Compaq får tydligen 37 procent av marknaden för företagsservrar och 19 procent på pc-marknaden. Intel har en marknadsandel på ca. 80 procent. Microsofts marknadsandel på OS är ca. 85 procent. (Dessa siffror är dock inte källgranskade)

Förutsättningarna för nya innovationer och smartare lösningar känns inte direkt överväldigande.......

Kanske inte från nya HP nej, men å andra sidan finns ju Dell kvar så de kommer nog inte slappna av en sekund.

Aternativa smarta lösningar dyker upp hela tiden, från företag som vill ta marknadsandelar från jättarna. AMD gör det, från Intel. Transmeta likaså. Uppenbarligen ser de ju en chans att ta försäljning från t ex Microsoft och Intel.

Microsoft, som alltid haft över 90%, tappar till Linux. På servermarknaden i alla fall.

Denna affär mellan HP och Compaq förändrar inte mycket i slutändan tror jag... det verkar marknaden tycka också, som sänkt HPs aktiekurs med 20% sen igår.

Förresten, läs här vad som låg bakom HP-Compaq. :eek:
http://www.theregister.co.uk/content/28/21481.html

HP köper Compaq med egna aktier och det är inte ens klart att affären går igenom, dvs det är inte säkert att Compaqs aktieägare går med på uppköpet.

för er som vill veta hur aktierna går - kolla på http://quote.yahoo.com och skriv HWP resp CPQ för att se vad aktierna kostar. Apple förresten har AAPL för den som ännu inte vet det. Akamai - AKAM. Det finns en sökmotor för börssymboler förresten...

• Oregistrerad
  • 2001-09-07 22:01

theregister.com är SUVERÄN!

* asgarvar *

1
Bevaka tråden