Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med CD-bränning i OS X

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejhopp alla glada människor!

installerade nyligen Phanter pa en G4 400. Nu kör den Mac OS 9.22 och nyaste OS X och allt fungear alldeles underbart... med ett enda undantag:

Jag kan fortfarande bränna skivor i OS 9, men inte i nya Phanter - systemet hittar helt enkelt ingen brännare. Det hör förstas till saken att den nuvarande brännaren (en Sony, modell äldre) har akt in ganska nyligen. Den medlevererade CD-läsaren är sedan länge borta är jag rädd, men vad som behövs är en CD-brännare sa det spelar mindre roll. Men vad gör jag alltsa nu om jag vill bränna CD-skivor i Mac OS X? Är det verkligen sa kinkigt med kompabiliteten för OS X att bara ett attsingens begränsat antal brännare accepteras? Hoppas slippa köpa en ny - redan nyinvesterats för alldeles för mycket pa sistine.

tacksam för svar och allmänna tips! Stort tack pa förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-17 18:09

Provat att ställa om Slave/Master på den?
Hade ett sådant problem för lite mer än ett år sen på min gamla Yosemite, det var tvunget att vara Slave i Classic och Master i OSX. (Eller tvärt om, det var juh ett tag sen så minnet...)
Dock löste det sig efter ett tag, vet ej varför.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-17 18:09

Om det är en gammal brännare kanske det helt enkelt inte finns drivrutiner för OS X.
Haru kollat supporten efter rutiner hos Sony?

• Oregistrerad
  • 2004-08-17 22:17

Prova det lilla men aldeles utmärkta PatchBurn II. Patchen lägger till drivrutiner för en mängd CD & DVD- brännare. Följande Sony-brännare ska fungera med patchen.

• Sony DRU-700A (Dual Layer Burner) (from drive db report)
• Sony DRU-530A 8x DVD burner (from drive db reports)
• Sony CRX320A CDRW (from drive db report)
• Sony CRX175A1 CDRW drive
• Sony CRX230A/E CDRW drive (from drive db report)
• Sony CRX300E combo drive (from drive db report)
• Sony CRX220E1 CDRW drive (in QPS FW case)
• Sony DW-U12A DVD/CD burner (from drive db report)
• Sony DW-U14A DVD/CD burner (in OWC FW/USB case, some FW cased DW-U14A owners reported problems however, see reports below)

PatchBurner II hämtar du från nedanstående länk

http://www.macwelt.de/public/PatchBurn/PatchBurnIIb1en.sit

Har testat att ställa om den till bade master och slave - ingen skillnad, tyvärr.

Sonys hemsida, bör nämnas, var tyvärr ingen hjälp alls...

Enligt den korta listan som Apple har pa sin OS X-sida ser det daligt ut med drivisar, men med den där lilla patchen kanske dte löser sig. Laddar genast ner och testar!

Stort tack för svareen - mycket hjälpsamt! Kul att det finns sa manga erfarna Mac-människor samlade här som uppenbarligen gärna delar med sig av sin kunskap. ater tack - atrekommer och säger hur det gar!

Senast redigerat 2004-08-18 16:17

Okej, det verkar ga alldeles kalas! Det handlade fövisso om just en Sony CRX175A1 CDRW drive, visade det sig. Nu hittar Phanter brännaren och det är bara att tuta och köra. Alldeles underbart!

Ater stort tack, John, Danne och Netzach!

1
Bevaka tråden