Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externa hårddiskar - Casheminnet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-28 11:17

Håller på att kika på en extern hd till macen och ljudläggningsstudion. Först var mitt krav att den ska ha 8Mb cashe, mest för att det känns som att det är stabilare när man skriver / läser och flyttar stora mängder data hela tiden. Men stämmer verkligen detta? Spelar casheminnet någon större roll om man pysslar med ljudläggning. Jag ville köpa en lacei disk som har både fw400 och fw800 och som har 8Mb cache men inte kostar mer än 2000 kr, hittade bara diskar med 2Mb cashe därför började jag fundera på detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 10:02

Låter konstigt, va jag vet så är de bara vanliga IDE hårddiscar i lådorna, de flesta har väl 8mb, men jag har ingen aning vad cachen gör för nåt. Men nån försämring e de ju alltid om de nåt som e mindre, men om de e märkbart är nog en annan sak.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-02 10:30

Spontant tänker jag att cacheminnet har mindre betydelse ju större datamängder du flyttar, åtminstone om disken inte är vansinnigt fragmenterad.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-09-02 19:31

Jag fragmenterar aldrig disken, tror det förstör mer än vad det gör nytta när man pysslar med ljudläggning. Sedan om man flyttar stora mängder data, jo det gör man väl, men all data kanske inte ligger på samma ställe. Bör man inte ha mycket cashe när man flyttar små mängder data från en jäkla massa olika ställen samtidigt. Men det kanske inte blir så om man aldrig defragmenterar.

<Anmärkningar>
Cache (inte cashe)
Hårddisk (inte hårddisc)
Defragmentera (inte fragmentera, tror det var det du menade iaf....
</Anmärkningar>
Till saken:
Luzer, du har förstått korrekt. Det är mest vid många mindre skrivningar som cachen gör nytta. Jag har dock ingen aning om mycket cache någonsin kan vara negativt.
Det var ju inte så länge sedan som 2MB cache sågs som relativt mycket. 8MB var jättelyx.

1
Bevaka tråden