Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad väljer du: bärbart eller stationärt?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-11 16:20

Låt oss leka med tanken att vi börjar om från början.... Du har ingen Mac idag men har, låt oss säga, runt 25-30000:- att köpa en maskin för (vi koncentrerar oss för enkelhetens skull enbart på själva datorn och inte omkringutrustningen).

Vad väljer du, bärbart eller stationärt ?!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-11 17:02

Bärbart.

• Medlem
  • 2002-05-11 17:25

dito

• Oregistrerad
  • 2002-05-11 19:12

Utan tvekan bärbart.

Hehe va lustigt. Jag gjorde det precis för en vecka sedan. Det blev bärbart. Bara använt pc tidigare och ville ha en bärbar. Blev en Powerbook G4 400MHz (beg)

• Medlem
  • 2002-05-11 19:36

Bärbart, alltid bärbart!

En gång blev det en stationär: aldrig mer!

Jag brukar sällan släpa med mig min dator men uppskattar att den är så liten och flyttbar inom lägenheten, typ. Med AirPort slipper man dessutom *alla* sladdar och kablar om man vill det.

• Avstängd
  • 2002-05-12 00:10

släpbart

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-12 02:15

En kraftfull maskin givetvis, dvs stationär. Sen kan man köpa en billigare bärbar och arbeta mot den kraftiga, och köra program på den.

Bärbart är det som gäller som personlig arbetsmaskin, men stationära behövs då tyngre grejor kommer in i bilden.

[ 12 Maj 2002, 02:45: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

• Oregistrerad
  • 2002-05-12 02:35

Stationärt för utbyggnadsmöjligheterna och den extra kraften.

Bärbar, eftersom vi har AirPort i lägenheten så är det klockrent med en bärbar!

Clavius, varför ge oss så lite pengar att vi måste välja?
Jag vill gärna ha både och. Men om du nu ger mig så lite att röra mig med då blir det nog bärbart.
Har haft både bärbart och stationärt sedan 1993-94 och skulle definitivt inte vilja vara utan bärbart.
Duo 230
Duo 2300
PB G3 500
PB G4 500
PB G4 667
PB Gx xxxx (snart hoppas jag)
iBook 500 (min frus)

[ 12 Maj 2002, 10:57: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

• Medlem
  • 2002-05-12 11:33

Bärbart!
Att kunna göra som jag gör nu, skriva låtar på tåget och liknande, ta med sig datorn och allt i den vart man än tar sig, skulle jag aldrig vilja välja bort...

(Fast jag skulle nog vänta tills Apple släpper en omålad PowerBook - färgen verkar ju flagna nåt förskräckligt, och sedan - igen - vänta till revision B för att köpa revision A...*är man fattig konstnär så är man*)

Känner mig dock aningen stressad över att det snart inte finns någon G4 PowerBook som kan köra OS 9...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-05-12 13:43

Kluven...
Skulle gärna ha en bärbar med kraften av en stationär.
Trist att behöva dubbla pengen för möjligheten att kunna bära med sig burken ( & ändå vara låst till att behöva nyttja ett vägguttag efter ett par timmar...)
Nah... Till nästa nyköp blir det garanterat ett ny stationär. (tyvärr)

• Medlem
  • 2002-05-12 13:58

förmodligen en stationär för min del...
gillade faktiskt aldrig min TiBook ritkigt. faktum är att jag gillade mitt gamla dasslock bättre

/majk

Tänkte först spontant bärbart men insåg att jag vid senaste personalköpet valde en PM867 istället för en iBook. Varför då? Jo för att jag behöver kraften i den stationära för Final Cut Pro, Cleaner, LiveStage Pro, VR Worx, WebObjects m.m.

Men jag vill såklart ha en bärbar också men då måste den vara så snabb att den klarar mycket av det som jag gör på den stationära. Dvs det går att göra men man kan acceptera att det tar lite längre tid. Så då är det bara den senaste PB G4 som gäller förmodligen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 22:35

Jo, jag själv lutar nog åt bärbart (eller rättare sagt: jag VILL att min dator som jag behöver skall kunna vara bärbar... Idag är det en sanning med modifikation, för stationärt är fortfarande prestandavassast!)

:rolleyes:

• Medlem
  • 2002-05-22 09:22

En bärbar nu när sommaren kommit hade varit perfekt så att man hade sluppit sitta här inne.

En bärbar av alla tänkbara skäl. Är ju bara att uppgradera den om man inte är nöjd med grundutförandet.

Nackdelen med en stationär är att det är så jobbigt att släpa ut den i tessinparken när man vill sitta ute och jobba (det blir så långa förlängningssladdar).

Jag har haft både bärbart och stationärt. När jag har bytt arbetsplatser ofta så är bärbart mycket praktiskt. Dock måste man betala ett premium för bärbart. Jag brukar räkna med att det är ungefär dubbelt så dyrt som stationärt. Dessutom så har bärbara maskiner av naturliga skäl större risk att tappas/slitas på ett annat sätt än stationära. Andrahandsvärdet sjunker snabbare på bärbart. Min poäng, det är dyrt men är man mobil så är det ett måste.

1
Bevaka tråden