Håller med Mondo om att man bör variera arbetsställningen. Ett sätt att göra det om man inte vill stå upp är att skaffa en stol som är gjord för flera olika sittställningar. Jag hade en del ryggproblem för några år sedan, men nu har jag en Stokke och klarar mig bra. Den har väldigt få justeringsmöjligheter - knästödshöjd och ryggstödsvinkel - fast det räcker faktiskt. http://www.stokke.com/
Testa gärna en Stokke - många gillar dem både vad gäller funktion och estetik, medan andra inte alls kommer överens med dem. De har väl tyvärr inte så mycket som kvalar in under 2.000 kr, men går att få tag i begagnade då och då.
Ullman är också bra, men de vill ju uppenbarligen inte sälja nåt till Macare...
När det gäller externa skärmar är iBooken som standard bara gjord för att spegla den interna. Det finns dock (i alla fall till äldre iBookar) en del fulhack som kanske kan ge dig möjlighet större skrivbordsyta.
Använd gärna en mus som funkar både i höger o vänster hand, och byt hand då och då. Då minskar man risken för musrelaterade problem (och tränar upp båda hjärnhalvorna som en bonus). Tänk på att en trådlös mus väger en hel del pga batterierna - det känns naturligtvis inte tungt att lyfta den, men om man sitter hela dagen (veckan, året, arbetslivet...) lyfter man musen rätt mycket vilket på sikt ger problem. Använd överhuvudtaget musen så lite som möjligt! Jag lever inte som jag lär och har därmed också fått besvär med högerhanden efter att ha lyft en Logitech MX700 sådär en miljon gånger mellan tumme o lillfinger...