Min kamrat tänkte använda sin mac för att transkribera en massa intervjuer hon gjort för sin forskning. Men nu tänker hon slänga ut macen genom fönstret och byta till sig en ondskeburk istället.
Hon tänker alltså till att börja med spela in en massa prat. Så långt allt väl, det går ju fint att hälla in såväl analogt MD-ljud eller digitalt MP3-spelar ljud i macen.
Sedan ska hon alltså spela upp ljudet, pausa, skriva ner det, och spela upp nästa bit.
Detta finns det en uppsjö såväl specialprogram som specialpedaler till på Den Mörka Sidan.
Men jag tyckte att det inte borde vara så omöjligt att spela upp ljuden med vadsomhelstförprogram och sedan skriva in dem i nåt ordbehandlingsprogram.
Kruxet är dock att kunna pausa i ljudprogrammet medan man är inne i skrivprogrammet.
Finns det globala kommandon för typ iTunes? helst ska de ju också gå kontrollera med fötterna, så man har händerna fria att skrifa med.
Så, hjälp mig. Det bästa jag kommit på än så länge är en Griffin PowerMate som man trampar på för att pausa och sedan för att starta igen, men det bygger ju på att det finns "globala kommandon"...
Hilfe!