- Linus
- Medlem ●
- Stockholm
Vi har en tråd eller två där vi postar skärmskott på hela slickbara gui'et.
Men hur har ni det ställt med det som faktiskt gäller, CLI'et, egentligen?
Fram med prylarna bara. Jag börjar väl, och då min sorterar under trist förväntar jag mig coolare och nördigare!
Prompt: PS1='\!, \w, $?, \$ '
vilken nördig tråd
Grönt på svart
Uppa nerdigheten lite nu! Fram med prompten också, inte bara terminalfönstret.
min prompt: PS1='\!, \w, $?, \$ '
\! är kommandon i history, \w är sökvägen, $? kollar om senaste kommandot funkade 0 = allt ok, 1 = shit happened. Slutligen \$ som är ett $ om jag är vanlig user, och växlar och blir ett # om jag är root.
Vi har en tråd eller två där vi postar skärmskott på hela slickbara gui'et.
Jag har testat att slicka på mitt GUI och det är ju klart slickbart. Men jag förstår inte riktigt meningen, skärmen blir kladdig och det blir en ansträngande arbetsställning.
export PS1="$(print '%{\e[0;32m%}[%{\e[0;31m%}%n@%10>>%m%<< %{\e[0;33m%}%2~%{\e[
0;32m%}]%{\e[0m%}%#') "
export RPS1="$(print '%{\e[0;33m%}%*%{\e[0m%}')"
export CLICOLOR=1
export LSCOLORS=GxcxgxgxfxgxgxbxbxGxGx
export CLICOLOR_FORCE=1
ZLS_COLORS=$LS_COLORS
Men hur har ni det ställt med det som faktiskt gäller, CLI'et, egentligen?
"Det som verkligen gäller", visst, tillbaka till 70-talet är det som gäller. Jösses. Inte nog med att man måste lida med det där arkeologiska avfallet, vissa envisas med att tro på det till och med.
"Terminalen" har i alla fall rätt namn, syftar på de maskiner som den en gång designades för. Här finns det fina bilder:
Det kallar jag "terminal"! Visst, nu vill vi ha 1967 års teknik, "det som gäller"!
Själv föredrar jag i så fall sena 80-talet, om jag får välja...
"Det som verkligen gäller", visst, tillbaka till 70-talet är det som gäller. Jösses. Inte nog med att man måste lida med det där arkeologiska avfallet, vissa envisas med att tro på det till och med.
- - -
Själv föredrar jag i så fall sena 80-talet, om jag får välja...
Kan bara instämma!
....men samtidigt så tycker jag att lite onödig nördighet som t ex pyntade terminaler är lite småroligt, så varför inte...? Hitills har jag under mina (hela) två månader som OS X-användare använt terminalen endast en gång; då jag importerade mina IE-bokmärken till safari. Det funkade fint. "top" har jag också kört ett par gånger, men sen hittade jag menumeters och det duger bra för mig...
Det finns ju dom som gillar gnissliga gamla fioler från 1750, så varför inte lite bokstavs-datande?
(fast själv föredrar jag mjukvaruinstrument och trevliga grafiska gränsnitt)
med risk för att låta aningen spydig (tillbaka); så är det väl ingen som tvingar dig till att använda den?
Att det finns dom ibland oss som anser "terminalen" som ett utav de utmärkta arbetsverktyg som osx erbjuder oss, hindrar väl inte dig, eller någon annan, som använder osx till att göra det man nu gör på sin mac...?
med risk för att låta aningen spydig (tillbaka); så är det väl ingen som tvingar dig till att använda den?
Att det finns dom ibland oss som anser "terminalen" som ett utav de utmärkta arbetsverktyg som osx erbjuder oss, hindrar väl inte dig, eller någon annan, som använder osx till att göra det man nu gör på sin mac...?
Exakt! Det är ju bara två olika sätt att göra (ofta) samma sak! En regnig tisdag kanske man blir sugen på att klicka runt för att få jobbet gjort medans man en helt vanlig torsdag känner sej sugen på ett testbaserat interface. Just den torsdagen kanske man även känner att man jobbar snabbare och effektivare via textinterface'et(!). Själv utvecklar jag java apps på SUN burkar och sitter vid dtterm, xterm eller i nödfall den gamla Command Tool hela dagarna - och jag är snabb som en barracuda
/jensa
Kör transparent - egentligen opraktiskt, men jag använder så sällan terminalen att jag kan kosta på mig att ha det lite rörigt grafiskt.
det var egentligen det jag försökte säga, fast på en osmidigt sätt (ber om ursäkt), ser som sagt ingen anledning till att det inte finns plats till båda.
Tycker inte att "någon av sidorna" direkt motverkar utveckligen på något sätt, och användar båda dagligen både till jobb och nöje...