Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Open Directory, LDAP, Kerberos eller Netinfo?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-12 10:29

Goddagens.

Nu känner jag mig förvirrad, och hoppas att det finns någon OS X-fantast där ute som kan hjälpa mig.

Jag håller nämligen på att läsa om Open Directory. I en OS X-bok jag läste som behandlade version 10.2 nämns inte denna funktion alls, där pratar de bara om Netinfo och NFS när det gäller att få en homogen multiuser/multimaskinsmiljö. När jag nu läser Apples dokumentation om 10.3 blir jag än mer förvirrad när de bara snackar om LDAP, AD och Kerberos.

Har Netinfo övergivits helt för att autentisiera användare i 10.3? Och vilken "back-end" är lämpligast att köra en ren OS X-miljö, LDAP eller Kerberos, eller kanske något helt annat?

Jag uppskattar alla pekare till vidare dokumentation inom det här ämnet, den som finns på apples sidor håller inte jättehög kvalitet om ni frågar mig.

Tack på förhand!

NetInfo kan du glömma helt. Denna typ finns bara kvar i MacOS X klient och kommer att överges helt i nästa version. Open Directory är det som gäller idag och är en variant av LDAPv3 optimerad för apples behov. Strukturen i databasen är LDAP och man skall kunna administrera den med vanliga LDAP läsare. Kerberos är ett sofistikerat "biljett" och inloggningssystem som kopplar mot OpenDirectory. så om du vill använda dig av detta eller ej behöver du inte besluta dig för direkt, man kan altid ändra sig. AD är bara intressant om man vill koppla servern mot en befintlig AD struktur. Då sparas ingen användarinformation i den lokala Open directory databasen utan allt hämtas från en Windows server.

Även om du idag inte kommer att koppla andra OpenDirectory maskiner mot servern rekommenderar jag starkt att du sätter din server som "OpenDirectory Master" och inte som "Stand alone server" (eller vad det nu heter). Detta fungerar mycket bättre och krävs om du vill använda Servern som Primary domain controller för Windows.

På denna sida hittar du många nyttiga Webcasts på ämnet MacOS X Server:
http://www.macosxlabs.org/webcasts/index.html

1
Bevaka tråden