Vad kommer Tiger att göra för prestandan i min Mac?
Jag vet inte hur prestandan är i 10.4, men om det följer trenden hittills borde det bli lite snabbare. Det är smått fantastiskt men för varje större uppdatering av OS X (10.0->10.1, 10.1->10.2, 10.2->10.3) har Apple lyckats göra systemet snabbare på samma hårdvara. Elaka tungor skulle väl säga att det mest säger hur otroligt segt 10.0 var, men inte desto mindre är det en trevlig utveckling (och lovvärt eftersom Apple antagligen skulle sälja mer ny hårdvara om det gick långsammare för varje version).
Vad kommer Tiger att göra för prestandan i min Mac?
Har hört något om att den ska släppa loss kraften i 64-bit?
Vilken kraft då? 64 bitars processor gör ingen underverk för det vardagliga användandet. Och de program och operationer som verkligen kan dra nytta av 64 bitars processor kan optimeras för processorn oberoende av systemet (t.ex. Photoshop).
Vilka andra nyheter i Tiger gör att man inte "borde" nöja sig med Panther?
Jag är ingen programmerare så jag förstår inte nytta till fullo själv, men enligt killar som Brent Simmons och Jonathan ‘Wolf’ Rentzsch är Core Data en killer feature i 10.4, se mera om detta i mitt inlägg här. Core Data kommer att inte att revolutionera något för en vanlig användare i samma sekund som du installerar 10.4, men det kommer nog att leda till en del nya bättre program från utvecklare, program som kräver Core Data och därmed kräver 10.4.