Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme och comhem

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Provade fråga detta i ett annat forum men i brist på fungerande råd provar jag även här.

Jag har köpt 2 aiportexpress stationer.

Hemma i Uppsala har jag en kopplad till min bredbandsrouter. Denna funkade på en gång och var hur cool som helst. Rekomenderas varmt! Där använder jag ComHem, fast som sagt via bredbandsroutern.

När jag så kom till min övernattningslägenhet i Sundsvall, där jag oxå har comhem blev det stopp. Där kopplar jag AEn direkt till kabelmodemet. Alla inställningar går bra via trådlöst från macen, men den gula lampan blinkar irriterande på (vilket betyder "problem med det fasta nätverket" enligt manualen. Jag får inte fram login-sidan. Koplar jag kabelmodemet via ethernetkabel till datorn funkar det igen. Har labbat med diverse inställningar, men får det inte att funka.

Har provat korsad kabel, och har provar diverse olika inställningar och har provat ange dns-server manuellt (vilket man måste på vissa routrar med comhem). Det högst irriterande gula blinkandet kvarstår.

Detta är ett klassiskt fall av "macighet gone to far". När det funkar är det hur bra och trevligt som helst. Men när det inte funkar är man körd. Man har inga avancerade verktyg och vyer att kika på (t ex om airporten fått ett ip nummer vi dhcp), manualens felsökning pratar om hur viktigt det är att sätta i ljudsladden i stereon såväl som AE station.

Någon som har något tipps om en hemlig inställning man måste göra? Alla råd tycks mig goda. Eller någon som vet hur man kontrollerar vilken ip-adress AEn har fått? Ska man kunnna se det med aiport-inställningen?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-04 15:45

Det är fler saker som inte fungerar utan en router tillsammans med mac & comhem.... Detta är man hos comhem medveten om.... Får du inte något bra svar hos dem beror det säkert på att personen i fråga har för lite eller ingen kompetens att ge support gällande mac. Problemet uppstår tillsamans med comhem som internet lev. men istället för att behöva vänta på att man löser detta så skulle jag i alla fall installera en router till ny eller begagnad. Pengar, pengar! Jag vet! men strul hur roligt är det då? :rolleyes:

Har du 2 modem? Alltså ett i Uppsala och ett i Sundsvall? För det kan ju vara så enkelt som att du glömt att starta om modemet när du bara kopplade in AE:n?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 16:46

Använder du samma sorts modem i Sundsvall som i Uppsala?

Jag är inte Airport-kung, men jag vill minnas att du skall kunna se ip-adressen (wan) i programmet Airport administratörsverktyg.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-04 19:42

Jag har för mig att kabelmodemet låser på den fasta MAC-adressen i datorn.
Du måste nog stänga av modemet typ en halvtimme utan ström, så att den glömmer bort datorns MAC-adress. (eller om man kan reseta den på något annat sätt). Sen kopplar du in AirPorten och startar upp på nytt.

OK, nu har jag varit hemma i uppsala i helgen, och provat airporten där. Den funkade finfint direkt, så nu vet jag att det inte är inställningarna eller fysiskt fel på AEn.

I Uppsala har jag ett äldre liggande modem och i sundsvall ett stående nyare. Kanske är det som spökar. Har provat att ha modemet i sundsvall avstängt i ett par timmar, ska prova över natten i natt. Jag blir sååååå trött. Har mailat comhem suporten nu. Får se vad de säger.

Ingen annan som har comhem och AE?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 17:46
Ursprungligen av Andréas Larsson22:

I Uppsala har jag ett äldre liggande modem och i sundsvall ett stående nyare. Kanske är det som spökar. Har provat att ha modemet i sundsvall avstängt i ett par timmar, ska prova över natten i natt. Jag blir sååååå trött. Har mailat comhem suporten nu. Får se vad de säger.

Hade du dragit ur strömsladden eller hade du bara försatt modemet i standbyläge?

Nu har jag fått svar från comhem:

--- START ---

Hej och tack för ditt e-postmeddelande

Detta har att göra med vilket modem du testar med. Lättast löser du
detta genom att ta med det fungerande modemet till den ort du befinner
dig på.

Med vänlig hälsning

com hem ab
Kundservice

--- SLUT ---

Skämtar dom eller?

Jag har dragit ur strömsladden. Har dragit ut den igen nu över natten. Ska prova igen efter jobbet... Puh!

Någon som vet varför de låser på MAC-adressen? Finns det någon vettig motivering? Detta i kombination med att de inte stödjer routrar gör att man bara ska kunna använda en dator i ett hem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 20:44

Någon som vet varför de låser på MAC-adressen? Finns det någon vettig motivering? Detta i kombination med att de inte stödjer routrar gör att man bara ska kunna använda en dator i ett hem.

MAC-adressen: så gör väl de flesta? Det var iaf så med min gamla Telia ADSL-uppkoppling. Nu har jag BBB (ej xDSL), där finns dock ingen sådan låsning. jag hålle rmed dig om att det är irriterande med MAC-låsningen - många internetleverantörer identifierar anvädaren mha MAC-adressen, men då com hem på de flesta håll fortfarande har kvar skanova-inloggningen så känns det minst sagt onödigt med MAC-låsningen i com hems fall.

Routrar: varifrån har du fått att com hem inte stöder routrar? Givetvis kan du använda en router. Att com hem (precis som alla (?) andra internetleverantörer) inte ger _support_ för routrar är en annan femma.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-09 22:41

Vad är en Airport basstation om inte en router?

Det är det jag menar med "stöder". Inte ger support.

Nu har jag haft modemet strömlöst i 20 timmar, och det funkar fortfarande inte. Vad ska jag göra? Kan comhem nollställa mac-låsningen? (varför skrev de inte det i sitt svar då?). Sitter låset i modemet eller i nätet?

Synd att jag inte har någon annan dator att prova med. Ska se om jag kanske får tag i någon i morgon. *snyft*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 22:58

Det är det jag menar med "stöder". Inte ger support.

Nu har jag haft modemet strömlöst i 20 timmar, och det funkar fortfarande inte. Vad ska jag göra? Kan comhem nollställa mac-låsningen? (varför skrev de inte det i sitt svar då?). Sitter låset i modemet eller i nätet?

Synd att jag inte har någon annan dator att prova med. Ska se om jag kanske får tag i någon i morgon. *snyft*

Låsningen sitter i modemet, det räcker med att dra ut strömmen i ett par sekunder för att den låsningen skall släppa.

Får Airporten någon kontakt med com hems dhcp-server, dvs får den någon vettig ip-adress?? Kan den få ip när du har modemet i standby?

Att com hem inte ger support för din router är inget problem, du har ju support från routertillverkaren! Inställningar är de enklast möjliga, ställ in routern på att erhålla ip och dns dynamiskt via dhcp. Aktivera inte någon inloggningsfunktion eller dylikt (dvs om routern frågar om in leverantör använder inloggning med namn och lösenord så svarar du "nej"). Tänk bara på att du måste bryta strömmen till modemet efter att du kopplat in routern (annars är ju modemet låst mot den förra burken som det var kopplat till).

Stort tack för att du tar dig tid Tei!

Vad jag kan förstå får Airporten inte någon ip-adress från comhem-modemet i sundsvall. I uppsala fick den det direkt när jag startade om modemet. Jag har inte ändrat inställningarna på routern mellan orterna. Däremot ar jag provat snart alla varianter i sundsvall, men återgick i kväll till den ursprungliga uppsala-inställningen efter att ha haft modemet av hela natten och dagen. Hur kan min dator få IP-adress av comhem-modemet och inte airporten? Det kan väl inte vara någon skillnad tycker man. Mycket mystiskt.

I morgon ska jag testa en annan dator, funkar det vet jag inte vad jag gör! Funkar det inte ska jag testa med mitt "uppsala modem" i sundsvall på måndag.

Det är så surt med ethernetkabel på golvet över hela lägenheten när man har en hur cool airport extrem som helst.

Nya testresultat av mitt problem för den intresserade.

Provade en annan Mac i dag direkt på comhem-modemet. Detta funkade efter lite jox. Lite pinsamt var att jag precis kommit fram till suporten på comhem, sagt att jag testat på två datorer och det inte funka när plötsligt den nya macen fick ett ip-nummer tilldelat och fungerade. Nåväl, kontentan är att airport express inte tycks fungera med "motorola SB5100 E" kabelmodem. Undrar varför. För mig återstår bara att ta hit modemet från uppsala och se om det funkar här också.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-08-10 23:01

Jag har ett stående modem, Motorola tror jag, som jag fick köpa när jag hade Comhem. Om det funkar när du tar upp ditt Uppsalamodem kan du få köpa mitt. Jag har BBB nu.

• Oregistrerad
  • 2004-08-11 07:27

Jag har också ett stående Motorolamodem.
De gånger jag har kopplat ur Airport har jag sedan fått låta den stå över natten för att få IP när jag kopplar in den igen. Har du väntat tillräckligt länge?
Dom säger att det ska ta 20 minuter men det tar betydligt längre för mig.

Om du har Airporten inkopplad och startar om den blinkar LAN-lampan på modemet då?

Tobbe Hj, Tack för erbjudantet! Men det låter som just den typen jag har problem med.

Romanenko, jag har provat med urdragen elsladd över natten. Dock hade jag modemkabeln kvar i. Ska försöka med allt urkopplat.

På Comhem-supporten sa de att min typ av modem hade problem med OSX. Detta när jag han säga att den nya datorn (med osX) inte heller fungerade, men sen hoppade ju den i gång. Undrar om det stämmer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 10:25

På Comhem-supporten sa de att min typ av modem hade problem med OSX. Detta när jag han säga att den nya datorn (med osX) inte heller fungerade, men sen hoppade ju den i gång. Undrar om det stämmer...

MM, det _kan_vara så att Airport Express har samma problem som OS X att erhålla ip ibland i en del com hem-områden. Att det började fungera efter ett tag (när du hade datorn kopplad direkt till modemet) tyder på det, till slut accepterar macen det erbjudna lånet och då börjar internet att fungera.

Com hem brukar låna ut andra modem i sådana här fall, kontakta dem igen.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-11 08:20

Fråga com hem om du får byta till ett annat fabrikat på modemet?

Ett sista inlägg på den här tråden. Jag har nu bytt platts på modemet i uppsala och modemet i sundsvall. I uppsala använder jag en trådad router efter modemet, som funkar bra, och även fungerar bra vidare till Airport-expressen. Här i Sundsvall har jag nu det gamla modemet som funkar direkt med airportexpressen. Det sista testet jag gjorde var att testa motorolamodemet i uppsala med AEn efter att ha haft modemet nerpackat i en väska, utan kablar i över 30 timmar.

Summan av kardemumman är att jag härmed kan konstatera att Airport express inte fungerar med Motorola SB 5100E modem. Får någon det att funka så hör gärna av er.

Tack för hjälpen alla som postat sådan!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-16 00:17

fyfan, com hem suger ju dallas!

haft problem i helgen kan jag lova, fick inte min mac att vilja använda internet, så ringer jag com hem support å frågar varför; till svar får man: "-det funkar inte med os x å det kommer nog vara så för att alla skyller på alla"

motorola-modemet funkar inte med os x, utan bara med os 9 (enligt support). en lösning enligt killen var att fixa en router; på frågan om airport funkar så svarar han: "-ja"

det gör det ju tydligen inte! ball, dags att fixa ny isp istället för ny dator nu då.

kul.

Ursprungligen av h0ax:

fyfan, com hem suger ju dallas!

haft problem i helgen kan jag lova, fick inte min mac att vilja använda internet, så ringer jag com hem support å frågar varför; till svar får man: "-det funkar inte med os x å det kommer nog vara så för att alla skyller på alla"

motorola-modemet funkar inte med os x, utan bara med os 9 (enligt support). en lösning enligt killen var att fixa en router; på frågan om airport funkar så svarar han: "-ja"

det gör det ju tydligen inte! ball, dags att fixa ny isp istället för ny dator nu då.

kul.

Kanske 10.3.5 löser problemet??
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=108073

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-19 14:11

ja, historien fortsätter...

en snubbe på com hem supporten ringer upp mig å e jävligt trevligt å kompetent. han förklarar hur allt ligger till å erbjuder mig 500 kr i kompensation för att kunna inhandla en router så att problemet ska vara ur världen. jag tar detta erbjudande å dessutom frågar han om jag vill ha 8 mbit istället för 2 mbit i fortsättningen. erbjudandet skulle oxå ge mig lägre månadskostnad i 3 mån, så jag sa givetvis ja till detta oxå!

så ringer jag com hem idag igen (för att skicka tillbaka en digitalbox som jag ej använder längre) å får samtidigt veta att jag tydligen har blivit uppbunden i 12 mån på internet cable. detta ska jag tydligen "tackat ja" till under mitt samtal.

så jävla dåligt tycker jag att inte informera om sådana viktiga saker när man erbjuder nåt! va så jävla glad att det hade ordnat sig å så händer nåt sånt här... nu väntar jag på att killen ska ringa upp mig å förklara sig.

p.s. skiten kommer ju ändå inte upp i 8 mbit, utan ligger å harvar på 5 mbit istället d.s.

Ursprungligen av h0ax:

ja, historien fortsätter...

en snubbe på com hem supporten ringer upp mig å e jävligt trevligt å kompetent. han förklarar hur allt ligger till å erbjuder mig 500 kr i kompensation för att kunna inhandla en router så att problemet ska vara ur världen. jag tar detta erbjudande å dessutom frågar han om jag vill ha 8 mbit istället för 2 mbit i fortsättningen. erbjudandet skulle oxå ge mig lägre månadskostnad i 3 mån, så jag sa givetvis ja till detta oxå!

så ringer jag com hem idag igen (för att skicka tillbaka en digitalbox som jag ej använder längre) å får samtidigt veta att jag tydligen har blivit uppbunden i 12 mån på internet cable. detta ska jag tydligen "tackat ja" till under mitt samtal.

så jävla dåligt tycker jag att inte informera om sådana viktiga saker när man erbjuder nåt! va så jävla glad att det hade ordnat sig å så händer nåt sånt här... nu väntar jag på att killen ska ringa upp mig å förklara sig.

p.s. skiten kommer ju ändå inte upp i 8 mbit, utan ligger å harvar på 5 mbit istället d.s.

Jag har fixat så att du numer har normal bindningstid och inte 12 månader. Men vi får höras på onsdag för jag jobbar inte tills dess. Den rabatt du får är 50:-/mån i 3 månader och den behåller du. Du bör ha åtminstonde 6 mbit, men vi kan kika på det när jag är tillbaka.
/Glenn

Senast redigerat 2004-08-19 16:13

Det var ju riktigt tillmötesgående av dem att ge dig pengar till en router! Synd att han chablade bort informationen om bindningstiden. Vad sa du egentligen som gjorde att du fick pengar tillbaka?

Almänt tycker jag det är dax för post och telestyrelsen att se över bindningstiderna på bredband. Hur är de motiverade? Standard tycks vara ett års bindningstid, men man får ändå betala modem (adsl eller kabel) själv. Ingen ny infrastruktur behövs. Varför då ett års bindningstid? Sedan är det 3 månaders uppsägningstid. Mycket smutsigt! Någon som vet om nån operatör som inte har bindningstid? Gärna en i Skara?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-19 16:34

lugnt, tack för samtalet...

ska sätta mig å pilla med nätverkskortet lite senare... sitter å längtar efter min nya fina vita ibook som ska sätta respekt i de gamla gubbarna på skolan. tror ni att man impar lite när man har sitt bästa föredrag med keynote/salling clicker?

Jag förväntar mig att h0ax i fortsättningen vänder sig till mig när det gäller mac+com hem i fortsättningen. Detta forum är en riktig grogrund när det gäller rykten. Jag vill poängtera att com hem är en seriös isp som tar ansvar för sina användare. Detta borde gälla för telia, bredbandsbolaget, tele2 och så vidare. Låt inte detta bli en klagomur för det sprider fel signaler. Vi är alla ute efter samma mål=dvs nöjda kunder.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-20 08:42
Ursprungligen av mandrake:

Jag förväntar mig att h0ax i fortsättningen vänder sig till mig när det gäller mac+com hem i fortsättningen. Detta forum är en riktig grogrund när det gäller rykten. Jag vill poängtera att com hem är en seriös isp som tar ansvar för sina användare. Detta borde gälla för telia, bredbandsbolaget, tele2 och så vidare. Låt inte detta bli en klagomur för det sprider fel signaler. Vi är alla ute efter samma mål=dvs nöjda kunder.

Och varför får vi inte sprida vilka rykten vi vill här? (Inom ramarna för reglerna för forumet förstås.) Com hem får vara hur seriösa som helst (vilket de säkert är), men "förväntas" det att kunderna inte får ventilera klagomål i ett forum som det här blir jag mycket tveksam till comhem. Kunden har alltid rätt och yttrandefrihet får bli dagens epistel.

• Medlem
  • Täby
  • 2004-08-20 13:01
Ursprungligen av KalleG:

Och varför får vi inte sprida vilka rykten vi vill här? (Inom ramarna för reglerna för forumet förstås.) Com hem får vara hur seriösa som helst (vilket de säkert är), men "förväntas" det att kunderna inte får ventilera klagomål i ett forum som det här blir jag mycket tveksam till comhem. Kunden har alltid rätt och yttrandefrihet får bli dagens epistel.

Precis vad jag också tänkte.

Bevaka tråden