När jag kom hem från jobbet låg senaste numret av M3 i lådan och väntade. Alltid kul med lite konstiga, bra och användbara mojar som man kan skriva upp på önskelistan.
Lite drygt halvvägs in i tidningen dök ett (av många) datortester upp. Rubriken »Superdatorer!« fångade min uppmärksamhet, och det visade sig att man testat en 64bit AMD-baserad, en 32bit Intel och en G5:a dual 2GHz. Testet poängterar att det inte är ett Mac vs PC-test, utan att man vill se hur stor nytta man egentligen har av en supersnabb burk hemma.
Slutsatsen är (för mig inte helt oväntat) att snabb processor varken gör till eller från vid normalt användande, men är trevligt om man komprimerar film eller kör filter i Photoshop.
Det blev i alla fall dött lopp mellan de tre som alla slutar på ett totalbetyg på 7 (av tio). G5:an fick minus på prisvärde vilket gjorde att den halkade ner på samma nivå som det andra två.
Betygsmotivering av G5:an:
»Apple placerar sina datorer i nischen för de som vill ha en elegant dator och inte räds att betala en hel del extra för detta. I våra tester presterar den här besten minst lika bra som resten av deltagarna, och det lättanvända gränssnittet och de lättarbetade programmen gör den klart tilltalande för de mindre vana eller mindre tekniska datoranvändarna.
Safari får en känga för att inte vara lika snabb som IE/winXP. :rolleyes:
Personligen tycker jag det är lite orättvist att klanka ner på prisvärdet så pass mycket. Man skriver att datorn är välbyggd och att avsaknaden av sladdar inuti är »en fröjd för ögat«.
Men överlag mycket bra test. Objektivt och trevligt skrivet. Kanske kan få några över till den ljusa sidan.