- Alvis
- Medlem ●
Jag har tidigare haft BankID på min pc för att logga in på skatteverket och försäkringskassan och utföra mina tjänster där, men nu sen jag köpte mac så GÅR DET INTE. På BankIDs support sa man att det inte funkar på mac. Är det verkligen så illa att man måste gå tillbaka till stenåldern och fylla i pappersblanketter igen?!?!?!?
Ecertifikat hos handelsbanken funkar i netscape, men det är tydligen nått annat än bankID.
OK, nu begav jag mig in på www.skatteverket.se för att pröva min lycka.
Den enda minan jag trampade på var ett javascript som bara släpper igenom internet explorer.
Som tur är hade jag aktiverat Debug-menyn i Safari och kunde byta "User Agent" till Windows MSIE 6.0.
Då släppte den in mig till login-fönstret, och jag skrev in mitt BankID-lösenord, och efter minst 30 sekunder av väntan när jag var nära att ge upp släppte den faktiskt in mig till mitt skattekonto!
Men bara så du vet så måste du skaffa ett nytt bank-id till ditt nya härliga OS. Jag satt och läste nån FAQ om bank-id idag (för att det strular på min käre mors dator), och såg att man inte kan använda samma bank-id på olika OS. Och förresten, det funkar finfint med bank-id på min lilla iBook.
Men bara så du vet så måste du skaffa ett nytt bank-id till ditt nya härliga OS. Jag satt och läste nån FAQ om bank-id idag (för att det strular på min käre mors dator), och såg att man inte kan använda samma bank-id på olika OS. Och förresten, det funkar finfint med bank-id på min lilla iBook.
Det går alldeles utmärkt för mig - mitt BankID skapades av Sparbanken Finn (www.finn.se) på min Mac (OSX 10.3.x). Detta BankID har jag använta på Macen såväl som på min XP maskin på jobbet (lagrat på ett USB minne).
Jag har även fört över BankID filer från Macen via nätverk till en PC maskin (XP) och fått det att fungera.
/CX
Det går alldeles utmärkt för mig - mitt BankID skapades av Sparbanken Finn (www.finn.se) på min Mac (OSX 10.3.x). Detta BankID har jag använta på Macen såväl som på min XP maskin på jobbet (lagrat på ett USB minne).
Jag har även fört över BankID filer från Macen via nätverk till en PC maskin (XP) och fått det att fungera.
Jag har testat detta koncept och Java-applikationen hittar rätt katalog och certifikatet men när jag skriver in lösenordet och klickar för inloggningen får jag upp en felruta:
"Tekniskt fel. Kontrollera att mappen är tillgänglig. (EXC2006)"
Jag har kollat om det är något strul med rättigheterna men det verkar inte så.
Jag har testat detta koncept och Java-applikationen hittar rätt katalog och certifikatet men när jag skriver in lösenordet och klickar för inloggningen får jag upp en felruta:
"Tekniskt fel. Kontrollera att mappen är tillgänglig. (EXC2006)"
Jag har också provat detta, fast tvärtom. Min bank Danske bank (Provinsbanken) kan bara utfärda BankID på PC. SÅ jag gjorde det och förde sedan över cbt-mappen till min Mac, och har sedan försökt logga in på både skatteverket och försäkringskassan. Skatteverket såg helt rätt ut i inloggningsformuläret men gav samma fel som du fick ("Tekniskt fel. Kontrollera att mappen är tillgänglig. (EXC2006)"), medan på försäkringskassan får jag felmeddelande som i detaljerna säger "java.security.KeyStoreException: Failed to add cert to keychain: error = -25299", och inloggnings-appleten blir bara ett rött kryss. I console ser jag även felet "java.security.AccessControlException: access denied (java.util.PropertyPermission user.home read)". Det låter onekligen som behörighetsfel på .krg-filen men cbt-mappen och alla filer i den har 777, även min hem-mapp där cbt ligger har 777 nu när jag testar.
På Sparbanken Gripens informationssida står att man kan få problem om man flyttar BankID mellan Mac och PC eftersom det genreras olika sorts BankID. Kan de syfta på radbrytningsskillnader mellan operativsystemen? I så fall verkar det ändå ha blivit rätt eftersom mina filer har fått LF-radbryt när jag tittar i dom på Macen.
på försäkringskassan får jag felmeddelande som i detaljerna säger "java.security.KeyStoreException: Failed to add cert to keychain: error = -25299", och inloggnings-appleten blir bara ett rött kryss. I console ser jag även felet "java.security.AccessControlException: access denied (java.util.PropertyPermission user.home read)".
Nu har jag lagt till .p12-filerna som fanns i min cbt-mapp till systemets Nyckelhanterare och nu får jag "Tekniskt fel. Kontrollera att mappen är tillgänglig. (EXC2006)" även på Försäkringskassan och på test.bankid.com, där jag tidigare fick de lite mer kryptiska felmeddelandena om KeyStoreException och AccessControlException. Ett steg närmare tycker jag... Men vad betyder det "Tekniska felet"? Att BankID är i fel format eftersom det skapades på PC? Systemkonsollen avslöjar inget intressant i sammanhanget.
Nu har jag lagt till .p12-filerna som fanns i min cbt-mapp till systemets Nyckelhanterare och nu får jag "Tekniskt fel. Kontrollera att mappen är tillgänglig. (EXC2006)" även på Försäkringskassan och på test.bankid.com
Någon som fått Hembankens BankID att funka på Mac? Jag har alltså genererat det på en PC och sedan flyttat det till Macen, och får "Tekniskt fel. Kontrollera att mappen är tillgänglig. (EXC2006)".
Nu fungerar bankid på mac utan att behöva aktivera debugmenyn. Var inne på skatteverket.se och testade idag.
Jag får det inte att fungera. Skapade mitt BankID via Handelsbanken. Då skapades en cbt-mapp i min hemkatalog och däri ligger tre filer
cbt.properties
BIDT.krg
MickesBankIDC7_AUTH.p12
MickesBankIDC7_NR.p12
Men när jag sedan går in på skatteverkets sida och ska logga in och väljer min cbt-mapp är BankID-comboboxen tom.
Någon som har något tips?
Bank-ID fungerar nu med Mac OS 10.3.5 och Safari! Man behöver alltså inte att använda debug.
Man ska här skilja på tillverkningen/genererandet av BankID från sin egen bank och det huvudsakligen användandet av detsamma. Jag har tidigare kunnat generera BankID hos SEB för att sedan använda hos SKV, FK etc. Men nu när det håller på och går ut så kan jag inte tillverka ett nytt hos min nya bank - SHB. Suck!
Du har ett operativsystem som för tillfället inte stöds av Telia e-legitimation.
För att hämta en e-legitimation måste du ha ett Microsoft Windows operativsystem, Windows 98 eller senare, med Internet Explorer 5 eller högre.
Så var det med det... SEB.. via telia.. kanman göra ngt????
nu vet jag inte hur dom bankerna har det men med firefox funkar det med certifikat på skandiabanken, safari har inget stöd för certifikat, ännu en sak (av många) som behöver åtgärdas av apple innan safari blir fullvuxet
Det beror på vilken typ av certifikat du menar - Safari delar OS:ets säkerhetsmodell för certifikat, exempelvis X509-certifikat kan lagras i Nyckelringen och användas av program som exempelvis Safari och Mail.
Vad gäller BankID är det väl egentligen bara en javaapplet som behövs för att hantera certifikaten. Då handlar det snarare om att bläddraren tillsammans med appleten ska kunn hantera kommunikation med filsystemet etc.
Vad gäller BankID är det väl egentligen bara en javaapplet som behövs för att hantera certifikaten. Då handlar det snarare om att bläddraren tillsammans med appleten ska kunn hantera kommunikation med filsystemet etc.
nope, dom certifikat som skandiabanken har är i der-kodade x.509 format, det har safari inget stöd för, har inget med java att göra
nope, dom certifikat som skandiabanken har är i der-kodade x.509 format, det har safari inget stöd för, har inget med java att göra
Utan att veta något om hur skandiabanken fungerar, har du provat att importera dem i Keychain Acces (Nyckelhanteraren på svenska tror jag)?
Jmf:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=152254
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25708
Utan att veta något om hur skandiabanken fungerar, har du provat att importera dem i Keychain Acces (Nyckelhanteraren på svenska tror jag)?
Jmf:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=152254
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25708
där hade vi något, men varför har dom strulat till det något så jävla krångligt?
nu är jag inte i behov att något ytterligare certifikat eftersom ff redan har ett, dessutom har jag vissa tvivel på att det funkar tillsammans med den procedur som man genomgår när man hämtar certifikat, om man ska göra som apple vill
nä direkt i safari vill vi se certifikathantering
Du har ett operativsystem som för tillfället inte stöds av Telia e-legitimation.
För att hämta en e-legitimation måste du ha ett Microsoft Windows operativsystem, Windows 98 eller senare, med Internet Explorer 5 eller högre.
Så var det med det... SEB.. via telia.. kanman göra ngt????
Jag behövde inte göra något för att det skulle fungera mot seb. Jag använder Telia som isp samt mozilla som browser. Fungerar även med konqueror om du har kde inlagt. Kolla hur mozilla identifierar dig under settings. Se till att java är aktiverat samt att du identifierar dig som ie
Jag behövde inte göra något för att det skulle fungera mot seb. Jag använder Telia som isp samt mozilla som browser. Fungerar även med konqueror om du har kde inlagt. Kolla hur mozilla identifierar dig under settings. Se till att java är aktiverat samt att du identifierar dig som ie
Fick du inget meddelande om "fel" operativsystem? Jag ändrade i debugmenyn i Safari till Win IE6 för att se om det funkade att fixa e-leg den vägen men får fortfarande felmeddelande om operativsystemet.
Kan du förklara lite tydligare hur du gör? Hur identifierar du dig som IE i Netscape (Mozilla)?
Går det att använda Safari?
Har på många olika sätt försökt få en e-leg. via SEB och Felia, men får ideligen meddelanden om att det inte stöder mitt op-system, då jg inte vill hålla på med så känsliga saker som bank och skatteaffärer på en osäker PC, undrar jag om någon lyckets och i så fall hur?, har testat 4 olika läsare, men vet inte riktigt hur man identifierar sig som IE.
SkandiaBAnken fungerar med Safari om du importerar "Keychain".. SÖK!
Jag har framgångsrikt använt BankID genererat från FSB med Safari. Det var lite strul, framförallt för att den inte riktigt gillade att jag ville lägga mina BankID-filer på ett annat ställe än i ~/cbt. Varje gång jag använder det skapas också en ny cbt-mapp i ~/ och det är lite störande. Plus att jag alltid måste ändra sökvägen till mappen.