Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3 och Windows-server - Stora filproblem

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När vi fick våra nya G5-datorer gick vi även över till Panther från Jaguar. Då började också problemen med att jobba mot vår Windows 2000-server.

Problemet är uppmärksammat på i Apples diskussionsforum (http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68947f81) och jag tänkte höra om det är nångon här som har samma problem, och vad ni funderar på att göra åt det. Det ser ut som det är ._-filen som Panther skapar när man sparar en fil på Windows-server som är blir låst. Detta medför en hel del problem

1. Det går inte att flytta runt filer och mappar på servern

2. Det går inte att döpa om filer eller mappar.

3. När du väljer att radera en fil, kommer en varning upp som säger att filen används och inte kan raderas. När du tycker OK för att ta bort meddelandet raderas filen ändå.

4. Här kommer den kluriga saken. Om du öppnar en fil, t.ex. en TIF-fil i Photoshop. Du väljer att spara den. Det kommer upp en varning som säger filen används och inte går att spara. Problemet är att den riktiga filen skrivs över, så om man nu stänger TIF-filen i Photoshop så kommer den att försvinna.

Vi kan inte heller spara om filen på nytt (den riktga är ju försvunnen) eftersom filnamnet är upptaget eftersom ._-filen används av Finder. Vi måste spara om filen lokalt och flytta den till servern igen. Vi har förlorat ett antal filer på det här.

Någon som har upplevt samma sak; eller har ni helt gått över till Apple-servrar?

/c

Jag har exakt samma problem som du beskriver i ditt inlägg, och vi har en Windows Server 2003.

Jag har försökt mig på lite detektivarbete för att lokalisera "felet" men misslyckats. Det enda jag kommit fram till är att inte alla datorer låser filer på servern. Hälften av våra klienter låser filer så att inte andra kan spara om dem.

Jag jobbar mot två servrar. Den ena är vår stora filserver där vi har problem. Jag jobbar även mot en lokal webbserver som jag använder som utvecklingsmiljö. Jag kan inte påminna mig om att jag har haft problem där.

IT-avdelningen har lovat att undersöka om det är någon skillnad mellan inställningarna på servrarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 10:13

Jag googlade runt lite. Det kan vara Norton Antivirus som spökar, antingen på Mac-sidan eller på Windows-servern. Det kan också bero på minnesbrist på servern. Återkommer när jag vet mer.

Kolla runt på http://macwindows.com och http://macwindows.com/servtips.html

Här också:
http://forums.devshed.com/t159625/s.html

Här är det jag som är IT-avdelningen, och jag är inte speciellt uppdaterad på Windowsservrar så om du får reda på vad felet är så får du gärna posta det här. När jag haft problem att öppna filer p.g.a. att de "används", så har jag kollat - på servern - vilka filer som är aktiva. Oftast är det inga filer som är aktiva så jag misstänker att felet ligger i klienterna men jag är inte säker.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-16 11:16

Hur kopplar ni upp er mot servern?
afp, smb, cif, nfs?

AFP stödet på win200x servrarna suger hårt. cifs & nfs fungerar oftast bäst. fast cifs kopplar ju upp mot smb...

Vi kopplar upp med Panthers inbyggda SMB.

Ursprungligen av Christian Åhs:

Vi kopplar upp med Panthers inbyggda SMB.

Samma här

Japp, så händer det igen. Svårt att sortera projekten när man inte har möjlighet att flytta slutförda uppdrag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-16 13:30

Skriver ni smb://server.domän.se? Prova att skriva cifs://server.domän.se
Det kan hjälpa.

Jag vet att jag har haft samma problem men jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad jag gjorde för att fixa det..

Det hjälpte inte för mig. Kanske skall tillägga att jag inte kör AD eftersom någon döpt domänen till .local vilket inte fungerar så bra med mac...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-16 13:42
Ursprungligen av Copy_con:

Det hjälpte inte för mig. Kanske skall tillägga att jag inte kör AD eftersom någon döpt domänen till .local vilket inte fungerar så bra med mac...

lol, någon som inte kan AD där hör jag. Vi håller på att gå över till AD, även på Macarna.

Edit: du kan inte prova NFS då?

Ursprungligen av Creops:

lol, någon som inte kan AD där hör jag. Vi håller på att gå över till AD, även på Macarna.

Edit: du kan inte prova NFS då?

Jag kan inte AD men jag VET att .local inte är ett bra val...

NFS? Hur då?

Det är konstigt att fler inte uppmärksammat det tidigare; jag har postat om problemet ett antal gånger sedan feb, mars. Senast här på 99mac i maj: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=44213 Man kanske måste vara många och skrika högre så att Apple (då jag antar att felet ligger i protokollet) fixar problemet.

Ursprungligen av Copy_con:

Det är konstigt att fler inte uppmärksammat det tidigare

Många kanske har gett upp. Apple och Windows-servrar har aldrig fungerar riktigt bra. Jag har laddat ner en testversion av ADmitMac för att se om vi slipper problemen. Vi är bara sex Macar så kostnaden blir inte så stor.

Läs gärna tråden på Apples supportforum om ni inte har gjort det. Länken finns i mitt fösta inlägg.

/c

Fortsättning

Vi har installerat ADmitMac för att koppla upp oss mot Windows 2000-servern. Det fungerar bra. Systemet håller inte inga filer och det går att spara utan problem.

Vad som har hänt nu är att Indesign-dokument lagrade på Windows-servern har börjat krascha till höger och vänster. Du jobbar glatt med dokumentet på förmiddagen. Gör lite annat för att sedan efter lunch fortsätta. Då kan dokumentet inte öppnas.

Desstuom har vissa datorer slutat att stänga av sig. Alla program och Finder stänger ner, men sedan är det bakgrundsbilden som står och tuggar. Datorn stänger inte av. Vi har haft en G5:a stående en hel natt så utan att han velat stänga av.

Vad händer. Jag börjar bli orolig för den kommande katalogproduktionen som startar om någon månad.

/c

Christian, det låter iofs som om det är ngt annat som orsakar de flitiga krascherna, men även med det fixat så bör man tänka på att det ALLTID innebär en risk för skadade dokument att jobba mot server.

Ett mycket säkrare alternativ är att använda Version Cue, som fungerar genom in- och utcheckning (WebDAV om ni jobbar i InDesign 2)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-07 08:16

Varför inte en Xserve?

Det är något som är fel någonstans, helt klart. Just nu saknar jag G4:orna och Jaguar med Dave 4. Datorerna var lite slöare, men allt så mycket stabilare än nu.

Vi sitter sex Macar i på ett företag med ett par hundra Windows-användare. IT-avdelningen är inte riktigt inne på en Xserve-lösning för oss. Men de kanske ger med sig, eller så kommer ett beslut om att vi ska köra Windows vi också.

Det är bara Indesign-dokument som kraschar. Office-dokument, bilder, html-filer fugnerar klockrent. Men nu har två småproduktioner kraschat. Vi har börjat jobba lokalt och lägga över på servern för backup.

Problemet uppstår i höst när vi ska göra en katalog på över 400 sidor där vi alla på avdelningen behöver jobba med dokumenten.

/c

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-07 09:03

Hade ett liknande problem hos ett tryckeri, där de inte kunde spara för att filen används, deras filer som var skapade av Illustrator öppnades i Photoshop osv. De "löste" problemet genom att använda sig av den appleshare utdelningen som finns i win2000 server.

Problemet med att filer inte kan sparas, löste vi genom ADmitMac som i en förlängning även kan dra nyttt av AD på Windows Servern. Vad jag har läst mig till ska det även vara snabbare än AFP via Windows 2000-servern.

Det är Indesign-filerna som gör mig orolig. Väntar på konsult-samtal i veckan för att prata om Version Cue som Richard rekomenderade.

/c

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-07 10:50

Nackdelen med Version Cue, är att alla filer måste sparas i hemkatalogen på varje maskin.
Du kan alltså inte använda dig av en jobbserver på nätverket för att spara filerna på den.
En stor nackdel!
När Adobe ändrar på det, är det en mycket användbar grej!

Ursprungligen av Chilleboy:

Nackdelen med Version Cue, är att alla filer måste sparas i hemkatalogen på varje maskin.
Du kan alltså inte använda dig av en jobbserver på nätverket för att spara filerna på den.
En stor nackdel!
När Adobe ändrar på det, är det en mycket användbar grej!

Det är ju just det som är poängen! Filerna kan ligga på en nätverksenhet, men när de checkas ut kopieras en kopia till den lokala maskinen. Anledningen till det är precis att man vill undvika den typen av filskador som annars kan uppstå vid "vanligt" nätverksarbete

Hur är det om man har hemmamappen på en server då?

Vi har satt Gothia i arbete för att försöka hitta en pålitlig lösning. ADmitMac är utslängd på den ena G5:an. Indesign-dokumentet kopieras lokalt från servern och läggs tillbaka när ändringarna är klara.

Thursby vill gärna hjälpa till för att se om det är ADmitMac 2 som ställer till det.

/c

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-08 13:03

Ni skulle ju kunna prova med NFS men det kanske inte går så bra om det är en Windowsserver..

Vi har tagit bort ADmitMac och är tillbaka med Mac OS X 10.3 mot en Windows-server och problemet med att systemet låser filer. Jag tror vi slipper förstörda Indesign-filer framöver, men vi ska köra lite tester.

Jag kommer att förespråka en separat Mac-server som vi hade tidigare. Argumenten för att köra Mac istället för Windows på vår avdelning ska bära ändå, tycker jag.

/c

Ursprungligen av Christian Åhs:

Vi har tagit bort ADmitMac och är tillbaka med Mac OS X 10.3 mot en Windows-server och problemet med att systemet låser filer. Jag tror vi slipper förstörda Indesign-filer framöver, men vi ska köra lite tester.

Jag kommer att förespråka en separat Mac-server som vi hade tidigare. Argumenten för att köra Mac istället för Windows på vår avdelning ska bära ändå, tycker jag.

/c

Har följt denna tråd och vill komma med några goda råd. SMB/CIFS kommer ej att fungera nåt vidare med öppna filer direkt mot server. Apple säger att man kan integrera en MacOSX klient i ett rent Win nätverk, vilket är sant men med det menas att man kan kopiera filer till/från server.

Kör SFM (Services for Macintosh) och knyt era Macar mot AD med AD pluginen som finns i "Kataloginställning" i Verktygsmappen. Kör AFP mot servern och se till att serverns rättigheter "Ärvs" neråt i filstrukturen så kommer det att fungera utan problem. Att SMB/CIFS skulle vara snabbare tror jag inte på, framför allt inte från en Mac.

Har satt upp åtskilliga lösningar på detta sätt och de jobbar mot server i Indesign/Quark mm utan problem. AdmitMac är inget att ha..

Ursprungligen av Arch@ngel:

Att SMB/CIFS skulle vara snabbare tror jag inte på, framför allt inte från en Mac.

Nu har vi satt upp en volym med AFP. Men jag tycker nog allt att SMB/CIFS var snabbare. Men slipper vi fler problem är det värt det. Tills vi köper en Xserve och ger till IT-avdelningen.

Lite sidospår kanske, men Quark-dokument (4&5) går inte att öppna/kopiera via SMB. Flen blir trasig. Samma fil med AFP funkar fint. Tror det är samma sak med typsnitt. Filerna ligger i mitt fall på Windows 2000 Server.

Bevaka tråden