Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnestilldelning-MacOS9-MacOSX

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyss upgradert till MAC OS X panther, vad ska jag göra för att öka min kapacitet i detta operativ system, jag har mkt utrymme i nian som jag vill flytta över till X, men hur gör jag???? Jag får hela tiden felmeddelandet "virtuellt minne är slut".

MVH
Veronica

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 14:08

Virtuellt minne är slut?
Det räcker inte bara att flytta över swap-filerna till OS9-partitionen?

Ursprungligen av D_happy_no1:

Jag har nyss upgradert till MAC OS X panther, vad ska jag göra för att öka min kapacitet i detta operativ system, jag har mkt utrymme i nian som jag vill flytta över till X, men hur gör jag???? Jag får hela tiden felmeddelandet "virtuellt minne är slut".

MVH
Veronica

För liten hårddisk?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 14:16
Ursprungligen av Errol Garner:

För liten hårddisk?

Njaä, då är det juh för lite hårddiskutrymme OS X klagar över. Här har den fått för sig att klaga över för lite virtuellt minne. Har själv tidigare varit med om att ens partiton där swap-filerna ligger på blivit full, och om det är samma partiton som systemet så kommer inga program att kunna spara inställningar, t.ex får dockan då standarduppsättningen med iconer igen.

• Oregistrerad
  • 2004-08-27 14:37
Ursprungligen av D_happy_no1:

MVH
Veronica

Körs programen i OSX eller i classic (os9)?
Felmeddelandet låter ju inte lite "os9"

• Medlem
  • 2004-08-27 14:57

Nu svarar jag på min kollegas dator men:

det händer när jag kör Mac OSX

och enligt infon säger den att jag på
MacOSX har följande
kapacitet: 9,76 GB
tillgängligt: 35MB

och kollar jag MacOS9:
kapacitet: 64,75 GB
tillgängligt: 63,13 GB

Därmed vill jag ju flytta över kanske 40GB från MacOS9 kapaciteten till MacosX
Jag tackar för alla svar men jag förstår inte riktigt vad det betyder, kan ni förtydliga er lite?

MVH
Veronica

Ursprungligen av ulrik:

Nu svarar jag på min kollegas dator men:

det händer när jag kör Mac OSX

och enligt infon säger den att jag på
MacOSX har följande
kapacitet: 9,76 GB
tillgängligt: 35MB

och kollar jag MacOS9:
kapacitet: 64,75 GB
tillgängligt: 63,13 GB

Därmed vill jag ju flytta över kanske 40GB från MacOS9 kapaciteten till MacosX
Jag tackar för alla svar men jag förstår inte riktigt vad det betyder, kan ni förtydliga er lite?

MVH
Veronica

Det är inte så att det är 63.13 MB som du har tillgängligt i OS9?

Låter helt klart som du har fyllt din hårddisk.

• Oregistrerad
  • 2004-08-27 15:07

Så du har en partition för OSX på 10GB som är full, och en för OS9 som är på 65GB som är tom.

Det bästa vore ju om man - som du vill - kunde ta lite på den tomma partitionen (10GB) och ge till den fulla (65GB). Tyvärr så kan man inte ändra "gränser" mellan partitioner hur som helst dynamisk. Man kan lägga "swap" (virituellt minne) och användare på den tomma partitionen men det är knöligt (att förklara, och för mig ).
Men den stora frågan är - varför är det partitionerat til latt börja med? Kunde man inte ha allt som en enda stor 75GB disk? (eller är det inte en enda disk?) och är det ett "otänkbart jättejobb" att i så fall göra det (om det är en enda disk)?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 18:58

Om du har mindre än 500 MB ledigt på Mac OS X-partitionen så kommer det där felmeddelandet upp. Om du har mindre än 100 MB ledigt kan det få ganska allvarliga konsekvenser. Du bör alltså ha Mac OS X på den största partitionen.

• Medlem
  • 2004-08-30 08:25
Ursprungligen av Rajje:

Om du har mindre än 500 MB ledigt på Mac OS X-partitionen så kommer det där felmeddelandet upp. Om du har mindre än 100 MB ledigt kan det få ganska allvarliga konsekvenser. Du bör alltså ha Mac OS X på den största partitionen.

Jahg har haft betydligt mindre plats kvar än 500 Mb på en 60 Gb-disk utan att få det där meddelandet. Men det var iofs under 10.1 eller 10.2.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 08:31
Ursprungligen av Baron:

Jahg har haft betydligt mindre plats kvar än 500 Mb på en 60 Gb-disk utan att få det där meddelandet. Men det var iofs under 10.1 eller 10.2.

Ja, det beror på vad man gör också.
Om man har 500 MB ledigt och har Photoshop + InDesign + Dreamweaver öppet så kommer skylten antagligen upp någon gång, men om man bara har Safari brukar det inte göra något.
Kan har förändrats från senare systemversioner också som du säger...
Och mängden RAM spelar också roll...

Hejsan Rajje och Pär, jag håller helt med om att jag behöver mer på OS X partitionen, men enligt er så går det alltså inte att föra över från en partition till en annan? Det finns alltså inget annat att göra än att installera om allt igen då eller?

MVH
Veronica

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 08:02

Eftersom du tydligen har hårddisken indelad i två partitioner, kan du gör följande:

Bäst: Gör en backup på allt du vill ha kvar, inklusive hela 9-systemet. Formatera om hårddisken, partitionera om den så att det bara är en partition (normalalternativet). Installera om 9an. Installera om Panther.

Alternativ: (Backup först) Starta i nian, radera allt i den partition där du installerade Panther. Installera sen om Panther, men välj den stora partitionen (den med nian på) när du installerar. Om du vill ha nian på egen partition, kopiera över 9-systemmappen och de program som du bara kör i nian eller Classic till den till den tomma (10GB)-partitionen, och radera detsamma från den stora partitionen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 08:04

Glömde svaret:

Om hårddisken vid formateringen är indelad i flera delar (partitionerad) kan dom bara tas bort/ändras genom omformatering. Då raderas alla data på disken.

• Medlem
  • 2004-08-30 17:13

Ser ut som operativ systemen har blivit installerade på fel disk. Som några andra redan säger så går det åt rätt mycket mer hårddiskplats för OS X än OS 9 och så kör man ju de flesta program nuförtiden i OS X.

Ominstallation känns iaf. går att lösa rätt smidigt utan att behöva ta backup på extern media.
Starta OS 9, flytta allt du vill ha kvar från OSX till OS9, töm OSX, flytta allt från OS9 till den toma OSX, installera sen om OSX på den stora disken.

Skulle vara kul att veta vad det är för typ av Mac. Jag har för mig när jag installerade på en gammal G3:a att det inte gick att ha större partionen än run 8-10 Gb annars gick det inte att installera OS X
Det bästa är att dela upp partionerna med skivverktyg på ett vettigt sätt och sedan installera om. Dolument , bilder m.m. går ju att bränna på skiva, lägga på extern hårdisk eller USB-minne, så det inte går förlorat.

Är det inte bara att klona över OS X-systemet till OS 9-partitionen? Det finns ju ett flertal sådana verktyg idag.

hejsan alla vänner!

Jag har ett gigantiskt problem som kräver er HJÄLP!!
Jag skulle formatera om min dator som hade innan krashen 2 partioner.
för att behålla partitionerna valde jag att skapa två nya mappar i den aktuella. I var mapp lade jag den information som jag vill behålla dvs MACOSX innehöll lite blandad info samt mappen MACOS9 innehåller samtlig information som krävs för att köra macen från classicmiljö. när jag startade om datorn via startskivan där jag lade till mapparna blev allt svart. jag fick dra ur kontakten i hopp om att lyckas starta om datorn....Nu vill datorn inte starta över huvutaget. Jag får inte ens igång mitt skötbarn...vad skall jag göra???

please hjälp....

vänligen
/Ulrik och Veronica

Jag vet inte vad som hänt datorn men du kan inte spara saker på hårddisken och sedan formatera om. Allt raderas när du formaterar!

1
Bevaka tråden