Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som e fena på Timbuktu?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-05 15:58

Testar Timbuktu mot brorsans Mac men får det inte att funka. Kan nån peka mot en tutorial eller kanske t.o.m. hålla handen?

Jag sitter bakom en Netgrea router, fast IP (Boostream). Brorsan bakom ett D-Link ADSL-modem (Tiscali), utan fast IP (men tilldelat IP verkar stanna ett tag). Hur 17 ska man bära sig åt för att komma åt varandra. Jag ska lixom vara "master" är det tänkt, dvs jag ska kunna köra hans maskin från mig - tvärtom behövs ej.

Danne

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 16:12

Du måste sätta upp klienten så att den vet att du verkligen har rättigheter att göra det du vill. Jag har bara den engelska versionen men om du går in under "Setup" menyn och användare (på klienten) så kan du skapa en användare där som har rättigheter att göra det du vill.
Sedan borde du kunna logga på maskinen genom att skriva in klientens IP adress.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-05 16:33
Ursprungligen av Tobias:

Du måste sätta upp klienten så att den vet att du verkligen har rättigheter att göra det du vill. Jag har bara den engelska versionen men om du går in under "Setup" menyn och användare (på klienten) så kan du skapa en användare där som har rättigheter att göra det du vill.
Sedan borde du kunna logga på maskinen genom att skriva in klientens IP adress.

Jorå, jag har satt upp brorsans klient (med det är väl egentligan samma program, va?) med ny användare, login, osv enligt instruktionerna.
Men när jag sitter hemma hos mig kommer jag inte åt hans IP.
Jag haver en känsla av att man måste fibbla med hans modem och/eller öppna speciella portar i en brandvägg eller nåt....
Eller är det enklare med Apples Remote Desktop som ju får en alldeles egen knapp i File Sharing?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 16:42

Kolla om och hur hans brandvägg är uppsatt. Får du något medelande på skärmen när du försöker ansluta eller spinner det bara iväg och ingenting händer?
Kolla också under Timbuktu help. Där finns Timbuktu Setup help.

  • Medlem
  • 2004-09-08 18:27

Här har du lite info om Timbuktu:

Previous Versions of Timbuktu Pro for Mac
Connection (handshaking) - UDP Port 407 (alternate UDP Port 1419)
Service Ports:
Control - TCP Port 1417
Observe - TCP Port 1418
Send Files - TCP Port 1419
Exchange Files - TCP Port 1420
Chat- Dynamic TCP Port
Notify- Dynamic TCP Port
Intercom- Dynamic TCP and UDP Ports
Clipboard Exchange - Dynamic TCP Port

/Magic

1
Bevaka tråden