Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämta "found" som visas i status bar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-23 19:17

I status-baren som man kan ha framme till vänster visas bland annat hur många poster som just nu visas (found). Min fråga är relativt trivial, hur fångar man denna siffra (found) så att den visas i en tabells header istället?

Syftet är att jag vill gömma denna statusbar för användaren, men har samtidigt behovet av att se just detta värde. Den lösningen som jag efterfrågar måste tåla tabeller med hundratusentals rader (det är detta krav jag gått bet på hittills då de tekniker jag testat blir olidligt sega med stora tabeller).

Ingen lösning, men väl en ledtråd. Till den inbyggda webcompanion kan man se en Current Record Number som avger just det värdet, så jag misstänker att det borde finnas motsvarande i skripten eller liknande.

• Oregistrerad
  • 2004-08-24 12:51

Låter som en icke-lagrad beräkning med statusfunktionen Status (ST_AntalHittade) enkelt löser ditt problem.

mvh
Tony, PositionEtt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-24 15:49

Tack för bägge tips, det sistnämnda är ju tämligen rakt på sak, det finns dock ett men... I den lösning som jag bygger försöker jag sära på logik och data i möjligaste mån, detta för att bland annat databasen delas ut genom ODBC mot andra klienter och då blir det lite larvigt med alla dessa beräkningsfält.

Om jag försöker specificera frågan så att jag vill plocka denna siffra utan att vara inne i rådatatabellen och krångla, går det?

• Oregistrerad
  • 2004-08-24 16:42

Vilken FileMaker-version?

Vill du bara plocka ut värdet kan du använda manus som tilldelar Status (ST_AntalHittade) till en variabel i samma register eller ett fält i annat register.

/Tony

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-24 16:47
Ursprungligen av tonbe370:

Vilken FileMaker-version?

Vill du bara plocka ut värdet kan du använda manus som tilldelar Status (ST_AntalHittade) till en variabel i samma register eller ett fält i annat register.

/Tony

Använder FM7 Pro/Dev. Manus var faktiskt en bra idé även om det inte känns lika "live" som att nå värdet direkt från någon global parameter. Tack för tipset, vilket så här i efterhand känns självklart - som vanligt med FM...

• Oregistrerad
  • 2004-08-24 17:04

Med FM7 kan man använda filreferenser och sära på logik och data precis som du är ute efter, du kan alltså lägga gränssnittet inklusive statusberäkningen i en fil och data i en annan fil...

Senast redigerat 2004-08-24 20:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-24 18:17
Ursprungligen av tonbe370:

Med FM7 kan man använda filreferenser och sära på logik och data precis som du är ute efter, du kan alltså lägga gränssnittet inklusive statusberäkningen i en annan fil och data i en annan fil...

Gränssnitt och script ligger sedan tidigare i en separat fil, men hur skiljer jag beräkningar likt statusberäkning från rådatatabellerna?

• Oregistrerad
  • 2004-08-24 20:13

Sorry, var nog lite otydlig. Använder man vanligt beräkningsfält måste det nog ligga i data-tabellen, däremot manus med tilldela fält beräkningen = Get ( HittadePoster ) kan ligga i en separat fil med filreferens till data-tabellen. Ska se om det går att lösa på något annat sätt...

1
Bevaka tråden