Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Import problem till Imovie

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-21 16:25

Jag har precis köpt en Panasonic NV-GS120EB, men kan inte få upp den i mitt Imovieprogram.
Kameran kommer bara upp som en separat hårddisk med NO_NAME.
Jag ställer kamera på PC Accessing, innebär det att den inte går att använda med Mac?

Vad ska jag göra?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-21 18:19

Sitter det inte ett vred på kamerans baksida där du kan välja olika "modes"?
I så fall skaru välja den rutan med en grön trekant (pil?) i - inte "PC" alternativet.
Det är en bra idé att börja med att läsa instruktionerna innan man börjar dona med nya grejer. Eller som man säger: "RTFM".

• Medlem
  • 2004-08-21 19:17
Ursprungligen av Danne V:

Sitter det inte ett vred på kamerans baksida där du kan välja olika "modes"?
I så fall skaru välja den rutan med en grön trekant (pil?) i - inte "PC" alternativet.
Det är en bra idé att börja med att läsa instruktionerna innan man börjar dona med nya grejer. Eller som man säger: "RTFM".

If I RTFM så står det på den gröna trekanten: Tape Playback Mode/ Us this mode when playing back the recorded scene on a tape.

Kanske är det logiskt för dig att den ska användas när man jobbar i MAC?!

Och inte PC Mode/Use this mode when you want to connect the Movie Camera to your Personal Computer.

I vilket fall så är det ingen förändring även om jag ställer in "Den gröna trekanten".

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-21 20:08
Ursprungligen av SvenD:

If I RTFM så står det på den gröna trekanten: Tape Playback Mode/ Us this mode when playing back the recorded scene on a tape.

Kanske är det logiskt för dig att den ska användas när man jobbar i MAC?!

Njaee.. jag har inte reflekterat över om det är logiskt eller inte. Håller dock med om att "PC" kanske kan lura folk.

Men du får väl fnula på och testa. T.ex. kanske du bör ha kameran inkopplad* och påslagen i rätt mode INNAN du startar iMovie.

Danne

*En gång i min ungdom fick jag inte ljud i en nyinköpt (begagnad) stereo hur fan jag än bar mig åt. Inte ens tunern (radio-delen) producerade ett enda litet skrap. Höll på en kvart när en kompis kom och hälsade på och frågade varför jag hade två stora högtalare.....i bilen.

Sensmoral: Man kan glömma bort det mest elementära nät man är lite uppspelt.

"dyker upp som hårddisk"... Kopplar du in den med en USB-kabel?
iMovie fattar bara Firewire, 4-pin i kameran, 6-pin i datorn....

Ba en tanke...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-21 23:05
Ursprungligen av Svante S:

Ba en tanke...

Det kanske var en bra tanke, det. Så gjorde jag först (innan jag läste manualen). Sen gick jag och köpte en FW-kabel å då sa det bara tjoff, så funkade det galant.

• Medlem
  • 2004-08-22 08:31

Ba en tanke...

Låter som om det är problemet.
Har inte tillgång till en FireWire just nu, men ska prova om några timmar.

Tack!

• Medlem
  • 2004-08-23 21:10

Får det i alla fall inte att funka...

Har nu bytt till en annan kabel och kameran dyker fortfarande upp som en hårddiskikon på skrivbordet med namnet NO_NAME.

Kan det vara så illa att kameran inte är kompatibel med MAC?

Ursprungligen av SvenD:

Har nu bytt till en annan kabel och kameran dyker fortfarande upp som en hårddiskikon på skrivbordet med namnet NO_NAME.

Kan det vara så illa att kameran inte är kompatibel med MAC?

Vill inte vara nån "Messersmidt" men är det verkligen firewire du kör och inte USB?

• Medlem
  • 2004-08-23 21:32

Ok Fel Sladd!

Vill inte vara nån "Messersmidt" men är det verkligen firewire du kör och inte USB?

Jag har en USB sladd. Får skaffa den typen av FireWire! En sån har jag inte!

• Medlem
  • 2004-08-23 21:24

Firewire?

Ytterligare en lite korkad fråga: Den sladd jag kopplat in nu är normalt den jag har till min IXUS. Är det en FW sladd? Den har ju en USB utgång, men å andra sidan den FW jag kopplat mellan mina datorer har ju en annan typ av koppling och den kan jag inte koppla in i kameran.

Nu dyker i alla fall kameran upp som en DVC (Digital Video Camera) och IPhoto öppnas när jag kopplar in kameran. Inte Imovie som jag skulle vilja.

Din kamera är inte kompatibel med iMovie. Den finns i alla fall inte med på listan du hittar på Apples videokamerakompabilitetsförteckning. (vilket långt ord... )

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-21 20:02
Ursprungligen av sjovall:

Din kamera är inte kompatibel med iMovie. Den finns i alla fall inte med på listan du hittar på Apples videokamerakompabilitetsförteckning. (vilket långt ord... )

Om ens kamera inte råkar finnas med där, så behöver det inte betyda ett dugg. Den kanske bara inte är testad, och eftersom jag tror att man inte upppdaterar den lika ofta som det kommer nya modeller, så ska man nog inte fästa nån vikt vid den alls...

Jag har en Panasonic NV-GS15 och den står inte heller med, men funkar galant. Det kanske är som med humlan: Den ska egentligen inte kunna flyga enligt alla aerodynamiska lagar, men det vet den inte, så den flyger ändå....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-21 20:01

Tror inte listan är komplett men det ligger nog till just så...

1
Bevaka tråden