Jodå, så blev man med Mac till slut. Efter ca ett halvårs sneglande, gluttande, suktande och idogt läsande. Det bidde (som synes) en 15" PB med superdrive. Varför frågar man sig kanske. Efter 10 år som väldigt flitig Windows-fantast kan det synas märkligt, speciellt då man också administrerar ett nätverk på jobbet i Windows miljö. Nåväl, dags att prova något nytt. Övergången var mycket mindre problematisk än jag hade föreställt mig, förutom flytten av e-mail från Outlook till Mail. Men, konto på .Mac löste det även om det tog sin lilla tid.
Nu till mitt lilla prekära problem.
Då jag har jour på jobbet är jag tvungen att koppla upp mig hemifrån vid olika tillfällen. Jag har lyckats med att få VPN-uppkopplingen att fungera klockrent. Däremot när jag efter att ha autentiserat mot VPN-servern (inloggning sker mot brandväggen på jobbet) behöver jag använda mig av Remote Desktop Connection (Terminal Services klient) och VNC för att kontrollera våra servrar. Nu är det så att inget av dessa fungerar. Time-out vid varje försök.
När jag kör samma sak på min PC så fungerar det som det ska. Har kollat av alla inställningar på PC-varianterna och gjort samma sak på min Mac, men det fungerar inte. Har stämt av IP-adressen jag får av VPN-servern och både Macen och PC:n ligger i samma subnät. Alla servrar på jobbet är Windows 2000.
RDC (client for Macintosh) är version 1.0.2
VNCViewer är version 2.01.
Panther är uppdaterat härom dagen till 10.3.5
Använder en D-Link 624 (med 54 MBit WiFi) som brandvägg/router hemma, men har svårt att tänka att det är den som ställer till problem, iom att det fungerar med PC:n. Kan problemet ligga i olika implenteringar av protokollen i programmen för Mac jämfört med PC? Har provat både VNCViewer och Chicken of VNC men den senare funkar öht inte alls.
Förhoppningsvis har någon av er någon input som kan hjälpa till att lösa detta. Vill ju få det att fungera på Macen nu när jag lagt ner surt förvärvade slantar på den... Speciellt som jag ska passera min PC till bättre behövande.
//Christian