Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Papperskorgen - ett svart hål?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland när jag slänger stora mappar, t.ex. en VIDEO_TS-mapp, i papperskorgen, försvinner de direkt och går inte att se i papperskorgsmappen. Däremot är det tydligt att filerna inte är raderade. Det hjälper inte att tömma papperskorgen.
Jag gör en sökning med cmd-f (visa synliga och osynliga) och där finns filerna kvar i min ~/.Trash-mapp. (De syns inte med ls -a.) Det enda som hjälper är att dra mappen jag vill kasta tillbaka ut på skrivbordet och sedan radera den med rm -rf från Terminalen.
Nog är det väl nåt som tjafsar? Rättigheterna är reparerade, btw.

Panther 10.3.4, PB Alu 15" 1,5 GHz, 1 gig i RAM.

Nähä, det är ingen som begriper vad som händer?

Till detta kommer att när jag har raderat filerna med rm -rf i ~/.Trash, visar ls -a att den är tom. När jag sedan slänger en fil i Papperskorgen, försvinner den utan ett spår. Papperskorgsmappen är tom.

Jag skriver cd .Trash och ls -a, och hittar alla filerna där, även de jag raderade med rm -rf förut, men de syns inte i Finder.

GAaaa! Ska jag installera om?

Ska det förresten finnas en .trash i ~/Desktop/?

Själv är bäste dräng.

Jag körde Cocktail och reparerade allt jag kunde hitta, men inget hjälpte. Till slut raderade jag ~/.Trash med allt som var däri (rm -rf .Trash) och gjorde en ny med mkdir. Efter en ut- och inloggning visste dockans papperskorg att den nya mappen fanns.

Så. Nu vet ni.

• Oregistrerad
  • 2005-07-21 19:44

Det här är precis det problemet jag har, men jag förstår inte ett dugg av vad du har gjort..

Hjälp?

Ursprungligen av _Christina:

Det här är precis det problemet jag har, men jag förstår inte ett dugg av vad du har gjort..

Hjälp?

Visst. Jag visste att jag hade löst det här problemet en gång, men glömt hur jag gjorde. Kul att du hittade min gamla lösning!

Jag gjorde arbetet i Terminalen. Du hittar det programmet i /Program/Verktygsprogram. I terminalen kan du göra nästan vad som helst, inklusive att sabba till allt. Så läs instruktionerna noga. Du kan kopiera och klistra in kommandona för att undvika felskrivningar. (Hoppas att jag klarar mig från dem...)

1. Radera din papperskorg. Det gör du genom att öppna terminalen, skriva rm -rf .Trash och sedan trycka retur.
2. Gör en ny papperskorg. Det gör du genom att skriva mkdir .Trash
3. Logga ut och logga in.

(rm betyder ta bort, och det du raderar hamnar inte i någon papperskorg, och det går inte att ångra.
mkdir betyder make directory, skapa mapp.)

Tänk på att alltid göra en backup innan du gör sånt här....

• Oregistrerad
  • 2005-07-23 16:14

Ahaa.. Tack så jättemkt för hjälpen, hoppas på att det funkar nu!

1
Bevaka tråden