Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rak linje i Illustrator 9

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 14:22

Måsta vara världens enklaste grej men i just Illustrator 9 hittar jag inte hur man gör en rak linje alternativt en pil!!! I version 10 finns rak linje bland knapparna men inte i 9:an.

Någon som vet mysteriumet med rak linje i 9:an?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 14:33

Böjd linje fast du håller inne shift?
Två ankarpunkter?

Har tyvärr inte nian.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 15:09

Jag är nog helt vilse! Hittar inte ens knappen för böjd linje!

Jag kör nian under OS 9.2 på min gamla stationära G4 och där använder jag mig av "pennstiftet" eller "add anchor point tool" (om man så vill), gör en isättningspunkt, håller nere shift och sätter dit en punkt till så får du en rak linje. Skippar du shift får du "böjda linjer" eller ordinära bezierkurvor med handtag.

Ursprungligen av Chilawert:

Jag kör nian under OS 9.2 på min gamla stationära G4 och där använder jag mig av "pennstiftet" eller "add anchor point tool" (om man så vill), gör en isättningspunkt, håller nere shift och sätter dit en punkt till så får du en rak linje. Skippar du shift får du "böjda linjer" eller ordinära bezierkurvor med handtag.

Det ser likadant ut i gamla version 6.0 som tuggar i en gammal 8500 som står här på skrivbordet, upplysningsvis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 16:10
Ursprungligen av Chilawert:

Jag kör nian under OS 9.2 på min gamla stationära G4 och där använder jag mig av "pennstiftet" eller "add anchor point tool" (om man så vill), gör en isättningspunkt, håller nere shift och sätter dit en punkt till så får du en rak linje. Skippar du shift får du "böjda linjer" eller ordinära bezierkurvor med handtag.

Tack för tipset! Jag ska prova med pennan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 15:29

I verktygslådan?
Såhär ser det ut hos mig.

Ursprungligen av Linus:

I verktygslådan?
Såhär ser det ut hos mig.

De där är väl CS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 15:36

I version 10 och CS som du har finns dom med, men i version 9 saknas just dom. Spiralen och två andra finns men inte rak och böjd linje. Väldigt konstigt på ett ritprogram. Illustrator 9 körs i classic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 15:46

Mycket märkligt magnur.
Du får kanske göra som chilawert, använd ritstiftet. Men linjen borde finnas där någonstans tycker man.

Chilawert: jo det är cs.

Jag hakar på med en fråga till om raka linjer.

Går det att göra så att man ritar en rak linje på fri hand och att PS sedan rätar upp linjen någorlunda? Vill inte ha den spikrak mellan två "anchorpoints" och inte efter linjal. Jag har sett den funktonen någonstans men jag kommer inte ihåg var, eller om det ens om det var i PS. Går det i något annat program?

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Jag hakar på med en fråga till om raka linjer.

Går det att göra så att man ritar en rak linje på fri hand och att PS sedan rätar upp linjen någorlunda? Vill inte ha den spikrak mellan två "anchorpoints" och inte efter linjal. Jag har sett den funktonen någonstans men jag kommer inte ihåg var, eller om det ens om det var i PS. Går det i något annat program?

Jag förstår nog inte riktigt vad det är du efterfrågar. Du vill ha en rak linje, men inte spikrak? Skall den vara aningens vågig fast i närheten av rak då eller hur menar du?

Ja just, att den liksom rätar ut linjen något (och tar bort det värsta krokarna) men behåller känslan av att den är ritad på fri hand. Det kanske inte var i photoshop jag såg det, men jag har definitivt sett det.

Svårt att föklara.
Man ritar alltså på fri hand, och man kan alltså rita kurvaturer, raka linjer aller vad man vill men att linjen rätas ut något och blir lite "stilistisk" utan att känslan för att den är ritad på fri hand försvinner.

(Edit: Tillägg)

Dubbelklicka på "blyertspennan" så kan du ställa in följsamhet och släthet, det justerar hackiga frihandsritningar en del.

Finns ett frihandsritstift i photoshop med, håll ner vanliga knappen för ritstiftet så får du fram det.

Aha, ok. Där var den, inte stiftet jag syftade på innan utan "blyertspennan". Tack!

1
Bevaka tråden