Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skulle du vilja sälja Mac ?!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-11 16:27

Tankelek 2 :

Du blir av olika anledningar anställd i en datorbutik som saluför både Mac och PC. Ditt jobb är naturligtvis att försöka sälja så många datorer som möjligt till så många , förhoppningsvis, nöjda kunder som möjligt.

Hur gör du för att sälja Mac; vad blir dina argument och hur hanterar du folks "fördomar" mot Mac...?!?
Vilken model skulle du "pusha" hårdast för och, om du blir tvungen förstås, vilken PC skulle du rekommendera istället för någon Mac ?!?

Shoot!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-11 16:38
Citat:

quote: Du blir av olika anledningar anställd i en datorbutik som saluför både Mac och PC. Ditt jobb är naturligtvis att försöka sälja så många datorer som möjligt till så många , förhoppningsvis, nöjda kunder som möjligt.

Hur gör du för att sälja Mac; vad blir dina argument och hur hanterar du folks "fördomar" mot Mac...?!?

Jag skulle visa rent praktiskt allt man kan GÖRA med en Mac. Visa att den är kompatibel med Windows-burkar och servrar. Visa den tillsammans med digitala stillbildskameror och dv-kameror, iPod, Palm osv. Visa Mac OS X och alla program som finns för det: MS Office, Photoshop, iTunes, Final Cut Pro, FileMaker, iMovie...

Citat:

quote:Vilken model skulle du "pusha" hårdast för och, om du blir tvungen förstås, vilken PC skulle du rekommendera istället för någon Mac ?!?

a) iMac G4 är nog lättast att sälja.
b) Svårt. En bärbar pc i så fall. En Sony Vaio. (Finns Sonys bärbara datorer att köpa i Sverige med svenska tangentbord förresten?)

[ 11 Maj 2002, 16:44: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-15 22:47

Det verkar inte vara så många som skulle vilja sälja Mac....intressant!

Eller är det kanske för svårt.
Egentligen.

?

• Oregistrerad
  • 2002-05-16 02:49

Det handlar om att tjäna pengar. Det handlar om marginaler. Det är det som ger mat på bordet. Svårt att motivera en styrning mot en iMac G4 som man endast tjänar 1000 riksdaler på jämte en Fuj/Siemens som ger 3000-4000kr. Att dessutom Fuj/Siem har 3 års helt fri telesupport med svensktalande(!) anställda gör det svårt att förklara att någon månads support med en svårtydd norrman skulle vara bättre. Mer krångel för säljaren i långa loppet alltså (och även för kunden). Exakt det alla inblandade gärna vill slippa.

Tyvärr är detta sanningen. Apple har överlägset minst marginaler för vanliga ÅF av ALLA datortillverkare. Det är inte kul för någon.

Läskigt exempel: Det är lika mycket vinst att sälja två femtonmeters nätverkskablar som en iPod. Knappast motiverande.

Jag gillar Apple men de håller på att gräva sin egen grav just nu. Tyvärr. Önskar verkligen att det var annorlunda.

Trams. Man visar helt enkelt en film på Steve Ballmers psykotiska beteende. Sen visar man ett keynote med Jobs. Saken är klar.

(tänk om det vore så lätt)

• Medlem
  • Lund
  • 2002-05-16 09:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Trams. Man visar helt enkelt en film på Steve Ballmers psykotiska beteende. Sen visar man ett keynote med Jobs. Saken är klar.

*garvar*

Jens har så rätt. Det är sjukligt små marginaler. Vi är ett litet företag som är Apple Reseller, och det är ruskigt små marginaler. Man tror inte att det är sant ibland alltså. För att göra riktigt stora förtjänster måste man sälja riktigt stora lass med Apple-burkar, och det är inte lätt att få dessa storkunder.

Men det är precis som Mondo65 säger, det är precis så vi jobbar.
Vi smäller upp iMacen i deras nätverk, visar hur enkelt det är att komma åt shares, och visar enkel videoredigering i iMovie bland annat. Det är så man måste göra. Men tänk er vilken tid man lägger ned för en försäljning. Marginalen försvinner innan man hunnit utanför dörren med iMacen under armen. Det är sjukt.

Det gäller de flesta märken tycker jag, inte bara Mac. Priskrig råder över hela sortimentet. Tyvärr förstår inte många kunder detta och försöker pruta flera tusen på en Mac, vilket inte är möjligt.

En kunnig och smart säljare vet dock hur man räddar en dålig marginal. Branschhemlighet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Apple har överlägset minst marginaler för vanliga ÅF av ALLA datortillverkare. Det är inte kul för någon.

Det skall väl vara kunden då...?

Jag tycker att det är bra att ÅF-ledet inte får så mycket pengar, bara på försäljning. För att överleva måste ÅF numera ändra sitt sätt att arbeta. Tjäna pengar på tjänster och kringutrustning. Det är inte fel i sig, det är annorlunda.

Anledning att Apple kan göra på det här sättet medans Siemens låter sin ÅF tjäna 3000 spänn per burk är ganska enkel. När Berra Normal kommer in i butiken och skall köpa en PC så uppstår ett intressant (och värdefullt) läge för försäljaren. Han kan rekomendera någon modell. Den makten som försäjaren har i det läget kan han "sälja" till högstbjudande. Som verkar vara Siemens i ditt fall. Apple kan göra på det här sättet för att dom räknar med att köpvalet inte sker i butiken. Man räknar med att kunderna bestämmer sig hemma för att köpa en iMac. Jag tror att Apple resonerar rätt. Den nackdel som finns med Apples resonemang är att det är svårt att motivera en ÅF att rekomendera en Mac istället för en PC till kunden som skulle kunna köpa vilket som. Jag kommer ihåg den tiden som ÅF räknar som den glada tiden. Då hade Apple bara ÅF som säljkanaler och marginalerna har jag för mig var på 25-30%. Jag tror jag betalade 42 tusen spänn (1987) för min Mac II när jag var student. Det är andra tider nu... Jag tycker dom nya tiderna är mycket bättre!

Egentligen sätter varken Apple/Siemens några slutpriser utan det bestäms av marknaden. Sedan ett antal år tillbaka är det inte tillåtet med Rekomenderade priser från tillverkarna/generalagenterna. På sätt och vis är det *marknaden* som har bestämt att Mac säljer ÅF utan förtjänst.

• Avstängd
  • 2002-05-16 10:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:

Vilken model skulle du "pusha" hårdast för och, om du blir tvungen förstås, vilken PC skulle du rekommendera istället för någon Mac ?!?

Krafiga argument är användarvänlighet, snabb och tyst (ja de flesta iaf

), design (folk är ju lite modemedvetna) och sen såklart OS X, världens krafigaste och vackraste operativsystem

Model, tja, iMac är ju en eyecathcer, och går att skuffa undan i vilket hörn som helst, G4-Towerserna o co är ju ganska klumpiga...

PC, hummza... well skulle väll bli nått skräddarsytt, "out-of-the-box" system saknar ju alltid något Helt klart AMD som processorval isåfall

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 22:08

Finns det något "bra" sätt att öka marginalerna på (eftersom det verkar vara den "springande punkten") ??!?

:rolleyes:

1
Bevaka tråden