Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dataspelsutveckling - grafik 120p i Skövde

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick reda på idag att jag kommit in på utbildningen i rubriken. Eftersom jag tidigare kommit på typ miljonte reservplacering har jag liksom inte tänkt mer på det, men nu verkar det lite intressant. Jag känner dock inte att jag har tillräckligt med information för att flytta till Skövde och hålla på.

Är det nån som gått utbildningen, sökt utbildningen eller känner nån som gjort nåt av det? Verkar den jobbig? Verkar den Macig? Vad får man lära sig egentligen?
Jag har dåliga erfarenheter av utbildningar som inte håller vad de lovar och vill slippa samma situation igen och gärna sluta slösa med studielån på utbildningar som suger.

Tacksam för inlägg från alla som vet nåt.

vad heter skolan?

HURRA! kanske det blir mer mac spel nu!!

Ja, går jag den och blir dataspelsguru så kan ni räkna med ett och annat skojsigt macspel

Högskolan i Skövde heter den.

Jag måste bråka med CSN för att få studielån också. Gärna erfarenheter kring det om nån varit där.

Har inte hört något om den direkt, ser dock helt ok ut på pappret (med det gör det mesta ju). Vilken av inriktningarna komdu in på?

På förra utvecklingsföretaget jag jobbade på kom det in en praktikant ifrån en spelutbildning (KY) i falun, blev så småningom anställt när han var klar. Det verkar dock inte som är det är någon praktik på den i skövde vilket ju kan vara oerhört lärorikt och ge eventuella framtida möjligheter. Om man då hittar en bra pratikplats dvs

Som sagt, vet knappt något om utbildningen ifråga, men som med alla andra utbildningar hänger det hela ju på vad du gör utav det hela. Har du intresset och ambitionerna (även utanför skolan om man säger så) kan du lära dig mycket, vilket ju förbättrar möjligheterna sen efter utbildningens slut.
Jag är tveksam till att några spelutbildningar i sverige är speciellt "maciga", vilket ju hänger ihop med branschen som helhet, men dra med macen iaf!

Sen är det en rätt så svår branch att slå sig in i, konkurrensen kan vara hård om jobben och en gnutta tur och timing kommer ofta till hands. (fd) Kollegan som jag nämnde innan berättade att det var kanske två eller tre till förutom han själv som hadde fått jobb inom branschen...

Men som sagt, har du intresset osv är det helt klart en otroligt kul branch! Och medmindre nånting är helt fel kommer du nog lära dig ett eller annat som kommer till hands senare på skolan

Tydliten får man även spela en massa TV-spel (vilket ju gör utbildningen otroligt kul att berätta om) men det är inte bara det som lockar förstås. Sen har jag en tanke om att även om dataspelsbranschen är svår så kanske man kan använda en sån här utbildning för att ta sig in i någon annan kul bransch. Den del jag ska lära mig är ju liksom den konstnärliga biten (tror jag).

Johan Dansk: Tackar så mycket. Även intressant med synpunkter från folk i branschen som inte vet nåt direkt om utbildningen. Mer sånt tack

Nån som har nåt förslag på var man kan vända sig för att få mer info om 99mac inte räcker (förutom deras egen hemsida förstås. Den lär man inte kunna lita på för fem öre)

Ursprungligen av Laseranders:

Tydliten får man även spela en massa TV-spel (vilket ju gör utbildningen otroligt kul att berätta om) men det är inte bara det som lockar förstås. Sen har jag en tanke om att även om dataspelsbranschen är svår så kanske man kan använda en sån här utbildning för att ta sig in i någon annan kul bransch. Den del jag ska lära mig är ju liksom den konstnärliga biten (tror jag).

Absolut! som någon sa "knowledge is power". Faktiskt så var det nog tack vara en utbildning inom en annan mediabransch som jag, på konstiga vägar, kom i kontakt med spelbranschen. Kunskaper man får inom en del kan helt plötsligt användas inom något annat, så även om du kanske inte kommer jobba direkt med spel, så tror jag nog att det kommer till användning någonstans inom det konstnärliga..

Citat:

Nån som har nåt förslag på var man kan vända sig för att få mer info om 99mac inte räcker (förutom deras egen hemsida förstås. Den lär man inte kunna lita på för fem öre)

testa www.gamedev.se, det kanske tom är någon där som går i skövde...

Tackar

Ingen mer som hade nåt att komma med?

Läste i lokalblaskan att det börjar bli tomt med studentlägenheter i Skövde...

Mvh

Martin

Ursprungligen av djsomeone:

Läste i lokalblaskan att det börjar bli tomt med studentlägenheter i Skövde...

Mvh

Martin

Ja, det har jag märkt.

Trodde jag hade en asfin på gång, men den fick man inte hyra förrän i vinter.
Men de ska ju ha bostadsgaranti så det ska väl ordna sig på nåt sätt.

Ursprungligen av Laseranders:

Ja, det har jag märkt.

Trodde jag hade en asfin på gång, men den fick man inte hyra förrän i vinter.
Men de ska ju ha bostadsgaranti så det ska väl ordna sig på nåt sätt.

Hehe nu har dom väl börjat placera studenterna i Södra Ryd (Skövdes svar på Rosengård,Rinkeby osv.)

Mvh

Martin

Ursprungligen av djsomeone:

Hehe nu har dom väl börjat placera studenterna i Södra Ryd (Skövdes svar på Rosengård,Rinkeby osv.)

Jupp, en hel del studenter har man sett här på området de senaste åren.

Små lägenheter är omöjliga att få ta på just nu, men du kan ju alltid prova att dela en trea eller fyra med några andra?
Skövdebostäder har de flesta studentrummen (www.skovdebostader.se) men det lär vara knapert...

Om jag har vägarna förbi skolan imorrn kan jag ta en titt på anslagstavlorna. Det brukade iaf vara några annonser om att dela lägenhet.

/Hec

PS. Städskrubb uthyres. Delas med diverse städ.mtrl. Privatliv garanteras ej. Egen ficklampa medtages.

Ursprungligen av Hecubus:

Jupp, en hel del studenter har man sett här på området de senaste åren.

Små lägenheter är omöjliga att få ta på just nu, men du kan ju alltid prova att dela en trea eller fyra med några andra?
Skövdebostäder har de flesta studentrummen (www.skovdebostader.se) men det lär vara knapert...

Om jag har vägarna förbi skolan imorrn kan jag ta en titt på anslagstavlorna. Det brukade iaf vara några annonser om att dela lägenhet.

/Hec

PS. Städskrubb uthyres. Delas med diverse städ.mtrl. Privatliv garanteras ej. Egen ficklampa medtages.

HAHA

Annars får man söka sig i utkanten av Skövde..
i värsta fall ta Tibro,Karlsborg perhaps

Mvh

Martin

Jag kan meddela att en kompis till mig läste till civilekonom i Skövde och han har inte klagat.

Matnyttigt värre...

Jag hamnar nog ännu längre ut.

Typ i Falköping

Nån som vill hyra ut ett rum i Skövde???

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-16 15:39

Jag håller ögon å öron öppna. Vad har du för krav?

• Oregistrerad
  • 2004-08-16 15:53

Vet inte hur man skall bedömma kursens "advicory board", men bara att man har ett är ju ett plus...
Om HiS finns det både gott och ont att säga - ambitios men en smula omogen... ...fast heljuste om man inte är såld på just det akademiska utan gillar mer "eftergymnasial kurs".

Ursprungligen av Pär:

Vet inte hur man skall bedömma kursens "advicory board", men bara att man har ett är ju ett plus...
Om HiS finns det både gott och ont att säga - ambitios men en smula omogen... ...fast heljuste om man inte är såld på just det akademiska utan gillar mer "eftergymnasial kurs".

Låter perfekt!

Det akademiska suger poch jag saknar gymnasiet.

Jag flyttar till Stenstorp på fredag.

En tvåa för 2500 i månaden, med möjlighet till Telia ADSL.

Välkommen till Skövde får man väl säga då.

/Hec

1
Bevaka tråden