Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig med nätverk!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-05 07:46

Jag är hur grön som helst på datorer så den som svarar måste vara pedagogisk på dagisnivå...
Jag har en pc och en mac som jag vill sätta ihop i ett nätverk hemma så att vi kan vara flera ute på internet (ADSL-uppkoppling). Vad behöver jag? En router av någon sort? En switcher? Vilka nätverkskort. Jag har mac os x och pc:n har windows ME. Allra helst skulle jag vilja ha trådlöst nätverk, men det beror lite på vad det kostar.

Någon som kan hjälpa mig???

• Oregistrerad
  • 2004-08-05 10:02

Ja, du behöver en router, antingen trådlös eller vanlig.
Jag skulle köpa en trådlös om jag var du. De kostar inte så mycket mer. Netgear WGT624 och D-Link DI-624 är populära modeller, kolla priser på http://se.pricerunner.com. Dessa routrar har också flera vanliga anslutningar, så du kan köra t.ex. macen trådlös och PC:n med sladd. Vad är det för mac?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-08-05 10:10

Det du behöver är:
1. En router med inbyggd switch. Det som i dagligt tal brukar kallas bredbandsrouter. Finns även modeller med inbyggd trådlös basstation.
2. Macen har inbyggt nätverkskort för Ethernet men om du ska köra trådlöst behöver du ett trådlöst nätverkskort.
3. Nätverkskort till PCn om det inte finns annars samma resonemang som för Macen.
4. Lite kablar om du inte kör trådlöst.

Routrar och trådlösa nätverkskort finns från bl.a. Netgear, D-link, 3-com. Kolla på InWarehouse, Dustin, Macoteket med flera.

Det du måste bestämma dig för är om du ska köra 11 Mb/s eller 54 Mb/s, om du ska köra trådlöst.
PCI-kort för 11 Mb/s kostar 250-300 kr och runt 500 för 54 Mb/s.
Router för 11 Mb/s c:a 600-700 kr och runt tusenlappen för 54 Mb/s.

• Medlem
  • 2004-08-05 11:37

Tack

Tack allihopa för era utförliga svar!!

• Oregistrerad
  • 2004-08-05 10:16

... som du säkert inser finns det ingen anledning att välja trådlös 11 Mb/s eftersom du får fem gånger högre hastighet för några sketna hundringar.

Om du vill ha färre burkar så kan jag rekomendera Linksys WAG54G. Det är en router som både går att koppla kablar i eller köra trådlöst. Den har också inbyggt ADSL-modem så du ansluter alltså bara telefonkabeln i routern och de datorer som du vill.

Har du något annat än Telias ADSL så kan du säkert använda den för att logga in också, vanligtvis med PPPoE.

1300 kr på Dustin

För att de ska bli enkelt så ska du ställa in routern att dela ut IP-adresser via DHCP, dvs automatiskt. Har du det inställt på datorerna så är det bara att surfa så fort du sätter i sladden eller ansluter trådlöst.

Lycka till.

• Medlem
  • 2004-08-10 15:54

Ok...

Nu känner jag att det börjar bli överkurs för mig...

En liten fråga till, jag läste på apples sida att alla nya powerbook G4 har inbyggt airport extreme. Men söker jag på det i min mac så får jag ingen träff. Jag har ju en ny. På följesedeln är det enda jag kan utläsa Combo Bluetoot, eller är det något helt annat?!?!

• Medlem
  • 2004-08-10 16:15
Ursprungligen av Alvis:

Nu känner jag att det börjar bli överkurs för mig...

En liten fråga till, jag läste på apples sida att alla nya powerbook G4 har inbyggt airport extreme. Men söker jag på det i min mac så får jag ingen träff. Jag har ju en ny. På följesedeln är det enda jag kan utläsa Combo Bluetoot, eller är det något helt annat?!?!

Om du har Airport installerat hittar du den i Systeminställningar. Välj "Nätverk" och i "Visa:" väljer du Nätverksportinställningar. Där får du en lista på möjliga nätverkskopplingar och då bör AirPort finnas med där. Om den inte är ikryssad, kryssa i den. När den är ikryssad finns AirPort som ett alternativ i "Visa:"-popupmenyn. Där kan du ställa in AirPort.

/Micke

• Medlem
  • 2004-08-11 07:35

Ok, tack

Det som finns i min lista är Internt modem, Bluetooth och Ethernet. Behöver jag då något kort för att kunna köra trådlöst eller? Och isåfall, hur vet jag att det får plats i min dator?

• Medlem
  • 2004-08-11 09:29
Ursprungligen av Alvis:

Det som finns i min lista är Internt modem, Bluetooth och Ethernet. Behöver jag då något kort för att kunna köra trådlöst eller? Och isåfall, hur vet jag att det får plats i min dator?

Då behöver du köpa ett AirPort kort. Nu för tiden har alla PowerBook AirPort Extreme installerat men tidigare var det bara toppmodellerna som alltid inkluderade AirPort. Om du ska köpa AirPort eller AirPort Extreme beror på vilken version av PowerBook som du har.

Om du i ett terminalfönster skriver

sysctl hw.model

så får du ett svar på vilken version av PowerBook du har. (Man kan förstås också titta på utseendet eller inköpsdatum, men det säkraste är att gå via "sysctl").

Om det är någon av följande modeller:
PowerBook6,4 PowerBook5,5 PowerBook5,4 PowerBook5,3 PowerBook5,2 PowerBook6,2

så är det AirPort Extreme som gäller. Annars AirPort. (Men för säkerhets skull kan du ju också titta i manualen till din PowerBook. Där står vilken typ av AirPort-kort som datorn stödjer.)

/Micke

• Medlem
  • 2004-08-11 09:38

Hittade kartongen...

Den som spar hon har....

På kartongen står det "förberedd för AirPort Extreme-kort", då ska jag alltså köpa ett sånt kort. Vart sätter man det?

Ni är så rara som svarar på mina frågor, men det här är en helt ny värld för mig!

• Medlem
  • 2004-08-16 22:11
Ursprungligen av arc:

Om du i ett terminalfönster skriver

sysctl hw.model

så får du ett svar på vilken version av PowerBook du har.

Det var ingen vidare hjälp. Jag vet vad jag har för dator, men begriper inte varför terminalen kallar den "PowerBook3,4".

Finns en lucka på undersidan av din dator. Följer med beskrivning med bilder när du köper kortet har jag för mig
. Inte svårt alls, bara en skruv som måste bort.

Ursprungligen av Leftrustle:

Finns en lucka på undersidan av din dator. Följer med beskrivning med bilder när du köper kortet har jag för mig
. Inte svårt alls, bara en skruv som måste bort.

Ja, fast man var tvungen att stirra en stund på bilden för att förstå hur kortet skulle vändas, men sedan visade det sig att det bara gick att få in på ett sätt utan att använda våld.

• Medlem
  • 2004-08-16 19:49

Då har jag införskaffat det jag behöver, men...

nu får jag det inte att funka. Jag har köpt en D-LINK 624 trådlös router och satt i airport extreme kort i min mac. Kortet verkar funka, men det verkar inte som om D-LINK funkar. Jag kommer liksom inte vidare efter tidszonsinställningen i deras wizard-guide. Det står bara "Please wait a moment...." men jag får vänta till död-dagar, det händer iallafall inget?! Någon som vet vad det kan vara för fel?

(Jag är lika dator-handikappad som tidigare så snälla förklara utförligt....)

• Medlem
  • 2004-08-17 00:24
Ursprungligen av Alvis:

nu får jag det inte att funka. Jag har köpt en D-LINK 624 trådlös router och satt i airport extreme kort i min mac. Kortet verkar funka, men det verkar inte som om D-LINK funkar. Jag kommer liksom inte vidare efter tidszonsinställningen i deras wizard-guide. Det står bara "Please wait a moment...." men jag får vänta till död-dagar, det händer iallafall inget?! Någon som vet vad det kan vara för fel?

(Jag är lika dator-handikappad som tidigare så snälla förklara utförligt....)

Det hängde sig för mig också ett par gånger minst så jag började om igen tills det funkade. Jag hade iofs inte trådlös anslutning utan vanlig kabel och inte samma router då heller alltså (men det var en D-LINK), men det borde kanske inte spela någon roll? Var felet låg vet jag tyvärr inte alls.

1
Bevaka tråden