...Samt räcker detta för att avinst. alla tänkbara program?
Det räcker att göra som Ciryon beskriver men det finns några mappar i systemet som kan vara bra att känna till. Vissa program kompletterar installationen till mappen Program med att lägga filer i dessa mappar. Det gör i 99 fall av 100 ingenting att filerna ligger kvar där. I de flesta fall innehåller mapparna bara datafiler som programmet skriver/läser men i enstaka fall kan mapparna innehålla ytterligare programsnuttar man kanske vill få bort. Vill man då göra en komplett avinstallation kan man ta en titt i dessa mappar och även slänga dom filerna.
Library/Application Support
Library/Preferences
Library/StartupItems
Library/Contextual Menu Items (högerklickstillägg)
Mapparna finns även i Bibliotek i din Hem-mapp om installationen gjorts för din användare istället för alla användare.
Vill jag ta bort ett program med hull och hår så kastar jag programmet och tömmer papperskorgen. Sen söker jag på namnet men även på företagets namn för att få ett hum om var det ligger ytterligare filer. Programmet Toast har t ex en mapp som heter Roxio i Application support. Söker jag bara på Toast hittar jag inte den mappen.
Men som Cyrion säger... kasta programmet sen är du klar.