Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver råd

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-08-19 18:05

Nu har det blivit dags för mig att lämna virus, bootbroblem, spyware och allt vad pc innebär och "konvertera" till mac. Har tänkt att byta bort min dator med skärm och allt mot en ibook/powerbook. Ska egentilgen bara ha den till att tanka och surfa med men vill ändå ha en så bra som möjligt. Så vad kan jag byta till mig för ibook/powerbook mot min dator (AMD64 3000+, 512MB DDR400, 9800PRO, 120GB HDD, 17"-skärm och lite annat smått och gott). Samt vad bör jag tänka på när jag byter till mac och sånt. Kom ghärna med förslag och sådant.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-19 18:27

Inte en susning vad en sån PC kan vara värd, men tror du kan få svårt att hitta nån som byter rakt av. Försök istället sälja din burk kontant, och köp sen en Mac.

Åsså en sak till: Välkommen!!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-19 19:08

iBook 12" för 11 495 kr är ett mycket bra val, men du bör absolut ploppa dit mer minne i den. 512 Mb extra till en kostnad av 1 186 kr blir fint. Sen kanske du behöver MS Office 2004 också, och det får du för 1 369 kr. Totalsumman blir alltså 14 050 kr med moms.

Om du vill ha en proffsigare maskin finns ju Powerbook G4. Den har fler anslutningsmöjligheter, inbyggd AirPort Extreme och Bluetooth, Firewire 800-port, PC Card-plats och sånt godis, och två minneskortplatser. Med en Powerbook kan du också använda externa skärmar med digital ingång och får mer än bara bildskärmsdubblering.

Välkommen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-19 20:50

Om du köper en iBook, se även till att sätta in blåtand i den från början.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-08-20 07:39

tackar det låter ju najs måste jag säga. jo jag har en usb-bluetooth av märket x-micro. ska kolla upp om den funkar till mac. nån som vet? räcker det med en typ 700mhz och runt 300+ i ramminne? ska i stort sett bara tanka, surfa och chatta med den. det är ju som sagt ingen spelmaskin jag är ute efter. hur är det med ljudnivån på dom? kommer ha den igång 24/7 (det är ingen fara med en mac va?). min flickvän kan vara lite pedant när hon ska sova

Ursprungligen av xtimmyx:

kommer ha den igång 24/7 (det är ingen fara med en mac va?). min flickvän kan vara lite pedant när hon ska sova

Att överhuvudtaget ha en flickvän med datorn igång 24/7 är en bedrift i sig får jag säga!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-20 12:23
Ursprungligen av Chilawert:

Att överhuvudtaget ha en flickvän med datorn igång 24/7 är en bedrift i sig får jag säga!

Att ha en flickvän igång 24/7 fast man har en Mac tyder på en jäkla drift får jag säga!

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-08-20 13:27

jo jag funderar själv på hur jag lyckas ibland ;). men det låter ju suveränt. är pepp som satan på en ibook nu när alla skriver härliga grejer om dom. hur bra ska den vara för att klara osx 10 då? för 9 är ju lite tråkigt.

jo jag funderar själv på hur jag lyckas ibland ;). men det låter ju suveränt. är pepp som satan på en ibook nu när alla skriver härliga grejer om dom. hur bra ska den vara för att klara osx 10 då? för 9 är ju lite tråkigt.

Köper du en helt ny (eller bättre begagnad) iBook G4 är det inga problem alls, OS X flyter på bara fint på dem. Se bara till att peta in tillräckligt med minne, 512 MB är i princip ett minimum nuförtiden. Har du tajt budget duger de flesta G3-iBookarna med Radeon-grafik hyfsat eftersom de kan dra nytta av Quartz Extreme för att snabba upp gui:t, men själv skulle jag nog satsa på en nyare G4:a isf.

tackar det låter ju najs måste jag säga. jo jag har en usb-bluetooth av märket x-micro. ska kolla upp om den funkar till mac. nån som vet? räcker det med en typ 700mhz och runt 300+ i ramminne? ska i stort sett bara tanka, surfa och chatta med den. det är ju som sagt ingen spelmaskin jag är ute efter. hur är det med ljudnivån på dom? kommer ha den igång 24/7 (det är ingen fara med en mac va?). min flickvän kan vara lite pedant när hon ska sova

En iBook är nästan löjligt tyst. Min två år gamla iBook G3 har behövt köra igång fläkten två gånger hittills, och då är den ändå väldigt flitigt använd. Och den lever inte ens om särskilt mycket med fläkten igång heller. BT-adaptrar brukar inte vara något problem eftersom de pratar ett standardprotokoll, alla noname-adaptrar jag hittills testat har bara varit att koppla in och använda direkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-20 11:53

Det jag menade var att det allra bästa är att montera det interna bluetoothkortet redan vid beställningen. Så slipper du adaptrar helt.

1
Bevaka tråden