Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther på G3 333=No go?!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som sagt, jag försökte precis hjälpa en kompis att installera Panther (han har redan Jagular) på hans Gråa G3 333:a, men när jag klickar "installera" står det ungefär:

"Du kan inte installera Mac OSX 10.3 på denna dator"

Och så står det att man skall konsultera medföljande readme fil och där står det att det går med G3 MEN att det måste vara inbyggd USB port!!! Idiotiskt! Han har ett USB kort som sitter i.

är det någon som vet om det går att köra 10.3 på någon dator utan inbyggd USB?

Tacksam för svar

Ursprungligen av mikemccool:

Som sagt, jag försökte precis hjälpa en kompis att installera Panther (han har redan Jagular) på hans Gråa G3 333:a, men när jag klickar "installera" står det ungefär:

"Du kan inte installera Mac OSX 10.3 på denna dator"

Och så står det att man skall konsultera medföljande readme fil och där står det att det går med G3 MEN att det måste vara inbyggd USB port!!! Idiotiskt! Han har ett USB kort som sitter i.

är det någon som vet om det går att köra 10.3 på någon dator utan inbyggd USB?

Tacksam för svar

Enligt Apple så ska det inte fungera på datorer som inta har USB (fabriksinstallerat av Apple) Du kan däremot använda denna programvara Xpost för att "lura" Panther installationen att datorn är nyare än den är. Har inte provat själv men vet personer som gjort det bla på 8600/250. Lycka till.

  • Medlem
  • 2004-08-11 19:46

Kör Panter på G3/233. Hur bra som helst. Xpostfacto heter programmet: http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Framework.cfm?page=XPostFacto.html

Tar ett tag att få det hela att rulla som man vill, men dokumentationen på sidan är bra. Skriv ut den så att du har den tillgänglig när du behöver den.

Är helt klart värt att lägga en dag på det, allt är snabbare och stabilare.

Ok, tack för hjälpen. Ska ta och kolla in detta.

Jaha, a long time comming, som det heter.

Jag försökte att intallera 10.3 på min kompis G3 333 igår med Xpostfacto och det gick inte riktigt som vi ville.

Första skivan installerades fint, sedan skulle datorn startas om, det gjorde den men sen kommer problemet. Inget händer!
Det tar ett tag innan skärmen kommer igång sen kommer den glada "data gubben" upp och där tar det stopp.

Vet inte vad som kan vara fel eftersom första skivan gick bra?!

Någon som har haft samma problem men löst det?

Mycket tacksam för svar (inte minst min kompis).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 21:50

Innan jag börjar skall bara sägas att mina mac kunskaper börjar bli lite rostiga. Men för vad det är värt...

Låter inte så bra det där. Verkar som om den inte kan hitta systemet eller vilken disk det ligger på.

Kan vara att du skall prova och se vad din PRAM säger om startskiva. I Mac'ar med Open Firmware kan du gå in och se inställningarna genom att hålla ner kommando+alternativ+O+F.

NetBSD har en del inte helt svårbegriplig information om hur man manuellt kan 'hacka' OF för att tvinga macen att starta från en vald enhet: http://www.netbsd.org/Ports/macppc/SystemDisk-tutorial/
Detta har räddat mig ett par gånger. Jag har också en beige G3/333. Min har även inbyggd UW SCSI kort och ett extra ATI grafikkort. Sådant knölar alltid till felsökning.

Det bör tilläggas att man inte får vara rädd för kommandorader om man ger sig in i OF. I princip så skall det vara ofarligt eftersom du kan nollställa PRAM om du gjort någon fel inställning. Men en disclaimer är ändå på sin plats - gör det på egen risk.

Om du nollställer PRAM så skall macen "by default" leta efter system först på CD och sedan på HD in ingen bootbar CD finns. Då kan du iaf boota upp på en installer CD och prova igen eller gå tillbaka till det gamla.

Keep us posted...

Ok, och zappa PRAM gör jag genom att hålla ner äpple+alt+p+r direkt när jag har startat datorn, om jag har förstått det rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-28 22:22

jepp - äpple+alt+p+r = zappar pram

Om du inte vill ge dig in i OF så kan du tvinga Mac att starta från cd genom att hålla ner 'c' vid upstart. Håll ner 'd' så tvingar du den att starta från hårddisken.

10.2 är väl det nyaste man kan peta in i en Beige G3. Jag har gjort det på en som tuffar på i 300 MHz, och det är slött, mycket slött. 9.2 går som blixten i jämförelse.

Så är det värt det?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-29 01:41

Troligen är det slött, men faktum är att OS X versionerna faktiskt blir snabbare med nya utgåvor. Lite ovant för oss som mest jobbar med Bills produkter...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-29 13:02

Har man bara tillräckligt med ram så pinnar OS X på finfint även med långsamma processorer.

Ursprungligen av Shogo:

Har man bara tillräckligt med ram så pinnar OS X på finfint även med långsamma processorer.

Det har du rätt i! Jag har nog bara 128 MB i den så det är klart att det inverkar kraftigt!

Har 10.3.9 på en grå G3 300 och det går, men inte fort. Använde Xpost. Så visst finns det hopp. Har ca 380 MB ram-minne.

Senast redigerat 2005-10-29 16:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 16:11

Jag har installerat 10.4.2 Tiger på en beige G3/300 mha XpostFacto och det funkar alldeles utmärkt nu. Inte alls så segt som man kan tro. Det krävde dock en hel del kunskaper för att jag skulle lyckas installera det - flera saker krånglade (inkompatibelt grafikkort etc) och det tog ett tag att felsöka. Det är inget jag skulle rekommendera att man försöker göra om man inte är van vid Mac OS-installationer och bra på att felsöka.

Har testat att Zappa PRAM nu och just den biten verkade funka, kom till det gråa äpplet och laddningssymbolen och sen så stod det något som jag inte riktigt kunde urskilja men vi kom fram till att det skulle vara något med att hålla inne Powerknappen ett tag.
Det gjorde jag och startljudet kom (där är jag nu) sen kommer en grå version av Parkeringsförbuds skylten, så nu är jag fast igen.

Har försökat att boota om med skiva och utan skiva men samma sak.

Hm... har nog tagit mig vatten över huvudet....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 10:13
Ursprungligen av mikemccool:

Har testat att Zappa PRAM nu och just den biten verkade funka, kom till det gråa äpplet och laddningssymbolen och sen så stod det något som jag inte riktigt kunde urskilja men vi kom fram till att det skulle vara något med att hålla inne Powerknappen ett tag.
Det gjorde jag och startljudet kom (där är jag nu) sen kommer en grå version av Parkeringsförbuds skylten, så nu är jag fast igen.

Har försökat att boota om med skiva och utan skiva men samma sak.

Hm... har nog tagit mig vatten över huvudet....

Skylten om att du ska starta om genom att hålla inne startknappen innebär att du fick kernel panic. Orsaken till kernel panic är oftast hårdvarurelaterade - vanligast är att man har dåliga minnen (av låg kvalitet).

Är det dåliga minnen kan man avgöra vilket som är dåligt genom att ut ett minne, starta om och se om det fungerar, sätt sedan tillbaka och ta ut ett annat minne, etc, tills du hittar vilket minne som inte fungerade.
Den enda lösningen på problemet är då att köpa nytt minne av hög kvalitet. Kingston brukar alltid fungera bra, så själv håller jag mig till det märket.

Mac OS X är mer kinkigt med att det ska vara bra minnen än OS 9, vilket förklarar varför felet inte visat sig förrän nu.

Ok, tack skall testa.

Måste fixa datorn för en annan kompis har nu gett honom en PC (host*host) som han kan ha så länge, och jag vill ju inte att han ska gå över till den MÖRKA sidan (lite på skämt, lite på allvar).

Hej!
Har du provat att zappa pram-en på moderkortet? Jag minns inte exakt hur nu, men i stort ska man koppla bort sladdarna som sitter i moderkortet, hitta den pyttelilla reset-knappen på kortet, trycka på den, vänta minst 10min. för att sen koppla ihop och starta.
Har funkat för mig i liknande sits.
MVH

1
Bevaka tråden