Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Superdatortest i M3

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-24 18:26

När jag kom hem från jobbet låg senaste numret av M3 i lådan och väntade. Alltid kul med lite konstiga, bra och användbara mojar som man kan skriva upp på önskelistan.

Lite drygt halvvägs in i tidningen dök ett (av många) datortester upp. Rubriken »Superdatorer!« fångade min uppmärksamhet, och det visade sig att man testat en 64bit AMD-baserad, en 32bit Intel och en G5:a dual 2GHz. Testet poängterar att det inte är ett Mac vs PC-test, utan att man vill se hur stor nytta man egentligen har av en supersnabb burk hemma.

Slutsatsen är (för mig inte helt oväntat) att snabb processor varken gör till eller från vid normalt användande, men är trevligt om man komprimerar film eller kör filter i Photoshop.

Det blev i alla fall dött lopp mellan de tre som alla slutar på ett totalbetyg på 7 (av tio). G5:an fick minus på prisvärde vilket gjorde att den halkade ner på samma nivå som det andra två.

Betygsmotivering av G5:an:
»Apple placerar sina datorer i nischen för de som vill ha en elegant dator och inte räds att betala en hel del extra för detta. I våra tester presterar den här besten minst lika bra som resten av deltagarna, och det lättanvända gränssnittet och de lättarbetade programmen gör den klart tilltalande för de mindre vana eller mindre tekniska datoranvändarna.

Safari får en känga för att inte vara lika snabb som IE/winXP. :rolleyes:

Personligen tycker jag det är lite orättvist att klanka ner på prisvärdet så pass mycket. Man skriver att datorn är välbyggd och att avsaknaden av sladdar inuti är »en fröjd för ögat«.

Men överlag mycket bra test. Objektivt och trevligt skrivet. Kanske kan få några över till den ljusa sidan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-24 20:23

En Power Mac G5 Dual 2,0 GHz har världens bästa operativsystem: Mac OS X. De andra två har Windows XP. Det avgör saken direkt tycker jag.

Ursprungligen av Kalle W:

...gör den klart tilltalande för de mindre vana eller mindre tekniska datoranvändarna.

Lustigt att Mac'en samtidigt är väldigt populär bland de extremt tekniska datoranvändarna. Det kanske de borde nämnt också.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Lustigt att Mac'en samtidigt är väldigt populär bland de extremt tekniska datoranvändarna. Det kanske de borde nämnt också.

Ciryon

Just det, har sett flera universitet och liknande som använder mac (och sen har vi ju Virginia Tech också.. )
Men hur är det, det är väl på senare tid, med G5:ans intåg som macen mer attraherat de extrema användarna?

/K

• Medlem
  • 2004-08-24 21:27

Det är applikationer, och hur bra de fungerar på respektive plattform som avgör. Främst det, blandat med en god portion vana och fördomar åt alla håll.

M3 tycker jag vanligtvis skriver vettiga test.

Skönt att dom inte är så "anti" mot mac i alla fall, dom diggade iPod bl a (vem gör inte det?!). Dock gillar jag inte att Pocket PC vann över Palm, men det kanske bara är jag som lever kvar i tron att Palm OS är bättre... Hursomhelst är det roligt när Apples produkter inte sågas av pc-killarna.

//fredrik

• Medlem
  • Täby
  • 2004-08-25 22:25
Ursprungligen av .: fredrik :.:

Skönt att dom inte är så "anti" mot mac i alla fall, dom diggade iPod bl a (vem gör inte det?!). Dock gillar jag inte att Pocket PC vann över Palm, men det kanske bara är jag som lever kvar i tron att Palm OS är bättre... Hursomhelst är det roligt när Apples produkter inte sågas av pc-killarna.

//fredrik

Måste dock hålla med dom... flera personer på jobbet har Palm och det är bara krångel med dom så jag skulle nog köpa en pocket PC om det var aktuellt för mig.

• Medlem
  • 2004-08-25 21:29

Läste också testet, och tyckte det var bra skrivet. Kul att de tog upp Mac som speldator, men mot en fet pc är det inte mycket att sätta emot.
Datormagazin testar redigeringsprogram och tispsar om bra småprogram till OS X, och Mikrodatorn testar Office för mac (och hoppas pc-versionen blir lika bra).

Är 2004 året då mac blev ett alternativ även för pc-fanatikerna?

Håller också på att överge Palm men hur blir det med iCal, adressboken osv tillsammans med PocketPC?

Nå´n som vet?

Att inte Apple släpper en egen handdator med "Pocker-X" som OS!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 23:39

Jag tycker inte alls testet var så bra. Fick känslan att skribenten, precis som många andra, bara tror att mac är för grafiker och att Apple mest sysslar med datorer för att det "skojsigt". Det stod ju bland annat "Det här är fortfarande en dator för grafikern, ..." i slutet av artikeln och "Den här lådan följer förstås trenden genom att vara formgiven i aluminium. För en gångs skull ser den bra ut även i verkligheten, och Apple har för skojs skull lanserat en ny version av sin bildskärm som matchar den nya datorn perfekt."

För SKOJS SKULL???!!!

• Oregistrerad
  • 2004-08-26 12:44

Det är inte lätt att vara MacTaliban om alla jävla tidningar slutar klanka ner på Apple...
Vad tusan skall jag röra upp himmel och helvete för nu då?
Det var skojigare förr

1
Bevaka tråden