- miri
- Medlem ●
- Lund
Detta är mycket intressant, en Finlänsk Nikon distrubitör , Nikon verkstad har på sina interna hemsidor lite info som skall komma först 15september.
15 miljoner pixlar D2X kamera , Full CCD/cmos ?
8. miljoner kamera D200
http://www.interfoto.fi/nikon/nikon_d2x.htm
pixeläääää på er
mvh
Vilken kamp...
Grymt!
"Luonollisesti i-TTL ja muita D2H:ssa tutuiksi tulleita ominaisuuksia."
Mönstret börjar kännas igen, D70 uppgifter läcktes först ut från Danmark , gamla D1 läcktes det också om från Finland.
Det verkar som de Nordiska återförsäljarna har svårast med sekretessen.
Om uppgifterna stämmer så är det väl värt att vänta till Photokina i sept med ev nya kamerainköp.
Det ryktas även om en efterföljare till Canon 1Ds
mvh
De skriver att det är gissningar...
Kan vara så, samtidigt så har det läckt ut mera information även till vissa svenska återförsäljare den senaste tiden.
Sant eller falskt, 15 september är den dag Nikon går ut officiellt med sina nyheter inför Photokina.
mvh
Äntligen
en annan länk
http://apphotnum.free.fr/N2BE27.html
"The only main defect of Nikon F6/D3 is to be today entirely virtual and to have been imagined only for April Fool's Day."
Jag gick på det ett tag...
miri, då får du det väldigt trångt om du köper en Canon också... så du måste nog göra dig av med din D70.... jag vet ett jättebra hem i norr som kunde adoptera den.
redan tingad av min dotter som håller på med ett 1års projekt i foto sista ring på gymnasiet
mvh
fjellis, jo jag går in då och då och kikar på priserna och försöker med tankekraft ändra priset neråt till en nivå jag har råd med. VILL HAAAAAA... du är inte less på din än?
Det kanske blir husköp nu under hösten, så makens löfte om att jag får köpa en digital systemkamera till jul kanske får vänta. *snyft*
fjellis, jo jag går in då och då och kikar på priserna och försöker med tankekraft ändra priset neråt till en nivå jag har råd med. VILL HAAAAAA... du är inte less på din än?
Det kanske blir husköp nu under hösten, så makens löfte om att jag får köpa en digital systemkamera till jul kanske får vänta. *snyft*
Med tanke på att jag har haft möjligheten att idag testa Canon 20D så är inte D70 i närheten av vad denna kamera kan erbjuda.
Skall Nikon vara kvar så får de svara med något rejält.
Speciellt med tanke på Canon 20D prissättning.
Detta bör medföra att D70 prissättning justeras ner rejält
mvh
Canons D300 e redan nedåt... ett bra alternativ i prisklassen runt 10...... eller nu bra under då det gäller D300...
Annars skiter jag fullkomligt i vad det är för märke bara det hela fungerar bra för mig att göra det väsentliga - Ta Bilder på det jag vill och behöver.
Det skall bli intressant med den tillverkare som kommer med en kamera där man får betalt för att ta emot den:-)))) och handlaren går med förlust... en D70 ger handlare just nu runt 800 i handen för affären och supporten och allt annat... glad att jag inte är handlare...
Hehehe... jag gillar hur du tänker, fjellis. Men jag är inte handlare heller, så jag kan överleva om handlaren går i förlust.
Jag såg att prissättningen på Canon 20D inte var helt oblodig... det är spännande tider vi har framför oss med många bra digitala systemkameror på gång. Måntro om priserna kommer ner så pass lågt att de ligger i samma klass som de analoga systemkamerorna ligger på? Då tror jag kompaktdigitalkameramarkanden dör.
Tror inte den marknaden kommer att dö. Inte dog marknaden för analoga kompaktkameror för att du kunde få ett hyfsat system för 3000? Det handlar ju om vilken nivå man vill lägga sig på rent tekniskt. Många blir avskräckta av exempelvis 10D eftersom de tror att de måste gå nån form av kurs för att kunna använda den. Ett annat argument får man om man föreställer sig en fest med 50 pers där alla har digitala systemkameror. Storleken ja. De flesta vill ha en liten enkel, smidig sak som bara är att fiska upp ur bröstfickan/handväskan/plånboken (snart går det säkert) och knäppa av en bild.
Jo, men jämför du kompaktkamerorna så ser du att det är "miljoner" digitala kompaktkameror och inte alls lika många modeller på analoga kompaktkamerasidan. Så jag tror att de företagen som tror sig tjäna en massa pengar på digital zoom och massor med megapixlar kommer att gå i putten och det blir de företag som är "seriösa" som kommer att behålla sina linjer med kompaktkameror. En kraftig utrensning med andra ord, dvs nära döden för dem.
Jo, men jämför du kompaktkamerorna så ser du att det är "miljoner" digitala kompaktkameror och inte alls lika många modeller på analoga kompaktkamerasidan. Så jag tror att de företagen som tror sig tjäna en massa pengar på digital zoom och massor med megapixlar kommer att gå i putten och det blir de företag som är "seriösa" som kommer att behålla sina linjer med kompaktkameror. En kraftig utrensning med andra ord, dvs nära döden för dem.
Det är många modeller just nu eftersom marknaden expanderar kraftigt, och du kan nog ha rätt i att det blir en viss utrensning med tiden, men att tala om "död" är att ta i. Marknaden för hyfsade fickkameror kommer nog aldrig att bli mindre än systemmarknaden. De flesta med en DSLR kommer förr eller senare att vilja ha kompakt också, men inte tvärtom.
Den starkaste framtidstrenden nu är inte DSLR, utan kamera med mobiltelefon (i st f mobiltelefon med kamera). En trevlig komaktkamera med 3-4 Mp och 3x zoom med mobiltelefon på baksidan, det låter som ett starkt koncept. I en ganska nära framtid är kamera, Palm, mobil, diktafon och mp3-spelare samma pryl. Det är mest en fråga om att tillverkarna ska kombinera alla funktioner på tillräckligt bra nivå.
Nu har mer samstämmiga uppgifter börja läckas ut på bla www.dpreview.com om nästa prof Nikonkamera.
Tydligtvis blir det en kamera baserad på samma hus som D2h. Namnet blir D2X
12.8-13,8 miljoner pixlar och baserad på Nikons egen variant av cmos sensor.
Valbart läge för sport= 2 gångers förlängning och då anväds ca 6-9 milj pixlar och 8 bilder/sek
Detta betyder att ett 200mm tele får ett bildutsnitt av 400mm / 6-9 milj pixlar. Här varierar uppgifterna. Min egen gissning är ca 6milj och snabbare seriebildstagning 8 bilder/sek
Det verkar också som Nikon håller fast vid sin mindre sensorstorlek 15 x 23 mm i stället för fullformat.
Det ryktas också som Nikon har byggt ett nytt filmbaserat kamerahus F6. Vad tanken är bakom denna kamera återstår att se. Möjligt att F6 utgör basen för ett digitalt bakstycke/kamera a la Leica. Där man kan byta mellan film och det digitala bakstycket.
Från HongKong skriver en initisierad medlem att en Nikon D200 är på väg ut först i mars 05.
Liknande specifikationer som Canons 20D. 8 milj pixlar etc.
Detta är i det senaste laget med tanke på Canons utvecklingstakt .
mvh
Finns inte en chans att mobiltelefoner med kamera kommer att gå frammåt, såvida man inte kan göra telefonerna/kamerorna tjockare så elementen i linsen går att göra bättre. Du kan ju inte styra fokus eller zooma eller nåt. Det är en FAD. De får skryta med hur många megapixlar de vill... för det är inte antalet pixlar som avgör kvaliteten, det vet vi väl redan vid det här laget?!!
Finns inte en chans att mobiltelefoner med kamera kommer att gå frammåt, såvida man inte kan göra telefonerna/kamerorna tjockare så elementen i linsen går att göra bättre. Du kan ju inte styra fokus eller zooma eller nåt. Det är en FAD. De får skryta med hur många megapixlar de vill... för det är inte antalet pixlar som avgör kvaliteten, det vet vi väl redan vid det här laget?!!
Nej, telefonmobiler, mobil med webkamera, är skit, det är kameror med telefon jag tror på. De bättre kompaktkamerorna är klart användbara, och nu kommer sådana med inbyggd telefon. Det är en helt annan sak. Styra fokus och zooma med mera går utmärkt.
Jag hävdar nog av samma anledning som varför man ska köpa en digital videokamera för video och inte för dess "stillbildsfunktion" som att man ska köpa en digitalkamera för dess stillbilder och inte för dess "videofunktion". Det blir varken hackat eller malet med de där kombimojängerna. Bara fler saker som kan gå sönder och du står där med en kombimojäng med bara en sak som funkar hjälpligt. *skeptisk idag*
Lanserad nu: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=50541
Stänger tråden.