Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättvis film?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hittade denna film, och undrar om den kan ses som rättvis? Visst, den är överdriven och larvig, men kanske finns det lite relevans i det han pratar om?

ftp://mac:[email protected]:21000

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 17:22

Jag har inte tittat på den eftersom den ligger på världens långsammaste FTP-server, men jag gissar att det där den där "Crash Different"-filmen, som finns att ladda ner snabbare här

Det mesta han säger är inte ens fördomar - utan bara allmänt snack som inte är baserat på nåt alls. Jag har för mig att nån här på 99mac har sagt att de som gjort den är Mac-fans egentligen och att de bara driver lite. Inget att ta på allvar.

Ja, det är samma film. Ftpn'n ligger på min egen lina, som du förstod.
Han nämner bl.a. att man enbart skapar genvägar genom att dra och släppa filer, att datorn inte vill stängas av, att skrivbordet inte låter sig modifieras, att en fil som tas bort aldrig kan återfinnas, och att imacens handtag är till för att ankarkedjan ska sitta fast.
Grejen är den att det är svårt att få de opartiska bedömningar som jag vill ha inför ett eventuellt macköp. Jag har åtskilliga polare som försökt konvertera till Linux, men efter en vecka har de gett upp och sitter återigen med windows. Det är ju iallafall gratis, medan att köpa en mac för att sedan återgå till windows blir ett dyrt misstag.

allvarligt ...

Ursprungligen av costre:

Ja, det är samma film. Ftpn'n ligger på min egen lina, som du förstod.
Han nämner bl.a. att man enbart skapar genvägar genom att dra och släppa filer, att datorn inte vill stängas av, att skrivbordet inte låter sig modifieras, att en fil som tas bort aldrig kan återfinnas, och att imacens handtag är till för att ankarkedjan ska sitta fast.
Grejen är den att det är svårt att få de opartiska bedömningar som jag vill ha inför ett eventuellt macköp. Jag har åtskilliga polare som försökt konvertera till Linux, men efter en vecka har de gett upp och sitter återigen med windows. Det är ju iallafall gratis, medan att köpa en mac för att sedan återgå till windows blir ett dyrt misstag.

Opartisk är bara den som säger "0". Misstaget att gå tillbaka till Windows blir dyrt vare sig du går från Linux eller från Mac OS X. Förekommer väl knappast att det sker frivilligt?

• Oregistrerad
  • 2004-08-22 19:04

Allt som sägs i den filmen är lögner eller i bästa fall grava missförstånd. Visst kan man skapa genvägar genom att dra-å-släppa, men man kan flytta eller kopiera filer med samma metod.

Opartiska bedämningar kan du nog hitta på xvsxp.com

• Oregistrerad
  • 2004-08-22 19:58

Rättvis eller opartisk...äsch...den är ju bara kul...ta det med en klackspark...

Det han säger i filmen angående genvägar är ju helt fel. Det är så jävla fel att man kan undra vad personen/personerna som spelat in detta sysslat med. Det han beskriver är ju hur Windows fungerar!

När man drar en fil i en mac så flyttas den. Drar man den till en annan partition eller hårddisk så kopieras den. För att få en genväg måste man hålla ned någon tangent. Det är ju när man drar filer ut på skrivbordet i WIndows man får genvägar och inga filer!

Innan jag fick farsan att byta till en mac så hade jag jätteproblem med detta. Han kunde då stolt visa CD-skivor han bränt som backup men de innehöll bara genvägar.

Filmen är rätt gammal vid det här laget och ska man försöka hålla med om något så fanns det en del barnsjukdomar i de första OS X-versionerna. Inget av det som beskrivs i filmen upplever jag idag med Panther på nya maskiner.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-23 08:35

I nian var det väl så att det skapades genvägar om man drog från cd till Desktop eller???

Ursprungligen av thomk:

I nian var det väl så att det skapades genvägar om man drog från cd till Desktop eller???

OS 9:
Drar man från CD får man en kopia.

Drar man från en skrivbar skiva så flyttas filen till skrivbordet men med den stora skillnaden mot OS X att skrivbordet hör till den skrivbara skivan, inte till lokal startskiva, När den skrivbara skivan matades ut så matades även filerna man flyttat till skrivbordet ut. Några genvägar skapade dock aldrig.

Audio CD's skapade alias och kopierade inte låtarna i OS 9. Data CD's kopierade.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Audio CD's skapade alias och kopierade inte låtarna i OS 9.

Det skapas ett Audio CD Player document, Det fungerar mycket likt ett alias så som OS 9 fungerar men tar man info på filen så säger det Audio CD Player document, inte alias. Filen kan bara hålla reda på att det hör ihop med ett visst spår på en ljudskiva vilken som helst, t ex spår 3. Byter man ljud-CD och dubbelklickar en sådan fil så spelas spår 3 men nu på den nya skivan. Ett riktigt alias vet var källfilen hör hemma.

OS 9 kan inte hantera filerna på en Audio CD som en datafil på samma sätt som OS X. Även om man håller ner olika tangenter för att på något sätt kopiera hela musikdatafilen till skrivbordet så går det inte. Man får ett dokument på 0k som vid dubbelklick starta Audio CD Player och spelar den låten. Vill man få ner musiken på hårddisken i editerbart skick får man ta till andra program än Finder.

1
Bevaka tråden