Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut - log&capture

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det pushas i tutorials, manualer och på kurser för att man ska logga de clip man vill arbeta med och sedan caputure'a dom i ett batch-svep.

Jag har några gånger fallit för frestelsen att göra en enda lång 'capture now' av hela matrialet (så länge det inte är orimligt långt) för att sedan plocka utönskade clip som 'subclip'.

Jag tycker än så länga att detta verkar mycket smidigt men eftersom jag inte hört om någon annan som gör så, så börjar jag smått undra om det är ett kontraproduktivt förfarande. Håller jag på att måla in mig i ett hörn här?

Ursprungligen av David Slättne:

Det pushas i tutorials, manualer och på kurser för att man ska logga de clip man vill arbeta med och sedan caputure'a dom i ett batch-svep.

Jag har några gånger fallit för frestelsen att göra en enda lång 'capture now' av hela matrialet (så länge det inte är orimligt långt) för att sedan plocka utönskade clip som 'subclip'.

Jag tycker än så länga att detta verkar mycket smidigt men eftersom jag inte hört om någon annan som gör så, så börjar jag smått undra om det är ett kontraproduktivt förfarande. Håller jag på att måla in mig i ett hörn här?

Finns olika sätt att arbeta på. Det ena bättre än det andra.. men för vem?
Tycker själv att det är enklare att "tanka" in hela band för att sen enkelt kunna scrolla igenom råmaterialet. -Hellre än att spola o kolla igenom band... Förutsätter ju att HDutrymme finns...
Sen kan man enkelt slänga överblivet mtrl o behålla de klipp man vill använda.
Lycka tilll!

Det finns för och nackdelar med allt.

Fördelen med att ta in materialet i ett svet är ju enkelheten, men nackdelen är att ljudet kan bli osyncat.
Kommer inte ihåg hur långa tagningar man rekommenderat längst ska ta in, men jag har aldrig behövt längre än 10 minuter i vilket fall.

En liten fråga bara.
Blir det inte en väldig massa hattande fram och tillbaks i din långa filmsekvens om du tar in så långt?
Eller redigerar du inte filmen utan bara "trimmar" den lite?

- Slice -

Fördelen med Log&Capture är ju att du har gjort en stor del av arbetet när allt material väl finns på datorn, nämligen välja ut klippen som du ska använda. Att du sen kan ta lunch under tiden som datorn tankar in från banden ser jag som en bonus.

Nackdelen är förstås om du kommer fram till att ett klipp du valt bort ändå ska användas, eller om du var lite för snål med marginalerna vid loggningen. Då blir det till att plocka fram banden igen, vilket du slipper vid en capture now. Fast om man loggar även tveksamma klipp utan att ta in dem (förslagsvis i en bin kallad tveksamt) så går det snabbt att tanka in i efterhand.

Men som andra redan påpekat, det handlar om egna preferenser. Jag föreslår helt enkelt att du provar och ser om den metoden passar dig, annars är det bara att fortsätta med capture now.

Jag tycker också att det är riktigt smidigt att logga klippen och sen batcha hela rasket.
Jag använder bara capture now om jag glömt bort eller blivit tvungen att ta ur kassetten (eller ngn annan filmat) och på så vis fått flera timecodes på samma tape.

Ohenning<<>> jag har en annan fråga som du säkert kan svara på.
Om jag vill ändra skala på ett klipp och ha det i ett annat (bild i bild) och vill kunna gruppera flera klipp, hur gör man då?
Jag håller på med en infomercial till en mässa och vill ha en sverigekarta i bakgrunden och sen skall flera småklipp "tändas och släckas" och dessutom skall dom flyttas lite.
Jag vill att alla skall blir lika stora vid avslutet.
Jag kan banne mig inte hitta några grids eller liknande (använder hjälpligt screen safe linjerna nu som grid).
Men alltid när man ändrar skala så blir det centrerat.

- Slice -

Ursprungligen av - Slice -:

Ohenning<<>> jag har en annan fråga som du säkert kan svara på.
Om jag vill ändra skala på ett klipp och ha det i ett annat (bild i bild) och vill kunna gruppera flera klipp, hur gör man då?
Jag håller på med en infomercial till en mässa och vill ha en sverigekarta i bakgrunden och sen skall flera småklipp "tändas och släckas" och dessutom skall dom flyttas lite.
Jag vill att alla skall blir lika stora vid avslutet.
Jag kan banne mig inte hitta några grids eller liknande (använder hjälpligt screen safe linjerna nu som grid).
Men alltid när man ändrar skala så blir det centrerat.

- Slice -

Inte helt säker på att jag är med på hur det ska se ut, men i vilket fall som helst har jag inte hittat någon grid heller (skummade precis manualen). Men jag tror nog att det blir till att plocka fram miniräknaren och fnula lite, alternativt göra ett eget rutmönster i photoshop eller liknande om det nu kan hjälpa.

(Utan att vara expert) Jag skulle nog börja med slutresultatet och jobba mig bakåt i det här fallet. Räkna på hur stora klippen får vara för att alla ska rymmas. Därefter passa in översta raden och första kolumnen från vänster, då får du alla x och y kordinater du behöver.

Därefter skulle jag gå till början och arrangera allt som jag vill ha det där och sist ösa på keyframes där de behövs.

• Oregistrerad
  • 2004-08-17 18:49

Någon får rätta mig om jag har fel.'

Men kommer projektfilen verkligen ihåg tidskoden på bandet om man har använt capture now.
Jag tänker på om man lägger ett projekt på is ett tag och vill spara HD utrymme kan man ju bara kasta
all importerad film och ta in den igen ett halvår senare eftersom projektfilen kommer ihåg reel namn och tidskod
för ett specifikt band. Jag är inte helt säker på att det funkar med capture now

/e

Ursprungligen av Erran:

Någon får rätta mig om jag har fel.'

Men kommer projektfilen verkligen ihåg tidskoden på bandet om man har använt capture now.
Jag tänker på om man lägger ett projekt på is ett tag och vill spara HD utrymme kan man ju bara kasta
all importerad film och ta in den igen ett halvår senare eftersom projektfilen kommer ihåg reel namn och tidskod
för ett specifikt band. Jag är inte helt säker på att det funkar med capture now

/e

Tidkoden följer med oavsett capture metod. Enda skillnaden är egentligen att om man gör "capture now" från början på ett band så kan man få problem att logga om klippet senare med samma tidkoder. En god regel är att låta bilden rulla åtminstone 5-10 sekunder innan man trycker på "now". Då vet man att det finns tidkod som loggningen kan läsa nästa gång. Med andra ord, när man filmar skall man alltid starta en stund innan man faktiskt börjar sin scen, tumregeln brukar vara 10 sek.

/™

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-18 00:57

http://www.digital-heaven.co.uk/finalcutplugins_flash.htm

DH_Grid
Final Cut Plug-in USD 10

DH_Grid is a generator which displays a grid with upto ten divisions. The horizontal and vertical divisions can be independently set and the grid drawn over either the entire frame or a custom defined area. The line color and width can also be changed.

Ursprungligen av David Slättne:

jag som inte har ett deck utan importerar material genom kameran, kör nästan alltid capture now och tar in allt på en gång. Försökte från början att göra som det sägs i många tutorials, men kameran kan inte spola så precist så det är bara jobbigt att försöka.
Jag tar varje band i ett svep. Klipper upp och tar ut de klipp som jag vill ha, lägger de i en Sequence och använder sen media manager för att slänga allt material som inte används i den sequencen. Sen cmd-a (markera allt) i sequencen, drar upp allt i bin;en igen och alla klip är för sig där. Tycker det är den smidigaste varianten. Kanske skulle tänkt annorlunda om jag skulle fått pröva den andra metoden med bra utrustning.

k

1
Bevaka tråden