Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tårta? - Svenska språknämnden

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte idag Svenska skrivregler, utgiven av Svenska språknämnden.

Upptäcker till min förtjusning att i vissa delar av boken visas hur du skriver tecken och dylikt med BÅDE mac och Pc. Till exempel: Fast mellanrum, bråkstreck, tankstreck, é och omvänt snedstreck.

Klart hedervärt att man tar med tangentkombinationer för de skribenter och hobbytextfilare som använder Mac.

Dags för ny tårta eller ... Vad tror ni?

Med skrivreglerade hälsningar,

Stefan Bede

Varför inte? Alla aktioner som accepterar Macen som en etablerad dator bör belönas på något sätt. Framför allt när det rör sig om stora organisationer.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-01 13:50

amazing, it's gonky! ses vi på fredag?

allt som gör mac mer accepterat i samhället ska belönas!

[QUOTE="h0ax"]amazing, it's gonky! ses vi på fredag?QUOTE]

Gonky is always amazin' ... Inte omöjligt att vi ses på fredag, jag börjar lira i Elite Plazas hotellbar nu igen efter sommaren. 18.00 till 22.00 - en bra början!

Övriga: Sorry för detta offtopicsvar ...

Stefan

Hur går vi vidare då?

Vem har hand om tårtkontot?

Det får vara ngn från Kongl. Hufvudstaden som överlämnar tårta och diplom.

Den här mannen verkar vara en bra kontaktperson:

Ola Karlsson
Ola.Karlsson@spraknamnden.se
tfn 08-442 42 04
Redaktör Svenska skrivregler, repr. i Datatermgruppen och
Informationscentrum för språkteknologi

Stefan

Stämmer in i kören och håller med om att dom förtjänar en tårta

• Oregistrerad
  • 2004-09-01 14:48

Är gärna med på en ny insamling...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 15:53

Stefan Bede
Marcus Holmer
h0ax
Isbiten
Pär
acke

• Medlem
  • 2004-09-01 16:33

Är det inte bättre att samla till dem som INTE har gjort Macvänliga saker?

Då kan man skicka ett kort, där det står att de kunde ha ätit tårta nu, om de varit mer Macvänliga. Om det tar skruv, så skickar man en tårta. Alternativt kan tårtan levereras i ansiktet.

Ursprungligen av stfm:

Är det inte bättre att samla till dem som INTE har gjort Macvänliga saker?

Då kan man skicka ett kort, där det står att de kunde ha ätit tårta nu, om de varit mer Macvänliga. Om det tar skruv, så skickar man en tårta. Alternativt kan tårtan levereras i ansiktet.

Var skall du ta den tiden från? Det lär ju bli att göra ... :rolleyes:

• Medlem
  • 2004-09-01 16:58
Ursprungligen av Stefan Bede:

Var skall du ta den tiden från? Det lär ju bli att göra ... :rolleyes:

Även en resa till Kina börjar med ett steg. Vi kan kasta den första tårtan på Handelsbanken, gå vidare till Quark och sedan får man väl helt enkelt sätta sig ned och fundera.

Handelsbanken tar emot lite, för de är rätt trevliga, men något fullgott Macstöd har de inte lyckats skaka fram. Iofs är deras PC-stöd på gränsen också... fast det är säkert inte deras fel.

• Oregistrerad
  • 2004-09-01 18:01

Svenska språknämnden har varit maciga länge. Mac-exempel har det väl funnits i skrivreglerna i 10 år minst.

Ursprungligen av johantj:

Svenska språknämnden har varit maciga länge. Mac-exempel har det väl funnits i skrivreglerna i 10 år minst.

Härligt!

Desto större anledning att premiera deras arbete.

Stefan

• Medlem
  • 2004-09-01 18:58

Det skulle vara ett stort nöje att se dem ägna 50 sidor åt hur man får fram de där tecknen på Linux Då hade de varit värda ett helt bageri, eller en rikstäckande cafékedja.

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-01 23:08

Hur mycket kostar en tårta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 23:19
Ursprungligen av Spiken:

Hur mycket kostar en tårta?

Inte bara en tårta utan en tårta med tryck och ett diplom så det blir nog en del mer än en vanlig tårta.

Enklast som jag ser det är att vi skaffar ett tårtkonto (hur ska vi göra där?) Sedan använder vi samma mall och text till diplomet. (Vem har den och har möjlighet att skriva ut snyggt?)

Får vi bara lite rutin i det hela så kommer vi nog att kunna öka tempot på utdelningarna lite. Vad säger ni?

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-02 16:09

Personligen skulle jag stödja tanken att ge en tårta till språknämnden, men inte... ja, vissa andra företag. Om man vill bidra ekonomiskt till just den tårtan bara? För deras macvänliga beteende bör uppmärksammas!

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 16:13
Ursprungligen av Spiken:

Personligen skulle jag stödja tanken att ge en tårta till språknämnden, men inte... ja, vissa andra företag. Om man vill bidra ekonomiskt till just den tårtan bara? För deras macvänliga beteende bör uppmärksammas!

Var ju en tårtinsamling till lantmäteriet (eller så) just för att de var "macvänliga".
dom tyckte det var glädjande och för var och en här som bidrog var det inte dyrt (en tjuga eller något), så det var en kul grej för att "macifiera" världen i lite evangelistanda som jag tror många skulle tycka var en käck grej att köra lite regelbundet efter förtjänst...
Personligen tycker jag en tårtkommite med ett eget tårtunderforum vore käckt, men så har det inte blivit...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 16:44
Ursprungligen av Pär:

Personligen tycker jag en tårtkommite med ett eget tårtunderforum vore käckt, men så har det inte blivit...

Låter bra! Jag kan gärna hjälpa till med adminbiten så länge jag inte behöver leverera tårtjäveln.
Kastar iväg ett mess till Sheriffen så får vi se vad han tycker detta.

Tillägg: lade till ett "inte"!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 16:48
Ursprungligen av acke:

Låter bra! Jag kan gärna hjälpa till med adminbiten så länge jag behöver leverera tårtjäveln.

Bra då levererar du tårtan alltså

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 16:50
Ursprungligen av Kambei:

Bra då levererar du tårtan alltså

1
Bevaka tråden