Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Riktigt löjliga nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-08-26 20:32

Fick min Powerbook för några timmar sedan och är helt lyrisk. Har fått över musiksamlingen från min PC och sitter just nu och lyssnar på musik med iTunes. Mycket trevligt!

Jag har dock insett att jag har ytterst lite kunskap om min nya dator. Hittils har det dykt upp två frågor;

1) Hur tar jag en skärmdump!? På min PC fanns en knapp på tangentbordet som gjorde detta åt mig, men nu tvingas jag antagligen till en kombination jag inte känner till.

2) Hur avinstallerar jag program? Internet Explorer finns på datorn och det gillar jag förstås inte. Safari duger gott och när jag har tillräckligt med pengar slänger jag nog in Opera.

Det kommer antagligen många fler frågor av denna karaktär innan jag lärt mig systemet.

Tack på förhand
// Fogel

Välkommen till den ljusa sidan!

Kommando + shift + 3 för att ta en skärmdump.

Programmen avinstallerar du genom att dra dem till papperskorgen. Det ligger några jättesmå filer som tillhör programmen i Library också, men de behöver man inte ta bort. Om du vill installera programmet någon gång i framtiden ligger dina personliga inställningar kvar om dessa filer är orörda.

/K

• Medlem
  • 2004-08-26 20:40

Tack! Är van vid att Windows-installationer börjar snabbt men ju mer man använder systemet desto trögare går det. Gäller samma sak med OS X, d.v.s. att systemet blir segare om jag inte tar bort filerna i library?

• Oregistrerad
  • 2004-08-26 20:45
Ursprungligen av Fogel:

Tack! Är van vid att Windows-installationer börjar snabbt men ju mer man använder systemet desto trögare går det. Gäller samma sak med OS X, d.v.s. att systemet blir segare om jag inte tar bort filerna i library?

Inte nämnvärt…
Det skulle väl vara om swaputrymmet tar slut eller något, och hur mycket gör några KB (eller MB) då???
Systemet i sig är ju inte inne i användaren mappar direkt, utan det är ju bara applikationer… Fast man vet ju aldrig

No problems

Nejnej, de påverkar inte hastigheten på systemet.

Förresten, du kan ta skärmdump på ett fönster med kommando + shift + 4 + mellanslag också

Ursprungligen av Kristofer G:

Förresten, du kan ta skärmdump på ett fönster med kommando + shift + 4 + mellanslag också

Vad ska mellanslaget vara bra för? Kommando + shift + 4 ger ett hårkors som du kan ta skärmdump på önskad del av skärmen med. Resultatet blir en PDF-fil på skrivbordet. Kommando + shift + control + 4 ger samma resultat i Urklippet istället så du kan klistra in på önskat ställe.

Völkommen till Mac-världen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-26 21:02
Ursprungligen av Michael Nord:

Vad ska mellanslaget vara bra för?

Utmärkt om du bara vill ha enb dump på ett fönster, en mapp eller docken. Kör du Äpple + shift + 4 så måste du ju själv se till att dumpen blir precis.

Det har fungerar inte för mig. Däremot när jag håller inne kommando + shift + 4 och klickar på mellanslag får jag upp en stor kamera som jag kan klicka med.

/K

Mellanslaget gör att du istället för korset kan välja att ta bild på ett helt fönster istället. Tryck Kommando + shift + 4 och växla därefter läge med mellanslagstangenten.

/M

Aha så i kommando + shift + 4 markerar man vad som ska dumpas. Tack för att ni gav klarhet i det.

/K

Det stämmer det där med kameran och fönsterdump. Jag tar dump varje dag på kontoutdrag från Postgirot, men aldrig på hela fönster så det hade fallit i glömska.

• Oregistrerad
  • 2004-08-27 15:51

hehe... trodde denna funktion inte fanns på mac ;D men varför göra en funktionsknapp i onödan. som vanligt har de tänkt till tackar för de utförliga svaren på de olika kombinationerna

/PJ

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-27 16:05

Oj, jag kände inte till att man kunde hålla ned ctrl för att få dem till urklipp istället. Tack för tipsen. Finns det något smidigt sätt att få ut dem i JPG istället för PDF också? Nu måste jag öppna dem med Preview och exportera till JPG, och sedan ta bort PDF-filen. Lite knöligt, men det funkar juh.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 18:56
Ursprungligen av tjogin:

Oj, jag kände inte till att man kunde hålla ned ctrl för att få dem till urklipp istället. Tack för tipsen. Finns det något smidigt sätt att få ut dem i JPG istället för PDF också? Nu måste jag öppna dem med Preview och exportera till JPG, och sedan ta bort PDF-filen. Lite knöligt, men det funkar juh.

Kunvert är ett program som konverterar alla filer till JPEG genom att man bara släpper filerna på programmets symbol.
Ta alltså en skärmdump och släpp filen på Kunvert.

• Medlem
  • 2004-08-27 19:12

Tack för alla svar. Har kommit på en till fråga: finns det någon kombination som motsvarar Windows DEL-knapp? Den raderar tecken åt motsatt håll jämfört med backspace.

• Oregistrerad
  • 2004-08-27 19:54
Ursprungligen av Fogel:

Tack för alla svar. Har kommit på en till fråga: finns det någon kombination som motsvarar Windows DEL-knapp? Den raderar tecken åt motsatt håll jämfört med backspace.

Tangenten "Delete" finns på tangentbordet till stationära Macar i allafall. Raderar åt höger - ljuva tanke!!!
bosse

• Oregistrerad
  • 2004-08-27 20:06
Ursprungligen av Fogel:

Du har nog en tangent som heter "fn" = funktion, på iBook längst ner till vänster. Med den kan du få fram funktioner som finns som tangenter på ett stort tangentbord.

fn + backsteg = delete
fn + uppåtpil = pg up
osv

Ursprungligen av Fogel:

Som jag brukar säga: oftast suddar jag det jag redan har skrivit, inte det jag ska skriva...
Men du kan hålla ner fn-knappen och trycka backspace. Där har du din delete-knapp.

• Medlem
  • 2004-08-27 20:19

Nu fick jag ytterligare en fråga besvarad av bara farten - vad den där fn-knappen var för något. Det börjar ta sig.

Lyckades att ta reda på lite grejer själv idag. Det mesta verkar logiskt även om det förstås är en ganska stor omställning när man har suttit framför Windows i sex-sju år.

• Medlem
  • Solna
  • 2004-08-27 20:57

Fn-knappar brukar finnas på bärbara PC också så det är inte ett Mac-problem.

• Medlem
  • 2004-08-27 21:37

Problem och problem, jag är snarare glad över att jag slipper ha ett fullstort tangentbord på en laptop. Tänk vad små tangenterna skulle vara!

Kan väl passa på att säga att jag inte har haft någon laptop tidigare så att ingen tror att jag är helt blåst. Väldigt konstig känsla det här, jag är den som alltid hjälpt andra, men nu är det tvärrt om.

Lycka till!

• Medlem
  • 2004-08-27 23:55

Här kommer en till: datorn ställer sig gärna i viloläge efter en stunds inaktivitet. Just nu laddar jag ner "Dec2002DevToolsCD.cmd" från Apples hemsida. Problemet är att det går så förbannat slött - 9.5 kb/s. Mindre roligt med andra ord. Vad händer med nedladdningen när datorn går i viloläge?

• Oregistrerad
  • 2004-08-28 00:01
Ursprungligen av Fogel:

Här kommer en till: datorn ställer sig gärna i viloläge efter en stunds inaktivitet. Just nu laddar jag ner "Dec2002DevToolsCD.cmd" från Apples hemsida. Problemet är att det går så förbannat slött - 9.5 kb/s. Mindre roligt med andra ord. Vad händer med nedladdningen när datorn går i viloläge?

Har du verkligen råkat ut för det? Om den laddar ned något så är datorn aktiv, så den borde inte gå i viloläge. Jag har inte råkat ut för ett sådant problem ännu.

Om det händer, så kan du ju bestämma att den aldrig går i vila av sig själv. Systeminställningar > Strömsparare.

Om du stänger locket går den garanterat i vila, förstås ....

• Medlem
  • 2004-08-28 00:04
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Har du verkligen råkat ut för det? Om den laddar ned något så är datorn aktiv, så den borde inte gå i viloläge. Jag har inte råkat ut för ett sådant problem ännu.

Om det händer, så kan du ju bestämma att den aldrig går i vila av sig själv. Systeminställningar > Strömsparare.

Om du stänger locket går den garanterat i vila, förstås ....

Vet inte de exakta kriterierna för vad datorn anser vara arbete och inte arbete, men jag har vi flera tillfällen haft igång iTunes och gått iväg för att äta eller dylikt. När jag kommer tillbaka är datorn i viloläge.

Ska dock ta en titt på strömsparar-inställningar.

Tack. / Fogel

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-28 07:40

Underskatta heller inte Mac Hjälp (under Hjälp-menyn i Findern). Där får du svar på det mesta om snabbkommandon och inställningar av alla de slag.

är inte opera gratis?

• Medlem
  • 2004-08-29 10:24

Kalle W: Kanske det bästa tipset. Har inte tänkt tanken att använda hjälpen förrän nu. Tack!
509blkl: Man behöver inte betala för Opera men istället får man stå ut med en snuskig banner vilket förstör hela grejjen, i allafall för mig. Jag tar bort alla verktygsfält utom tab-fältet och använder musgester. Riktigt skönt!

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-29 10:40

i Finder gör ctrl+alt+äpple+8. lite kul
repetera för att få tillbaka.

Ricky, Kul! Vad har man det till? Ska prova köra såhär en liten stund till

Bevaka tråden