Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pedal för ljudkontroll och transkribering? Global?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-26 11:37

Min kamrat tänkte använda sin mac för att transkribera en massa intervjuer hon gjort för sin forskning. Men nu tänker hon slänga ut macen genom fönstret och byta till sig en ondskeburk istället.

Hon tänker alltså till att börja med spela in en massa prat. Så långt allt väl, det går ju fint att hälla in såväl analogt MD-ljud eller digitalt MP3-spelar ljud i macen.

Sedan ska hon alltså spela upp ljudet, pausa, skriva ner det, och spela upp nästa bit.
Detta finns det en uppsjö såväl specialprogram som specialpedaler till på Den Mörka Sidan.

Men jag tyckte att det inte borde vara så omöjligt att spela upp ljuden med vadsomhelstförprogram och sedan skriva in dem i nåt ordbehandlingsprogram.
Kruxet är dock att kunna pausa i ljudprogrammet medan man är inne i skrivprogrammet.
Finns det globala kommandon för typ iTunes? helst ska de ju också gå kontrollera med fötterna, så man har händerna fria att skrifa med.

Så, hjälp mig. Det bästa jag kommit på än så länge är en Griffin PowerMate som man trampar på för att pausa och sedan för att starta igen, men det bygger ju på att det finns "globala kommandon"...

Hilfe!

Enkelt !

Hm... Det finns ett gratis Prog. MidiPipe:
http://www.apple.com/downloads/macosx/audio/midipipe.html
som kan styra det du konfigurerar det till att göra b.l.a. AppleScript.
Köp sedan ett billigt Midi interface och ett billigt Midi-pedalbord.
Så har du det hela fixat, lika enkelt som på en PC.

macspeech

Nästa steg är att skippa pedalen o köpa macspeech (när den Svenska uppdateringen är ute)
http://www.macspeech.com/products/default.html

• Medlem
  • 2004-09-06 08:25
Ursprungligen av cosimo:

Hm... Det finns ett gratis Prog. MidiPipe

Okej, schysst! Men MidiPipe behöver jag alltså "bara" för att kunna använda MIDI-prylar, typ pedalbord och så. Det fixar inte ljuduppspelningen eller så. Där måste jag alltså ha nåt freewareljuduppspelarprogram (typ quicktime eller iofs iTunes) som MidiPipe isf kan ge order till medan man sitter och skriver i Word. Med ByteControl, Synergy etc kan ju iTunes ha "globala" kommandon (alltså oavsett om programmet är aktivt eller ej). Men med MidiPipe är det iallafall möjligt att koppla in pedaler.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 10:15

Enar,

Ta en titt på "X-Keys® Foot pedal"

-Torkel

1
Bevaka tråden