Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Edirol UA-1X USB-RCA-ljudgränssnitt?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet vad Edirol UA-1X USB-RCA-ljudgränssnitt är och om det går att använda för att föra över vinyl till datorn? Hittade det på Apple store. Jag antar att det behövs ett program desssutom.

Andra hårdvaror som kan lösa uppgiften är PowerWave från Griffin - hittar den dock inte på Apple store eller Macsupport, någon som vet vem som säljer den och om den är något att ha?

Generellt: någon som har erfarenhet av HW+SW som medger överföring från skivspelare till AIFF/CD via Macen som kan rekommenderas?

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Någon som vet vad Edirol UA-1X USB-RCA-ljudgränssnitt är och om det går att använda för att föra över vinyl till datorn? Hittade det på Apple store. Jag antar att det behövs ett program desssutom.

Andra hårdvaror som kan lösa uppgiften är PowerWave från Griffin - hittar den dock inte på Apple store eller Macsupport, någon som vet vem som säljer den och om den är något att ha?

Generellt: någon som har erfarenhet av HW+SW som medger överföring från skivspelare till AIFF/CD via Macen som kan rekommenderas?

/CX

Edirolen är nog inte så lämpad eftersom den vad jag vet inte har RIAA kompensering som krävs om man vill koppla in en skivspelare direkt till interfacet fast du kan ju alltid koppla in den till din stereos tape out annars så funkar ju iMic från Griffin tillsammans med deras gratis programvara FinalVinyl kräver dock en rca-minitele adapter och sen så finns ju Numarks nya USB DJ mixer DXM-01 USB som verkar rätt cool och bra.

Ursprungligen av Errol Garner:

Edirolen är nog inte så lämpad eftersom den vad jag vet inte har RIAA kompensering som krävs om man vill koppla in en skivspelare direkt till interfacet fast du kan ju alltid koppla in den till din stereos tape out annars så funkar ju iMic från Griffin tillsammans med deras gratis programvara FinalVinyl kräver dock en rca-minitele adapter och sen så finns ju Numarks nya USB DJ mixer DXM-01 USB som verkar rätt cool och bra.

iMicen låter som en bra budgetlösning - 400 spänn för iMicen plus adaptern. Det kanske räcker för min budget. Finns det nackdelar med den?

/CX

iMicen låter som en bra budgetlösning - 400 spänn för iMicen plus adaptern. Det kanske räcker för min budget. Finns det nackdelar med den?

/CX

Ljudet blir inte i high-end klass men duger om du har normala krav.

• Medlem
  • 2004-08-14 07:17

Skulle jag köpt helt nytt hade jag köpt en stanton skivspelare med digital ljudutgång (ca 3500 kr) och sen ett valfritt ljudinterface med digital ljudingång. Moderna skivspelare har inbyggd RIAA och skippar också oftast "jordsladd" helt vilket är mycket smidigt att slippa.

För ljudredigering rekommenderar jag Bias Peak.

Ursprungligen av Ma:

Skulle jag köpt helt nytt hade jag köpt en stanton skivspelare med digital ljudutgång (ca 3500 kr) och sen ett valfritt ljudinterface med digital ljudingång. Moderna skivspelare har inbyggd RIAA och skippar också oftast "jordsladd" helt vilket är mycket smidigt att slippa.

För ljudredigering rekommenderar jag Bias Peak.

Hmmm... kanske inte så dumt; jag har just nu en gammal Luxor spelare från 70-talet som jag tagit över från mina föräldrar; hade tänkt byta pickup på den... Skall nog kolla med Hifiklubben...

Ang Bias - om jag bara behöver det för att spara ned skivorna i AIFF format och ev tvätta bort "vinyl-ljud" är kanske detta programmet lite för mycket? 499.00USD om jag såg rätt.

mvh /CX

• Oregistrerad
  • 2004-08-14 11:11

Jag lånade en Edirol-adapter med USB/SPDIF av en musicerande kompis. Den liknar den du förslår.
Med den kopplad till dator resp. digital MD-utgång på förstärkaren, fick jag signalen från skivspelaren digital fr.o.m. att den "lämnade av" inne i förstärkaren. Vanligt RCA-kablage användes. Förstärkaren är av bättre hemmabiotyp med baksidan nedlusad av anslutningar.
Blev hur bra som helst.

Ursprungligen av Schuckert:

Jag lånade en Edirol-adapter med USB/SPDIF av en musicerande kompis. Den liknar den du förslår.
Med den kopplad till dator resp. digital MD-utgång på förstärkaren, fick jag signalen från skivspelaren digital fr.o.m. att den "lämnade av" inne i förstärkaren. Vanligt RCA-kablage användes. Förstärkaren är av bättre hemmabiotyp med baksidan nedlusad av anslutningar.
Blev hur bra som helst.

Vad använde du för program för att spara ned det till AIFF format?

I mitt fall har jag tillgång till en NAD stärkare med analog utgång; skall man vara riktigt kinkig så borde detta innebära förluster i form utav brus om jag först kopplar in skivspelaren till min stärkare och sedan vidare till Edirol adaptern - fast det är kanske inget som jag lär höra ändå...?

/CX

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-14 11:27

Jag har en Griffin PowerWave med deras programvara Final Vinyl. Den är köpt hos Macoteket och fungerar utmärkt.
Jag använder en gammal Panasonic-skivspelare med inbyggt RIAA-steg. PowerWaven har endast stöd för 16-bitars-ljud, vilket duger åt mig. Det blir ju inte bättre på CD ändå.

PowerWaven har även inbyggt ljudkort och förstärkare för Apples Pro speakers. De hade jag annars inte kunnat koppla in på min Sawtooth (utan extra adapter som iFire från samma tillverkare).

Jag har även en Yamaha-subwoofer kopplad till PowerWave:n.

Ursprungligen av Macus:

Jag har en Griffin PowerWave med deras programvara Final Vinyl. Den är köpt hos Macoteket och fungerar utmärkt.
Jag använder en gammal Panasonic-skivspelare med inbyggt RIAA-steg. PowerWaven har endast stöd för 16-bitars-ljud, vilket duger åt mig. Det blir ju inte bättre på CD ändå.

PowerWaven har även inbyggt ljudkort och förstärkare för Apples Pro speakers. De hade jag annars inte kunnat koppla in på min Sawtooth (utan extra adapter som iFire från samma tillverkare).

Jag har även en Yamaha-subwoofer kopplad till PowerWave:n.

Har Macoteket tagit bort den? Jag kan inte hittade den på deras hemsida; hur mycket kostade den när du köpte den?

mvh /CX

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-14 19:22

Har Macoteket tagit bort den? Jag kan inte hittade den på deras hemsida; hur mycket kostade den när du köpte den?

mvh /CX

Det verkar som om de har slutat sälja den. Har för mig att jag betalade en tusenlapp + moms.
Men de kan säkert ta hem en på beställning, om du ber snällt.

• Medlem
  • 2004-08-14 22:20

Jo, Peak är dyrt - för mig som musik/ljud-fixare på hyfsat klurig hobbynivå är det dock ovärderligt. (går att köpa mycket billigare i via tyska musikaffärer på nätet) Men någon slags editor är hursomhelst bra för att fixa till ett och annat.

Sedan så finns det ju lite olika "skolor" när det gäller vinylinspelning också - t ex knaster eller inte? Jag vet inte hur knasterreducerings-pluggarna funkar, men ibland så kan t ex brusreducerings-pluggar duktigt ta bort brus, men sen också förvränga ljudet rätt rejält. Är man oförsiktig blir "robotvoice/mp3 i 32Kbps"-effekt på alltihop! Senaste gången jag spelade in gamla kassettband fick det bli myspys-brus istället, det blev bättre än det de pluggar jag hade till hands kunde erbjuda... (och ofixade aiff-filer kan fixas till vid senare tillfälle om man vill)

(såg "G5" bland dina datorer ->) iMic?!?! Då borde G5:ans egna ljudingång funka precis lika bra! Bästa tipset är i så fall - om du inte kör med den stereo-set up du redan har - en ny RIAA-försedd skivspelare från hifiklubben, de har en för 1500 kr. Visst, det finns bättre prylar att föra över vinyl till dator med - men då krävs också tränade öron som hör skillnaden...

Tack för hjälpen; nu visar jag kanske hur lite jag har funderat igenom detta, men när du refererar till G5ans ljudingång så menar du väl mikrofoningången? Har den tillräcklig hög bandbredd? Eller (ve och fasa finns det en andra analog ljudingång (hoppas inte, eftersom jag utger mig för att kunna lite om Macen på G5an?

När det gäller brusreducering så är jag också skeptisk; jag lutar åt att behålla knastret som det är - annars kommer jag att undra vad som försvann på köpet...

1500:- är överkompligt i sammanhanget - bara några av mina singlar (William, Mazola Party, Trinity samt lite andra mycket obskyra svenska bortglömda poppärlor) är värda några hundralappars investering eftersom jag inte hittar dom på CD.

mvh /CX

• Medlem
  • 2004-08-15 00:15

G5:ans analoga ljudingång är en vanlig sk "line in". Håller den bara minst samma standard som på min PowerBook (vilket jag tror den gör) och du dessutom undviker att koppla till dig en jordloop (så att allt "brummar" i bakgrunden) så funkar det fint att koppla en RIAA-försedd skivspelare i den ingången.

• Oregistrerad
  • 2004-08-17 08:15

Frågan är ju om man behöver fullversionen av Peak? Man kan ju få LE versionen med Toast och Jam för under 2000 sist jag kollade. Annars finns ju Spark LE för ca 50 Euro

• Medlem
  • 2004-08-17 14:16

Peak LE kan nog duga... Spark LE är synd att vänja sig vid då det inte görs längre.

Ursprungligen av Ma:

Peak LE kan nog duga....

Kolla även dspQuattro:
http://www.i3net.it/Products/dspQuattro/Asp/Index_EN.asp?Language=EN

För 99 Euro är det värt att jämföra.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-17 15:23

Final Vinyl kostar 0 kr (utöver en iMic eller PowerWave).
http://www.griffintechnology.com/software/software_imic.html

Hejsan,
äntligen har jag fått det att fungera.

Uppställning:
1. Skivspelare med ny pickup (OM10 tror jag den heter) samt intrimmad viktning på armen
2. Detta kopplas in på min NAD 3020i
3. Tape-monitor utgången kopplas till mikrofoningången på min G5/1.8GHz

Jag hittade lite gratisprogram som kunde hantera line-in till AIFF, men för LP skivor så var det lite knixigt med att bevaka när spåren börjar och slutar. Lösningen är programmet Audio Companion från Roni Music (http://www.ronimusic.com/) - den delar automagiskt upp ljudet i flera spår.

Jag har redan fört över en skiva, och det verkar fungera mycket tillfredsställande.

mvh /CX

1
Bevaka tråden