Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur animerar man detta på bästa sätt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska göra en animering/presentation enl följande:

* Ett rör åker från vänster till höger.

* Texter som beskriver rörets bra egenskaper åker även dessa från vänster till höger men har dubbel fart.

* Det ska vara möjligt att ha musik som kan följa händeseförloppet.

* Det hela ska presenteras med videoprojektor på stor skärm, troligen på befintlig PC

Bilden nedan visar en skiss.

Jag har två veckor på mig att göra detta klart från idé till presentation. Jag kan i skrivande stund inte Flash men en så här relativt enkel grej kanske kan vara lämpligt att börja lära sig programmet med?

Vad finns det mer för program? Något lättlärt dra å släpp-program a la Keynote vore inte fel.

.

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-08-28 22:30
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag ska göra en animering/presentation enl följande:

* Ett rör åker från vänster till höger.

* Texter som beskriver rörets bra egenskaper åker även dessa från vänster till höger men har dubbel fart.

* Det ska vara möjligt att ha musik som kan följa händeseförloppet.

* Det hela ska presenteras med videoprojektor på stor skärm, troligen på befintlig PC

Bilden nedan visar en skiss.

Jag har två veckor på mig att göra detta klart från idé till presentation. Jag kan i skrivande stund inte Flash men en så här relativt enkel grej kanske kan vara lämpligt att börja lära sig programmet med?

Vad finns det mer för program? Något lättlärt dra å släpp-program a la Keynote vore inte fel.

.

Ja det låter nog som om du redan har hittat dom rätta verktygen Flash är ganska enkelt att lära sig så länge det handlar om basic timeline animering och finns ju som 30 dagars Demo, eller Keynote dock så är det lite svårare med exakt tidangivelse. Dock bör du göra om från båda App till en Quicktime film, Flash pga att den är väldigt Processorkrävande och kan variera i hastighet, Keynote pga att det inte finns till PC.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-29 03:00

Flash

Flash går bra att köra direkt på en PC/Mac. Framförallt för en såpass enkel animation. Såvida inte det är en mycket dålig PC alltså. Det som tar kraft framförallt i Flash är toningar, övergångar, transparens och sådant. Med du verkar ju inte ha det i denna animation.

Du har Flash Player som du kan köra i helskärms-läge på PC. I Mac kan du (kanske på PC också) köra Flash-filen i QuickTime Player och där ta helskärmsläge (om du har QT Pro eller liknande).

Jag använder själv Adobe Livemotion för detta. Det är mycket lättanvänt och bra integrerat med Illustrator och Photoshop. Producerar QT, Flash, Anim GIF mm.
Men om du har Flash, kör på det.

Tack för tipsen!

Om man bara använder vektorgrafik i Flash hur ska man resonera vad gäller storleken på produktionen? Jobbar man i 1024-storlek eller har detta ingen betydelse? Den skalar väl upp all vektorgrafik i full kvalitet antar jag.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-29 13:01

Skala

Precis. Även om du spelar upp den i QuickTime skalas den.
Precis som den görs om du släpper in den i ett web-browser-fönster.

Ursprungligen av bod:

Precis. Även om du spelar upp den i QuickTime skalas den.
Precis som den görs om du släpper in den i ett web-browser-fönster.

Jag blir ev tvungen att stoppa in en fotografisk bild. Jag har ett embryo på presentationen som funkar hyfsat med en arbetsyta på 500 pixlar ungefär. En fotografisk bild som ska upp i 1024 behöver ju lite extra upplösning. Blir det för tungt att jobba med bilder på det sättet? Ska jag vektorisera fotografierna? Har för mig jag sett att det går att göra i Freehand och Flash.

• Oregistrerad
  • 2004-08-29 13:39

Om du behöver en musiksnutt så vore det kul att göra den...

Det är i första läget Also Spracht Zarathustra som gäller för musiken. Lite fantasilöst kanske men den funkar iofs fortfarande.

Hur kodar man bäst mp3-filen för bästa kompabilitet med andra datorer? Jojnt Stereo, VBR etc ?

1
Bevaka tråden