Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För små globala fält i FMP 5.5

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tillverkar en xml av några beräkningsfält i en fmp-databas och stoppar in varje del i ett globalt fält. Problemet är att det globala fältet bara pallar 65536 tecken och kapar av texten så fort den passerar den magiska gränsen. Hur kan jag gå runt det?

• Medlem
  • 2004-08-19 13:29

Lägger du in den i ett globalt fält för att exportera xml:en?

I så fall är det bättre att bygga upp den rad för rad i ett exportregister.

Ursprungligen av Keda:

Lägger du in den i ett globalt fält för att exportera xml:en?

Ja

Ursprungligen av Keda:

I så fall är det bättre att bygga upp den rad för rad i ett exportregister.

Ok, så varje xmltagg (rad) från registret skall skapa en ny post i ett annat register, och sen exportera det?

• Medlem
  • 2004-08-19 14:09

Jajamen!

Ursprungligen av Keda:

Jajamen!

Ok, /me provar

Oavsett om det går bra eller inte skulle jag vilja veta om det går att komma runt begränsningen på 65536 tecken?

• Oregistrerad
  • 2004-08-19 19:30

Nop. 65k tecken är max per textfält med FMP 5-6. Enda alternativet är att använda fler fält eller poster. En annan variant kan vara att använda Troi File-plugin och skriva direkt till en textfil istället.

Eller varför inte uppgradera till FMP 7, då är begränsningen i textfält 2 gigabytes!!!
Och en databas klarar att lagra 8 terabyte information och enskilda fält (container) kan lagra alla typer av filer upp till 4 gigabytes...

Läs mer om FileMaker 7 på http://www.filemaker.com

mvh
Tony, PositionEtt

Jo, för uppgradera är ju gratis.

Jag byggde en gång en lösning på ett likande problem då jag hade 20 globala fält och ett fiffigt script som varje gång den skulle lägga till information i ett fält kollade vilket fält som inte var fullt redan och petade in informationen i det fältet. Det var tom så smart att det inte behövde kolla alla fältet ett efter varandra utan när ett fält var fult så satte jag en räknare, den räknaren styrde vilket fält man "körde mot". Om räknaren är fem så var det Global_export_05 som informationen petades in i och det var det fältet som kollades om det var full. Om fältet var fullt, så petades räknaren upp och nästa fält började fyllas på. Funktionen "Length" var en höjdare.

Om du har Troi File Plugin så kan du skriva till filen direkt för varje rad och då slipper du globalfältet och får lite roliga funktioner som tex att användaren kan döpa filen som kommer ut och var den skall ligga.

1
Bevaka tråden